Latmask
05-04-2006, 07:19
I år ska vi plantera tomater för första gången! Spännande! Vilken är er favoritsort och varför?
Min favorit...har bara sått två sorter för jag är inte så hemma på att så sånt som är ätbart...busktomaten 'Tiny Tim' är favoriten...sådde Moneymaker tidigare men jag har ju inget växthus...har bara ett i plast och det behöver jag till annat...kan tillägga att jag lyckades ha ihjäl dem...
Varför?...platsbrist och sen tycker jag att de är goda...
Susanne i Linköping
05-04-2006, 09:54
Min favorit är Ildi, goda och ger bra skörd. Att fröna går att få tag på överallt gör den inte sämre. Ett år odlade jag dem t o m i balkonglåda, utan uppbindning. Det såg lite lustigt ut med tomatplantorna som hängde utanför och strävade uppåt/utåt, men skörd blev det. Tilläggas ska kanske att jag bodde på bottenvåningen, med min egen uteplats nedanför balkongen, så ingen riskerade att få små gula tomater i huvudet.
Gelbe dattelwein!!! Söta och goda i massor!
I år testar jag en annan gulfruktig sort som heter Wonder light (en rysk/sibirisk tomatsort från Runåbergs fröer). Jag har just planterat om småplantorna för tredje gången - de växer jättefort!
Latmask
05-04-2006, 12:04
Vi har funderat på att ha 2-3 olika tomatsorter, röda, gula och kanske körsbärstomater? Testa lite runt det första året och sen välja de som passar oss bäst. Ska bli spännande.
Gardners Delight
Ildi
Supersweet 100 F1
Sungold F1
Green Grape
Är några av mina favvisar ... i år hoppas jag hitta massa nya favoriter ... testar så många som får plats och några till.
Är sugen på att odla bifftomater - men lite sent för i år

nån som har provat?
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2006, 15:13
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 21:20)
Är sugen på att odla bifftomater - men lite sent för i år

nån som har provat?
Vaddå för sent?? det är snarare så att många andra har varit för tidigt ute med sina sådder. Det räcker att så tomat ca 8v. innan utplantering så det finns fortfarande tid att så tomat. Jag har sått idag.
Väljer man sorter med kort utvecklingstid så kan man förlänga skördetiden ex. bifftomaten Marmande VF har en utvecklingstid på bara 64 dagar enligt Runåbergs.
Favvosorter för mig som inte odlar i växthus:
Gardners Delight
Sungold F1
Sweet Cherry F1
lisselbo
08-04-2006, 18:43
Min favorit är Supersweet 100 F1.
I år ska jag testa små plommontomater "Sweet Olive F1".
Någon annan här som har testat dom?
Garderners delight...jättegoda, lagom stora att äta direkt men ändå stora nog att använda som vanligt
Rio fuego...god, lite fastare och avlång perfekt att skiva
Whiskuchi
09-04-2006, 12:30
Jag är svag för körsbärstomater, i år blir det Ildi och Supersweet 100 F1.
Karamell
12-04-2006, 20:35
Är nybörjare men första gången jag satte Moneymaker så blev det jättemycket tomater. Då var sommaren sen och kall och de mognade inte förrän framåt september och många inlagda gröna tomater blev det.... Hoppas på bättre värme sommaren 2006 (huttrar och hoppas på lite vår också).
Jag sådde aaalldeles för tidigt förstås, men jag hoppas att det blir några.
Jag testar great white, yellow pearshaped och bloody butcher. Nån som provat?
Jag har ingen direkt erfarenhet.
Hade en enda planta förra året (körsbärstomater).
I år har jag fått 3 plantor av en granne.
Sparta
Moneymaker
Tigella
Ska bli spännande att se vad det blir av dom.
Om någon har info om dom sorterna blir jag glad
Jag såg att mina Wonder light börjar få blommor! De frösåddes i februari och står fortfarande i min tvättstuga (jag väntar på att växthuset ska levereras). Jag lär väl få skörda tvättstuge-tomater i år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.