virrevarv
Det började ju äntligen bli vår här nere i Påarp och i och med den akuta platsbristen inomhus så härdade jag Penseérna och nu har dom stått dygnet runt i min kallbänk några dygn och trivs toppen! Men så drar man upp rullgardinen i morse och det snöar! Hur gör jag nu? Det är ju inte så kallt, ett par plusgrader men om det ska hålla på någon längre tid så kanske dom inte klarar sig... Nu är Penseér tuffa små liv så jag ska kanske ha is i magen och se om det övergår till regn innan jag tar in dom?

Ska jag vara ärlig så har jag inte plats till dom här inne... sad.gif Jag har ju mitt lilla drivhus i plast på verandan, ska jag flytta dom dit kanske? Men det bara känns mer ombonat och gott i drivbänken på nåt vis, vad tror ni?

Gissa om jag längtar efter mitt beställda växthus.... wub.gif

Ha det gott!!
renate
Det är ingen större fara med dina penséer de är tuffa och klara sig ute.Om det skulle blir kallt kan du lägger över en fiberduk.Jag hade ställt ut mina fuchsior,bara bruna skelett men under dubbel fiberduk.Det var -2° i går kväll,i morse snöade det här med.Visserligen har jag växthus men jag tycker det ska blir lite varmare för att starta det.Har värmefläkt men det är kostsamt att ha den på dygnet runt med dom elpriser som vi har.
Lady Hamilton
Snö är ingen fara för dina penseér de tål att snöa över. Snön i sig är inte så kall. Och är penseérna härdade så klarar de även minus grader.
Det händer att penseér som stått ute och blivit utsatta för en frostknäpp ligger ner, platt mot jorden på morgonen. Men de repar sig igen så fort det blir lite varmare. (Förutsatt att de inte har torkat utan är "normal" blöta.)
"Växtsaften" i penseér är som "glykol" = Gör att de tål minusgrader.

(Vissa butiker påstår att deras panseér tål 8-9 minusgrader. Men då vet jag inte om de är någon speciell sort)

Värre kan det då var med fukten och vätan sad.gif Tror inte att plantorna mår så bra om de är dyblöta och sedan fryser. Så att täcka över dem med duk eller på annat sätt skydda dem om det är regn och sedan kommer att bli minus är nog en bra idé
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon