Full version: Hej alla zonknäckare
thomaswahlqvist
I dag var jag ute och grävde ett hål på 70x70cm.
För bara några dagar sedan smälte all snö bort, slaskigt och blött....
När jag stog i min grop slogs jag av hur torrt och lättgrävt det är när man bor på en grusås.
En annan tanke slog mig oxå, det här med zonknäckeriet handlar ju mycket om väldränerat.
Kanske värt att testa något spännande på min torra tomt.
Har ni något på era önskelistor som ni skulle testa om ni hadde min jordmån?
Skriv lite tipps så jag kan sitta och drömma om framtida experiment.
thomaswahlqvist
Glömde nämna att jag har zon 1
kerstin z5-6
zon 1 .. pah ..smile.gifsmile.gifsmile.gif palm ,banan och passionsfrukt ,samt kamelia i så fall ..mutter .. avundsjuk på zonen .....
ewa zon 3
CITAT (thomaswahlqvist @ 04-04-2006, 20:18)

Vad ska du ha i det hålet? Undrar nyfiken rolleyes.gif
Gunnera manicata - Jättegunnera är en härligt monstruös växt som fanns i en hel del planteringar/parker i södra England när jag bodde där
thomaswahlqvist
Jätteliljor blir det i hålet.
Cardiocrinum giganteum
Cardiocrinum yunnanense
Cardiocrinum glehnii.

Kerstin jag har sett Kamelia här på Öland, de går men det är knappt, då skall man iofs veta vilken Kamelia man väljer.
Banan? Har sett Leifs bananer, för mycket jobb med frigoliten, men spännande, kanske en dyr planta?
Palm är nog spännande men de är svindyra de med.
Annars så har jag en frilandshibiscus med efternamnet mounsturus som är rätt häftig, blommorna blev 11 cm i höstas.
Carex
trädgårdsorkidéer?
Alexander-VG-zon3
älskar sånna här trådar wub.gif wub.gif

jag bor i zon 2 och allt som klara ner till -10c brukar gå skydda så det klara sig i zon två wub.gif

banner går bra dom klara -3c .men efter frösta frost natten hugger du ner dom sen skyddar med frigolit .
sen palmer finns det som du kan köpa annars så köper du frön/kärnor av palmer å får upp själv som då kommer bli mer härdade från början .
Trachycarpus fortunei klara ner mot -17c
Kanariepalm -9c skydda den
sabal minor ska klara -20c
Chamaerops humilis min favo ska köpa två å plantera på friland dom klara -12c min klrade sig igenom en natt med -13c under ett par timmar utanskydd .
sen många medelhavs växter kan funka
själv har jag ett olivträd på friland nu
så oliv klara -10c skydda den
yucca klara sig fint upp i zon 2 utan skydd dom funkar bra i 1
vindruvor finns en sort som kklara -18c
Nerium oleander gäller samma som för oliv
granatäpple även där samma som oliv dom flesta medelhavs växter utom citrus klara sig ute .
sen många grässorter är fint och fatsia japonica jag har en i mitt album när dom bler större får dom en väldigt tropisk ifekt .
vill du har katus så funkar opuntia .
wub.gif wub.gif
å inte att glömma kreta dadlen är ett måste den liknar den äkta dalen men klara -12c
Alexander-VG-zon3
http://www.drakenius.se/default.asp
http://snowpalm.dyndns.org/swe/
http://www.scanpalm.no/english.html
där är nogra sidor som du kan läsa sen om man ska vara ne zon knäckare så för att få växter att överleva som gilalr medelhavs klimat så gör så

ha dom flesta i söder utom sånna växter som verkligen måste ha nord fatsia är en som måste ha nord eller inte måste men trivs bäst .
skydda marken med nåt oftas om bladen är skade så kommer exp palmbladen igen . bor du i zon 2-4 om man nu hadde gjort det så kan man ha mmörka stenar,å väggar men det behöve rinte du . sen är det det med dimman i skåne som är det som tarkål på växter det bler för mycket med kylan å dimman men skyddar du dom med väv elelr nåt hjälper det även på öland bler det så tror jag men nära vattnet så brukar det bli dimma . sen lägnde n på sommaren är med en nackdel men i skåne brukar vi ha nästan 4månader med sommar och i söder kan komma upp i höga temp så man kan kringgå det jag vet inte hur öland har det med det .
testa dig fram va berädd på att dom kan dö men man slipper ju ohyra å bladav fall som på oliv om den var inne

lycka till wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
mycket å välja på wink.gif wink.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ewa zon 3 @ 04-04-2006, 20:40)
Gunnera manicata - Jättegunnera är en härligt monstruös

sånna är härliga wub.gif wub.gif
Taxus
Du kan också fundera från en annan ände samtidigt. Om det inte bara är en uppvisning i övervintring så spelar ju utseendet roll och eventuell skörd av något ätbart. Vad skulle passa där, vad för intryck vill du ha av tomten, osv.
Du kan arbeta med sten och sand så att det ser ut som en sydlig exotisk stäpp, eller växter med stora blad så att det ser mer tropiskt ut. Det blir lättare att hitta lämpliga växter om man hittar en idé om ett uttryck tror jag.

Om du har det torrt vilket jag tror du har så skulle väl exotiska gräs, yucca och kaktusar vara passande.

Eller en sydfransk gård med mandelträd och aprikosträd, kalkstensgångar och terrasser och stora lyxvindruvor.
kerstin z5-6
Cardiocrinum glehnii hoppas jag gror snart -sådden har varit ute i två säsonger nu.Att ha en ide som taxus beskriver är inte dumt -där kan man ju dessutom stoppa in enstaka"he går int" plantor .. och låta övriga stämma in med utseendet
thomaswahlqvist
Ja prexis, sten och lite gråbladiga växter, typ medelhav, det skall bli mitt tema i framtiden.
jegi
CITAT (thomaswahlqvist @ 04-04-2006, 20:18)
För bara några dagar sedan smälte all snö bort, slaskigt och blött....
När jag stog i min grop slogs jag av hur torrt och lättgrävt det är när man bor på en grusås.
En annan tanke slog mig oxå, det här med zonknäckeriet handlar ju mycket om väldränerat.
Kanske värt att testa något spännande på min torra tomt.
Har ni något på era önskelistor som ni skulle testa om ni hadde min jordmån?
Skriv lite tipps så jag kan sitta och drömma om framtida experiment.

Vad tror du om ginkgo eller kanske en hybridplatan?
Alexander-VG-zon3
vill du ha medelhavs tema ska du ha mycket sten som är teraccota färgade och gammla teraccota krukor . för stenar å jord runt medelhavet är orange,röd,teracota färgad för all järn i marken . för min liksta av växter är där mycket medelhavs växter . sen känslan av medelhavet får man på sommaren när man sätter ut citrusträd och dom växter man övervintrat inne wub.gif
Taxus
Och sedan är det ju inte hel fel att bygga på det specifikt öländska med sin kalksten och sydliga örtflora. Många växter som finns hos dig finns närmast i Sydösteuropa och Medelhavet. Om du förstärker det speciella öländska och därutöver toppar med karaktärsväxter från Medelhavet får du en fantastisk trädgård. Många växter från nordöstra Medelhavet tål en sträng vinter. Res till Balkans medelhavskust och samla idéer. Och fota så vi får se!
thomaswahlqvist
Ja visst, men det tar nog ett tag innan jag kan fota mitt färdiga projekt.
Tack för all inspiration, nu återstår 99% transpiration och en påse med peningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon