virrevarv
Mylla man bara ner det lite i ytan eller gräver man ner det? Jag kommer oxå att ha en del alldeles egen kompost, man kan väl lägga både och?
Är det någon särskild växt som absolut inte vill ha koskit? Mina rabatter är gamla och har nog inte fått särskilt mycket mer näring på många år. De två senaste åren som vi har haft trädgården har dom på hösten fått ett lager löv och på sommaren lite gräsklipp men nu skulle jag vilja ge dom en riktig "festmåltid".

Så ge mig gärna lite tips och berätta om era erfarenheter!!

Ha det gott!!!
kerstin z5-6
jag placerar ut krukor och hinkar över de nyss uppkommna perennerna ...sen öser jag på kodyngan -den brunna i dm tjocka lager ovanpå jorden , flyttar hinkar o krukor till nästa rabattdel osv ..
Maskarna sköter myllningen , men perennerna vill inte ha dyngan direkt i skallen -därav hinkarna .Särskilt vilktigt är det att inte höja jordlagret , aldeles i närheten av Pionernas rotsysem .. då får de besväligt att komma upp sen

har du hushålls kompost är den stark och kan användas som gödsel , är det trädgårds kompost får du se den mest som jordförbättring och kan öka lagrets tjocklek
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-04-2006, 16:28)
jag placerar ut krukor och hinkar över de nyss uppkommna perennerna ...

Smart smile.gif
Lånar tråden lite, tänkte också använda kodynga i år visserligen storstads-kogödsel på påse rolleyes.gif men ändå, behöver lite struktur till jorden.
Men hur är det med perenner som inte vill ha så kraftig gödning går det med kodynga ändå? Algomin trädgårdsgödsel brukar jag använda annars.
Och dm-tjockt Huvvaligen undrar hur mycket det kan kosta med påsdynga? laugh.gif

/Ewa
kerstin z5-6
hehe -påskodyngan kan du sätta sommarblommor o grönsaker direkt i -se den som plantjord ...men man kan tillsätta lite blåkorn för mer fart på påsjorden
Alla gillar kodynga även surjordsväxter smile.gif

Eva .. jag är dyngsjuk -på tal om gödning smile.gif med feber så frökollen får bli i morron om det är ok
ewa zon 3
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Har lite feber själv, influensa, så ta det lugnt du bara och krya på dig wub.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon