Katti med torpet
Eftersom jag numer är försedd med uppvärmt växthus även på vintern öppnar sig ju andra möjligheter för övervintring.
Undrar därför om ni kan hjälpa mig med en liten sammanställning på vilka sommarväxter som är idé att övervintra.
De jag tror mig veta på rak arm är:
Helliotrop, tobak, rabatteternell (ev fel namn) klockranka, lejongapsranka och svartöga.
Dvs jag tror att de går att övervintra men vinner man något på det?
Blir de större år två? Kommer de igång tidigare? Är de svåra att övervintra?
Och finns det fler växter som är värda att försöka övervintra?
Tar tacksamt emot alla erfaranheter, egna eller lånade, på området.
Eva i Skåne
Ja du, det är nog ganska mycket som går att övervintra under rätt omständigheter.
Det jag kommer att tänka på just nu är margeriter, femtunga, snöflinga, petunior, törnrosas kjortel, flitiga lisa
och så förstås dom som vi pratar om i en massa andra trådar: pelargonier, fuchsior, potatisblomma, änglatrumpet.

Vilka som är värda besväret vet jag inte, men jag kan tänka mig att man får kraftigare plantor som kommer fortare i blom om man sparar.
Katti med torpet
jisses, funkar de också? Jo det klart Margeriter borde jag kunnat räkna ut själv m tanke på att det finns uppstammade ex som knappast är 1:åringar.
Petunior har jag hört att man kan ta sticklingar av och övervintra men viste inte att själva moderplantan också kan övervintra, någon som testat?

Ös, på jag vill veta så mycket som möjligt tongue.gif
kerstin z5-6
Blåsalvia, tobak , klockranka , svartöga , ipomoena Nocturna och Nil mfl
Katti med torpet
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2006, 19:30)
Blåsalvia, tobak , klockranka , svartöga , ipomoena Nocturna och Nil mfl

Har du testat några själv? Var det värt besväret?
Funkar övervintring i 5-10 grader eller vill de ha varmare? Kan/ska man klippa ner dem? (är ju nästan ett måste med klängväxterna).
Jo jag vet att jag är jobbig med alla mina frågor, hoppas att ni står ut ett tag till tongue.gif
kerstin z5-6
ja jag har testat alla och ja -de är inte särskilt besvärliga .. jag klipper inte klockrankan -den upptar en vägg 3x3 meter eller mer .. medan de övriga fick en vår ansning i februari smile.gif
inglan
I höstas skulle vi plantera höstblommor i krukan utanför mitt jobb, pelargonerna ställde vi förståss in men de tänkte slänga margeuriten. Jag räddade den och har förvarat den i min matkällare, ca 5 grader och helt mörkt. Tog fram och planterade om och nu kommer den så fint!
Men jag tänker då inte lämna tillbaka den! sleep.gif
Har aldrig försökt mig på att övervintra andra än pellisar och fuchsior innan.
Men det var kul att övervintra lite annat än man brukar om man har plats, man får ju större plantor och nöjet att fått se dem växa upp! rolleyes.gif

Inglan smile.gif
ewa zon 3
CITAT (Katti med torpet @ 04-04-2006, 20:13)
Jo jag vet att jag är jobbig med alla mina frågor, hoppas att ni står ut ett tag till  :P

Men alltså, fortsätt fråga smile.gif Har aldrig tänkt på att man skulle kunna övervintra sommarblommorna. Men nu med bra x-trabelysning i uterummet så borde det ju fungera hos mig också. Måste prova

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon