Full version: Åh neeej...
Floppy
Skulle ju bara kolla så instruktionerna på en sort och vad händer ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ...frödjävulen tog mig... tongue.gif
Visserligen blev det bara tre stycken men ändå...vart ska jag ha dem? wink.gif huh.gif
Dessa blev det:
* Klockmalva/Blomsterlönn - 'Large Flowered Mixed'
* Petunia - 'Blue Daddy F1 Hybrid'
* Sommarmalva - 'Dwarf White Cherub'
och en gratispåse från T & M...

Älskar Malvor wub.gif ...märks det... tongue.gif
virrevarv
Det där med att bläddra bland fröpåsarna är livsfarligt och slutar med att man krafsar sig i huvudet och har ingen aning om var man ska göra av allt!!! Så länge dom inte har grott och stuckit upp sina små blad så är det ju lugnt men sen... wacko.gif

Jag sådde Bolltistel och Rudbeckia för några dagar sen och allt har tittat upp nu och nu står jag här med skägget i brevlådan!! laugh.gif Fast ändå är det rätt angenämt problem!! wub.gif

Man får väl sova med lysrörsbelysning och 10-15 grader i sovrummet, allt löser sig!

Ha det gott!!
Floppy
Jag har gjort som Kerstin skrev för ett tag sen...jag turas om i tvättstugan med alla frölådor...blir väl lika i vardagsrummet...när det väl är dax för nästa sådd... wub.gif

Det blir lite rännande fram och tillbaka...men den största fördelen är att...
...jag har väldigt varmt i tvättstugan...kan tyvärr inte göra nått åt det...
men när det är dax att sova för en del så ränner jag till förrådet och ställer in dem där och där är det mellan 15-18 grader...
...så då får de vila...sen fram i 'solen' och värmen igen... wub.gif tongue.gif
kerstin z5-6
laugh.gif
mari_tres
Det känns ju hemskt bra att man inte är ensam iallafall!!! laugh.gif

Jag har haft det här problemet i flera år och jag lär mig ALDRIG wub.gif
Anki V
Jag kör 12-timmars pass för en stor del av sådderna laugh.gif och det roligaste är att dom som får stå 12 timmar i kylskåp (ca 5 gr) och 12 timmar under lyse (15-17 gr) verkar må bättre och är både större och kraftigare än de som får lyse 14 timmar/dygn.

Min slutsats är att de trivs med temperaturväxlingarna, det blir precis som utomhus.

Hade jag inte "försått mig" så kanske jag inte skulle ha upptäckt fördelen med kylskåpsvila. rolleyes.gif

Hade jag bara haft ett större kylskåp så skulle alla sådderna få sova där.

/Anki
kerstin z5-6
Du ser ! ... försåddning är inte bara dåligt ... men idag har jag hög feber,o är sjuk.. så när jag var på granngården för en jordpåse köpte jag salladsfrö den var förvisso rödbladig ,men .. jag kanske ska ringa 112 ? wacko.gif blink.gif
Almdalen
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-04-2006, 18:42)
Du ser ! ... försåddning är inte bara dåligt ... men idag har jag hög feber,o är sjuk.. så när jag var på granngården för en jordpåse köpte jag salladsfrö den var förvisso rödbladig ,men  .. jag kanske ska ringa 112 ? wacko.gif  :blink:

Tror inte det finns någon hjälp för den sjukan, den får man lära sig att leva med biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Anki V
Lyssna nu på en erfaren röntgensyrra....

Den sjukdom du lider av kommer av en obalans i kroppen som uppstått pga salladsfröna. sad.gif

Enda botemedlet är att beställa rosor, massor av rosor! Hur många som behövs för att nå balans igen vet man inte förrän man börjar känna sig bättre unsure.gif

/Syster Anki
kerstin z5-6
Okeeey .. surfar genast till rosenposten för bot smile.gif
men jag har ju redan beställt mer än 50 st som kommer i maj .. kan jag verkligen behöva några till ? Joo antagligen smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gåsis
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-04-2006, 18:42)
Du ser ! ... försåddning är inte bara dåligt ... men idag har jag hög feber,o är sjuk.. så när jag var på granngården för en jordpåse köpte jag salladsfrö den var förvisso rödbladig ,men .. jag kanske ska ringa 112 ? wacko.gif blink.gif

Japp, vi är många systrar här. Här kommer ett tips från urologen laugh.gif Om det inte svider när du kissar är absolut enda boten att köpa mer. Men det spelar inte så stor roll om det är frön, rosor eller plant. Det känns bra när det är nog laugh.gif Använd klickfingret ungefär lika ofta som du går på toa. Nu blir du snart bra ska du se tongue.gif Krya på dig!

/Åsa
lena:-)
En liten försynt undran...finns det vaccin? Jag känner att jag inte orkar med en sådan sjuka, har haft en liten släng men det gäller bara luktärtor.
Blir man immun om man har "en liten släng" eller finns det vaccin jag kan gärna köpa lever internet om det är förbjudet i sverige.... eller om nån kokar hemma... / svar anonymt tack
Gåsis
Du får tyvärr inget anonymt svar laugh.gif vi är alla lika illa därann. Det enda vaccin som finns heter visakort och det är egentligen inte ett vaccin utan en övre gräns för vad man tål tongue.gif

/Åsa
Anki V
Du ska vara glad att du bara fått en liten släng......

Recediv är väldigt vanliga och bara för man har haft sjukan en gång så blir den inte lindrigare om den "tar om". Tyvärr finns det ingen bot.

Det hände att jag satt och beställde ur frökataloger fast jag inte hade någonstans att odla när det var som värst.

Det som möjligen kan lindra är att helt byta livsstil. Om man t.ex börjar spela golf så kan besvären tillfälligt lindras under några år men när man märker att man aldrig blir bättre än hcp 23-25 så brukar "sjukan" blomma upp igen.

Något vaccin finns inte, pga att microorganismen är instabil och "muterar" ena året är det perennfrön, året efter hoyor, pelargoner, klematis, rosor osv.

/Syster Anki
Tvi sjutton, golf?..Menar du allvar? Hellre dör jag drunkningsdöden i en tvättstuga med plantjord pluggbrätten extraljus fröpåsar namnetiketter blåkorn och vitaflygare! sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
Nu vet jag nte vad recdiv är men jag försker låta som jag fattar!
Hellre en fröpåse än en peg i fickan! wacko.gif wacko.gif

/ps Visakortet använde jag till plantköp på odla, jag tror det är spärrat för förfrököp //
Gåsis
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
recidiv är som en återanvänd peg, ett återfall alltså laugh.gif
Men jag håller med, hellre en fröpåse i handen än en peg i fickan...

/Åsa
Anki V
Ha, ha laugh.gif laugh.gif

Eftersom du vet vad en peg är så finns det hopp även får dig, "din stackare" laugh.gif .

Lyd mitt råd ang. golf/livsstil så kommer du under de närmaste 5-6 åren enbart att ägna trädgården sporadiskt intresse. Dessutom är det jättebra "luftning" av gräsmattan att "övningssvinga" där mossan växer sig tjockast.

Nä fy, nu får vi inte "svamla bort" den här tråden mer.

Floppy, jag tar på mig hela skulden!! unsure.gif
gäller att inte smittas alltså..hålla sig härifrån(odla) och därifrån(fröpåseställen).
Jag skall logga in på banken nu och spärra kortet...för förköp för frö.
Eller mot fröförköp kanske det heter.
Nån peg kommer inte in i min tvättstuga i vart fall!
(kan man använda dom som, frönedpetare kanske...för er som sätter frön alltså! )
Krya på er...
wub.gif

men inte skall väl luktärtor in i kylskåpet ialla fall??????????????????
Gåsis
Nopp, dom ska stå i ett glas vatten på diskbänken över natten och sen ska man hoppas på att inte maken dricker upp det laugh.gif
Jamen förlåt till Floppy från mig med för en borttappad tråd... wub.gif

/Åsa
Anki V
Nu kan jag inte "hålla mig" och Floppys tråd är ju redan förstörd.

Ni kan aldrig ana vad man kan använda peggar till när det gäller frösådder och jag kommer inte att tala om det heller eftersom ni talar så föraktfullt om om dom, pilutta er laugh.gif laugh.gif
Gåsis
Om man slår så illa som jag är pegen ett ganska bra verktyg att göra nya hål i rabatten med laugh.gif Den kräver då en klubba som kompliment. Men det kanske inte var riktigt så du menade blink.gif tongue.gif

/Åsa
ewa zon 3
Försått mej, ja. Köpt alldeles för många Odla-perenner, ja. Och sist men inte minst när jag satt vid datorn och febrade (influensa) så hade jag helt plötsligt beställt hem två nya lysrörsarmaturer för att utöka mina odlingsmöjligheter, får dom i morgon. Är det här allvarigt tror ni? blink.gif

/Ewa
Anki V
Det låter allvarligt, mycket allvarligt!

Vad tror urologen? Är inte detta ett svårare fall?

Jag ordinerar golf eller boule, vad tror Gåsis?

/S. Anki
ewa zon 3
Glömde nämna stora påsen med Favvo-gödning från England som inköptes på Trädgårdsmässan i Älvsjö. tongue.gif Kanske lika bra att jag åker in på akuten direkt i morgon istället för att gå till husläkaren.

/Ewa
Gåsis
Jamen urologen tror på akuten laugh.gif
Golf eller boule, nä, nu rekommenderar jag snart ett varv på velodromcykel laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
Floppy
CITAT (Anki V @ 05-04-2006, 22:07)
Nä fy, nu får vi inte "svamla bort" den här tråden mer.

Floppy, jag tar på mig hela skulden!! unsure.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif .... det gör inget...svamla på bara... tongue.gif laugh.gif
ewa zon 3
CITAT (Gåsis @ 05-04-2006, 21:55)
nu rekommenderar jag snart ett varv på velodromcykel laugh.gif  :lol:  :lol:

/Åsa

Ok velodromcykel unsure.gif låter farligt. Tror du verkligen att det hjälper? Är det där dom cyklar med hjälmar som ser ut som utdragna pärontomater? laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jag tror jag ändrar mig jag vill inte bli frisk.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon