jennifer2
Häromdagen fick jag endel hjälp av er med idéer om häckval till min trädgård som just nu är omgärdad av ett taggtrådsstängsel.
Flera bra förslag kom, men nu undrar jag...
En syrenhäck kan jag lätt fixa via en annan buske, den skulle bli tät och fin med sina blommor. Men, den sänder ju ut en massa nya rotskott varje år. Räcker det med att klippa dessa med gräsklipparen var gång man går förbi med den? Vi kommer ju behöva trimma den varje år med häcksaxen ändå...
Jag skulle behöva erfarna personers åsikter om hur det är att ha en syrenhäck längs tomtgränsen, ca 100cm hög och helst inte mer än 50cm bred. Någon?

Blandhäck lät också intressant, men jag kan väl inte plantera rosor så öppet som längs ett gärdesdike?

Spirea känns annars som ett bra alternativ. Någon som har en ungefärlig prisuppgift på dem? Jag vill nog ha något med vita blommor iaf.

/Tack alla.
Jen
Eva 33c
Om du vill ha en häck som inte är högre än 100cm och inte bredare än 50 cm så ska du inte ha syren. Den blir hög och bred och vill helst växa till ett träd. Visst kan den klippas till den höjden men då får du knappast någon blomning och särskilt tät blir den inte. Spireor med vita blommor, det finns lite olika sorter är ett bättre alternativ. Brudspirean blommar en hel del även om den klipps. Ska den inte vara bredare än 50 cm måste du klippa in den. Rosenspirean kan man klippa ner varje år om man vill då blir den inte så stor, men den blommar fint med rosaröda blommor.
Måbär är en grön och lättformad häckväxt. Den grönskar tidigt på våren men har inte någon speciell blomning. Även Oxbär är lätt att hålla låg och smal och tät.
Din önskan om en så smal häck som 50 cm är ganska begränsande.Nu vet jag inte i vilken del av Sverige du bor. Jag bor i zon 5 men du kanske har bättre odlingsförhållanden och mer sorter att välja mellan. Du kommer säkert att få fler svar här också.
Cilla
Jag tycker du fått bra svar, syrén går definitivt ut om du vill ha en så liten häck. Berätta mer om var stället ligger, mark, vind och solförhållanden så får du fler tips.
Sommartorparn
CITAT (jennifer2 @ 04-04-2006, 19:53)
...., men jag kan väl inte plantera rosor så öppet som längs ett gärdesdike?

Varför inte?

Här hittar du annars lite tips på vanliga häckar:
häckar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon