virrevarv
Den var väl rotad en dryga tio centimeter hög (utan att räkna med rötterna) och jag planterade om den i blomjord blandat med lite lecakulor, (förvisso inte den lilla sorten men jag inbillar mig att det är bättre än inget) som jag bara lätt tryckte till runt plantan och i en kruka på 12 centimeter. Var den krukan för stor? Man ska väl byta kruka rätt ofta om jag förstått rätt, skulle jag tagit en mindre? Och hur sköter jag sen det lilla livet, kan den stå med mina pellisar under deras lysrör eller på ett bord i närheten utan extra ljus, dom tycker ju om skugga. wink.gif

Tack för att ni tog er tid!

Ps. Carla Johnston hette den. Ds.
Lady Hamilton
Det kan tänkas att du "tog" i med en 14 kruka. Problemet om man sätter i för stor kruka är att det väldigt lätt blir för blött för rötterna. Jag har kollat mina "10cm" sticklingar och har dem i 8-10 krukor. Jag brukar ta så små krukor som möjligt för att sedan plantera om dem allteftersom krukorna blir rotfyllda. Men jag tror mig minnas att Rockdala rekommenderar att deras "sticklingar" skall planteras i 12 krukor, men jag kan minnas fel.
Annars har du gjort rätt. Fuchior skall man inte "packa" jorden åt utan låta det "packas" av sig självt när man vattnar. Och dina sticklingar mår bara bra att placeras under belysningen. Det kan inte jämnföras med solljuset sedan på sommaren. Lycka till! smile.gif
virrevarv
Tack för svaret, den får stå kvar i 12 centimeters krukan och så vattna mycket försiktigt istället, vet att dom inte tycker om att ha det vått om fötterna. Det var väl tur att jag gjort någerlunda rätt då. Nu ska den få all ömm vård jag kan uppbringa! wub.gif

Ha det gott!
Lady Hamilton
Men du kan gärna ge din stickling en dusch emellanåt med blomsprutan smile.gif
virrevarv
Tack för tipset, det ska jag göra!

Ha det gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon