Susanne i Linköping
Min tvättmaskin, en Husqvarna Mästertvätt 1040, flyttar sig under centrifugeringen vilket jag vet att är vanligt. Men finns det något sätt att förhindra det?

På nätet hittade jag en bruksanvisning till en annan maskin där det stod att tvättmaskinen måste monteras helt vågrätt annars kunde den börja vandra så jag tog fram vattenpasset och justerade min. Visst blev det bättre men lite flyttar den sig fortfarande.

Finns det extra gummifötter eller nåt som hjälper?
Caprice
Det finns gummifötter, de dämpar även ljud ifrån maskinen... du lägger dessa under maskinens fötter, ingen montering.... dessa fötter finns hos de flesta som säljer tex tvättmaskiner, kostar ca 75:- / 4-pack...
Margith
Alla tvättmaskiner måste stå absolut rakt annars finns det risk att de vandrar!
Kolla din maskin en gång till med vattenpasset och sätt vattenpasset både så här: + och så här x smile.gif
Står den exakt vandrar den inte, om det nu inte är så att du har tvättat nåt som var lite för tungt i den.. då kan trumman bli skev och då vandrar maskinen vad du än gör sad.gif
Maskinen som stod i vårt hus när vi flyttade in, stod på små skumgummibitar.. du vet, typ diskunderlägg..?.. Den vandrade inte en cm. Varför den stod på skumgummibitar vet jag inte, men kanske den hade vandrat utan dem?? wacko.gif
*Felix matte*
Instämmer i att du måste kontrollera att den står absolut rakt.
Vi kollade med vattenpass och den vandrar aldrig,
inte ens när mattor eller täcken tvättas
och ändå står den på badrumsgolv...våtrumsmatta.
Inga från Närke
Kan även bero på ojämt golv, halkigt golv eller att man lastar i kläder för lite eller för mycket. Har något tjockare material som inte lägger sig fint i ring när det börjar att centrifugera och då kan den sticka iväg en bit. Blir tvätten jämt fördelat i trumman så brukar det inte bli att det flyttar sig. Kan även vara att något av hjulen på maskinen ligger mot golvet, att man har glömt att låsa eller höja upp det, brukar var en del maskiner som har hjul som man kan lyfta upp när man fått den på plats så att den då bara står på benet.
Är det en ny maskin så kolla med försäljaren varför det uppförsig så om du nu har eliminerat alla andra saker.
netaave
Koppel! tongue.gif
Susanne i Linköping
Tack för era svar!

Tvättmaskinen följde med när jag köpte huset. Förra ägaren verkade ha löst problemet genom att centrifugera på lägre hastighet (enligt hur maskinen var inställd), men det har jag inte lust med. Golvet under maskinen sluttar lite mot golvbrunnen. Plastmatta på golvet, ganska halkigt.

Tipset att mäta även diagonalt var bra, jag hittade en liten, liten lutning som var kvar och finjusterade. Nästa gång jag tvättar får vi se. Går det ändå inte försöker jag få tag i gummifötter, eller kanske testa med skumplastduk. Mer friktion tror jag vore bra på det halkiga och sluttande golvet.

Fantastiskt forum detta, eller hur? wub.gif
Tesa
Hade det bekymret...min tvättmaskin står på svajigt trägolv i ett hus som inte finns en rät vinkel i så den knatade omkring lite som den ville och jagkundeinte köra den påhögsta varv...tills jag investerade i svindyra "gummikoppar" att ställa den på...nu går den bara nån centimeter hit och dit ibland även om det skakar i hela huset... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon