carren
rolleyes.gif

Vi har rätt mager och sandig jord så jag börjar så smått drömma om en hushållskompost. Sambon stänger till öronen och min mamma pratar nervöst om hur många råttor vi kommer att få på köpet om vi skaffar en.

Ni som har en hushållskompost, ge era ärliga svar: Drar de till sig råttor och annat oönskat eller inte? (Och då menar jag sådana hushållskomposter som finns att köpa och som sägs vara råttsäkra, inga hemmabyggen).

Och jo, det här kanske hör mest hemma i Kompostforumet men det är mer fart här...
Gurkan
Jag har sett spår av möss i snön runt min kompost i vinter men ingen verkar ha tagit sig in i behållaren.

Kompostbehållaren köpte jag på Bauhaus, den heter "Handy 250" eller nåt i den stilen och har ett plastgaller i botten och verkar funka bra.

Har läst flera inlägg från folk som fått in möss i sina "skadedjurssäkra" komposter så det råder säkert delade meningar om hur det ligger till.
Eva 33c
Jag har haft min hushållskompost i 13 år nu. Det fungerar alldeles utmärkt, inga råttor någonsin. Visserligen har grannen en katt som gjort vår tomt till sitt revir och är duktig på att fånga sork och möss, det hjälper ju också till. Vi bor på landet och vintertid flyttar det in en hel del skogsmöss i väggarna rolleyes.gif
Men som sagt inga i komposten. Jag har en sk Hot Pot och den är alldeles tät, bara lakvattnet kan rinna ur, och suveränt enkel att tömma.
Kajsa H
Vi bor på landet och har hushållskompost i en grön komposttunna av plast med lock. I den lägger vi både köksavfall, dock ej animaliska rester och en del trädgårdskompost.
Förra våren, när jag skulle tömma vår kompost på användbar jord och hade grävt en bit ned, kom en råtta upphoppandes ur komposten och över kanten som då var kanske 20 cm över kompostytan. Efter att jag hade sansat mig ett tag efter chocken fortsatte jag att ta hand om den färdiga kompostjorden längre ned och stötte då på en liten mysig bohåla med råtttungar också (dessutom kom mamma råtta då uppfarande ännu en gång). Hu!!
Råttan hade gnagt sig in vid kanten på locket, jag hade inte tänkt på att det var hål där. Sedan hade den gnagt inifrån för att försöka ta sig ut en annan väg men bara kommit igenom den inre väggen (väggarna är dubbla med frigolit-isolering emellan). Den hade även försökt sig på att gräva en tunnel underifrån, men inte lyckats ta sig in den vägen.

Vi har nu tätat kompostbehållaren och lagt en tegelsten som tyngd på locket och inte sett till någon råtta sedan dess. Fast jag måste erkänna att jag lång tid efter den här händelsen tyckte det var lite läskigt att öppna komposten och framförallt att röra runt i den.
solkatten
Jag har aldrig sett till nåt mus- eller råttliknande vid min kompost. Mamma hade den innan under många år aldrig några problem.
Men jag slänger aldrig animaliska produkter, blandar både trädgårdsavfall och hushållsavfall fast nu på vintern har det bara blivit hushållsavfall.
Många katter i området kanske är en förklaring...
emmsing75
Usch, det problemet har jag aldrig ens tänkt på! Jag har ialla fall aldrig sett några spår efter råttor i eller runt vår kompost som är en varmkompost i plast från Bauhaus. Har inte för mig att det är nåt nät eller så i botten på den så råttor borde kanske kunna gräva sig in men jag har som sagt aldrig stött på problemet.
SaraS
CITAT (Kajsa H @ 05-04-2006, 17:50)
Vi bor på landet och har hushållskompost i en grön komposttunna av plast med lock. I den lägger vi både köksavfall, dock ej animaliska rester och en del trädgårdskompost.
Förra våren, när jag skulle tömma vår kompost på användbar jord och hade grävt en bit ned, kom en råtta upphoppandes ur komposten och över kanten som då var kanske 20 cm över kompostytan. Efter att jag hade sansat mig ett tag efter chocken fortsatte jag att ta hand om den färdiga kompostjorden längre ned och stötte då på en liten mysig bohåla med råtttungar också (dessutom kom mamma råtta då uppfarande ännu en gång). Hu!!
Råttan hade gnagt sig in vid kanten på locket, jag hade inte tänkt på att det var hål där. Sedan hade den gnagt inifrån för att försöka ta sig ut en annan väg men bara kommit igenom den inre väggen (väggarna är dubbla med frigolit-isolering emellan). Den hade även försökt sig på att gräva en tunnel underifrån, men inte lyckats ta sig in den vägen.

Vi har nu tätat kompostbehållaren och lagt en tegelsten som tyngd på locket och inte sett till någon råtta sedan dess. Fast jag måste erkänna att jag lång tid efter den här händelsen tyckte det var lite läskigt att öppna komposten och framförallt att röra runt i den.

Jag vill bara kolla för ordningens skull... Råtta eller mus? Riktig brunråtta är ju rätt ovanlig på landet, men kan finnas runt bondgårdar. Möss däremot är ju vanliga och finns ju gärna runt komposter men är inte till närmelsevis till lika stort besvär som råttorna, när de får fäste.
Evin
Jag hade söta näbbmöss boende i min kompost i höstas.
De bökade bra runt i min kompost och drog ner det övre hushållsavfallet. Jag vände för säkerhets skull i komposten ett par gånger, för 2 möss är söta men en hel koloni är jag inte intressad av.

Jag slänger hushållskompost och trädgårdsavfall. Det är en vanlig kallkompost inhandlad på Bauhaus.
Åsa, mälardalen zon 2
Under de 10år som komposten funnits har jag bara sett en råtta en enda gång(som troligtvis kom från stallet ca 100m bort) och troligtvis ville den nog bara värma sig för jag slänger inget animaliskt avfall, ost, bröd, makaroner och dyl. som kan vara av intresse för råttor.

(En råtta fick morsan se häromdagen då hon gick i bostadsområdet med hunden kopplad, helt plötsligt satt det en i hundens mun som levde troligtvis ville hon nog bara ta hem den nya kompisen hon hittat, men hon fick inte ta hem den. laugh.gif laugh.gif laugh.gif )
Kajsa H
Svar till Sara S: Råtta, definitivt! Den var alldeles för stor för att kunna ha varit en mus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon