Full version: 20 årig alhäck zon7
ewahberg
Jag har en 20årig alhäck som vuxit mig över huvudet, den är ca 4m hög. Jag skulle vilja såga ned den till ca 1m höjd. NÄR ska jag såga och VÅGAR jag ta så mycket eller borde jag såga ned den helt till marken??? Jag vill få den tätare och mindre hög så att det blir lättare att klippa den. Det är ganska torrt där den står i full sol. Jag bor i zon 7. //Ewa blink.gif blink.gif
Cilla
Zon 7, då vågar jag mig inte på några tips. Jag jobbar i zon 2-4 och zon 7 är något helt annat.

Jag skulle ha frågat arborister uppe i norr, och dessutom slagit en signal till Nordplant (finns på nätet). Sedan skulle jag lyssnat mer på dem som sade att man skulle ta ned häcken etappvis, dvs inte 3/4 på ett enda år, än de som sade att det går att ta allt på en gång.

Jag ser sällan alhäckar, och det är alldeles för få bilder på träd och häckar från norr här. Vill du ta bilder och sätta in här vore de roliga att se! Några närbilder kan iallafall ge någon hint om hur vital häcken är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon