Full version: Stamma upp ros
Kat
Jag har bestämt mig för att jag ska skaffa mig ett stycke ros som jag ska försöka stamma upp. Jag vill att den ska vara mörkt rosa och den måste vara härdig i son fyra.

Jag har väldigt dålig rosvana, så jag tänkte att ni kunde ge mig tips om en bra "nybörjarros" för ändamålet biggrin.gif

Hur lång tid brukar det normalt ta innan man fått till ett fint litet träd?
kerstin z5-6
Det tar inte lång tid om du använder dej av någon rugosa, Hansa Wasagaming eller liknande -Prairie Dawn är en annan ros som borde vara lättstammad , likaså Martin Frobishier ,Louis Bugnet Therese Bugnet mfl -alla finns i mitt album kandadensiska rosor smile.gif
Kat
Vilka är lättast att få tag på?
Någon sort som är mer lusbenägen än de övriga du föreslår?
kerstin z5-6
nej , blir rosor lusiga beror det snarare på läget än rosen -instängs mot het solvägg=löss -rosor vill ha soligt o lagom fläktande vindar .
Alla är enkla att få tag på numera-alla är friska rosor utan särskild benägenhet för svartfläcksjuka eller andra sjukdomar
Kat
Som sagt, jag är helt novis på rosor. Allt som finns i mitt register är en flametaz och några gamla vita 'vildrosor'.

Men jag tyder ditt svar så att det nog inte rä så stor risk att jag får ett lusproblem med ett rätt fristående ros-träd. smile.gif

*längtar tills den förbannade snön försvinner så mån kan börja leva igen*
kerstin z5-6
laugh.gif samma här !
Hannele
Wow!
kerstin z5-6
Louis Bugnet -visst är den fin smile.gif

men jag har fuskat o köpt den ..sån .. blink.gif laugh.gif
Kat
hmmm...
Det kan man ju förstås också göra.
*funderar* rolleyes.gif

Men är det lika kul?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon