Full version: Förgätmigej
Katti med torpet
Har upptäckt att Förgätmigej är en fin växt för tidiga urnplanteringar. Har dock aldrig försökt dra upp den själv.
Finns ju lite olika sorter, skogs-, kinesisk-, osv.
Har ni några erfarenheter av vilken sort som är lämpligast om man vill få fram tidigblommande plantor.
Skall man så på hösten och ta in fram för tidig drivning eller skall man så i januari?
Katti med torpet
Men är det verkligen ingen här som sått Förgätmigej?
Elller har ni gått och blivit blyga helt plötsligt tongue.gif
Storåtjejen
Jag har visserligen sått Förgätmigej (kinesisk) men det är första gången så jag har inga erfarenheter att dela med mig. Jag sådde den 19/3 och de kom upp den 24/3. Men huruvida de blir tidigblommande eller ej har jag som sagt ingen aning om. Grodde bra gjorde de iaf tongue.gif
Eva 33c
Kinesisk förgätmigej (cynoglossum) är en helt annan art en den växt vi kallar oftast menar när vi talar om förgätmigej (myosotis) och som blommar tidigt på våren. Den "kinesiska " varianten är mer att betrakta som vilken ettårig blomma som helst. Den kommer inte att stanna i trädgården, och blommar på sommaren tillsammans med andra ettåringar. Med en mycket vacker blå färg och den blir ganska hög.
Den andra arten är väl att betrakta som en kortlivad perenn. Lite som violer, sår man tidigt får man nog blommor samma säsong, annars blir det en rosett som övervintra och blommar året därpå. Den sjävsår sig också en del. Jag har sått sådana för länge sedan och de dyker upp ibland i någon rabatt. Men det finns lite olika arter här också. Jag har en rent tvåårig vaiant som växer vilt i rabatterna, det finns någon som är mer perenn också, men jag minns inte riktigt de olika sortnamnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon