Full version: Hej alla zonknäckare
thomaswahlqvist
I dag var jag ute och grävde ett hål på 70x70cm.
För bara några dagar sedan smälte all snö bort, slaskigt och blött....
När jag stog i min grop slogs jag av hur torrt och lättgrävt det är när man bor på en grusås.
En annan tanke slog mig oxå, det här med zonknäckeriet handlar ju mycket om väldränerat.
Kanske värt att testa något spännande på min torra tomt.
Har ni något på era önskelistor som ni skulle testa om ni hadde min jordmån?
Det är främst buskar och träd jag är intresserad av, skriv lite tipps så jag kan sitta och drömma om framtida experiment.
thomaswahlqvist
Glömde nämna att jag har zon 1
Big Gardener
Det skulle vara riktigt spännande om du vill prova Judasträd, Cercis silaquastrum. Den ligger precis på gränsen eftersom den är ett relativt värmekrävande träd och trivs bra i mycket väldränerade jordar. På medelhavsöar och på södra delarna av det medelhavska fastlandet är den ganska vanlig som stadsträd och kan där stå under olidligt torra förhållanden. Jag har sett några få exemplar i Sverige och alla har stått längs med husväggar i söderläge. Ett något större exemplar som vårdas exemplariskt skulle ha möjligheter att utvecklas tillo ett fantastiskt träd, men det är på gränsen...

Annars är Kinesträd, Koelruteria paniculata ett träd som har något större chanser att klara sig. Jag har några få frön från Peking om du är intresserad.
thomaswahlqvist
Ja det är ett spännande träd, jag har ett litet som är 20-30 cm efter husväggen, men ett större ex i gräsmattan skulle vara både roligt och snyggt.
Cilla
Jag funderade men tänkte - vad kan jag föreslå som inte Thomas tänkt på redan... Och sedan kom Birgers vågade förslag på JUDAS- och KINESträdet! Fantastiska båda två.

Jag har sett de flesta utomlands och skulle gärna vilja följa några planteringar i Sverige. Skulle inte våga mig på planteringstips med den ringa erfarenhet jag har av dem - men kan lova att båda är en njutning!

Judasträd, stort träd som blommar ymnigt och direkt på grenar och bark. Jag har sett 20-25 meter höga i USA - stora blombollar längs hela stammen.

Kinesträd, 15 meter kompakt krona med fantastisk blom av ett helt annat slag. Magiskt träd tycker jag.
thomaswahlqvist
Kinesträdet har varit aktuellt tidigare, men nu är jag allt mer övertygad om att det är ett sånt jag vill ha.
Om jag har slantar så det räcker så vore det kul med ett av hyfsad storlek.
Någon som vet om det säljs kloner av något svenskväxande Kinesträd?
Ophelia
Jag skulle absolut prova på ätbara grejer, speciellt om du har bra tillgång till vatten smile.gif
thomaswahlqvist
Det finns en hel del olika Koelruteria paniculata.
Coral sun
Rossels och September gold.
Har ni sett någon av dessa i verkligheten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon