jag har nu flera gånger läst att det inte finns hoya macgregorii i odling eller vad man ska säga, men vad heter då denna som är köpt som en macgregorii...bladen är ganska stora och styva och blomman ser ni här...
niklaswik
04-04-2006, 16:49
Jag har också en som det står macgregorii på. Stora blad, men inte så hårda. Dom flesta är rätt så mjuka. Väldigt ljust gröna. Min har inte blommat än.
pejori
04-04-2006, 17:35
mc gregori =incrassa, crassilis, crassipes det vanligaste är incrassa, men dom andra säljs som rariteter...pass upp!!!!
niklaswik
05-04-2006, 09:56
Hmmm... Den som jag köpte kommer från "bystrup planter", är inte dom väldigt "proffessionella" när det gäller Hoyor för att vara så stora?
Jag har iaf tyckt det, många olika sorter som verkar ha rätt namn.
EDIT: Dessutom finns den ju med på www.hoyor.net. Fast inte på så många andra ställen märker jag.. Håhå jaja, jag som trodde det var en felfri källa till kunskap.
mammafia
05-04-2006, 12:54
även min är från bystup planter.... mycket blomvillig dessutom har nu mellan 8-10 blommor på G
niklaswik
05-04-2006, 14:23
men! Min har inte visat minsta lilla vilja att blomma..
Hur lyckas du få den att må så bra?
Jag tror nog inte ens min har fått mer än 2-3 nya blad sen jag köpte den i slutet av förra sommaren...
Misstänker att jag vattnar för mycket.
MyHoyas
08-04-2006, 20:50
CITAT (pejori @ 04-04-2006, 17:35)
mc gregori =incrassa, crassilis, crassipes det vanligaste är incrassa, men dom andra säljs som rariteter...pass upp!!!!
incrassata och crassicaulis ska det stavas. //Christina
mammafia
09-04-2006, 06:00
jag har min i ett fönster som har sol från morron fram till mitt i dan(vet ej väder sträck, är usel på sånt ........ )inget fungerande element under och vatten när den ser törstig ut kanske en gång i veckan eller nåt, växer som tusan och blommar snällt
niklaswik
09-04-2006, 19:06
Okej, ungefär som jag då bortsett från vattningen, jag är alldeles för ivrig att vattna så fort jorden är lite torr FAST jag vet att jag inte borde... hehe.. Ska försöka låta den torka lite mer innan jag öser på vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.