Full version: odlingsbäddar
kiki
Har odlingsbäddar i mitt lilla växthus. Väggar av plywood eller vad det nu är - vattenresisten yta är det i alla fall. Spela roll. Hur som helst byter jag större delan av jorden årligen, för att undvika sjukdomar och utarmning av den jord som finns. Problemet är att jag alltid landar i samma situation - att jorden, hur mycket jag än vattnar, blir torr och fnasig så vattnet lägger sig oppanpå och inte sugs in i jorden. Hur avhjälper man detta? Hur får man jorden att bli bättre på att absorbera och hålla vattnet? Skulle det hjälpa att tillsätta torv eller nåt?
Anna Maria
Hej!
Är det påsjord du använder? Den blir just så som du beskriver. Jag brukar blanda i rejält med kompost och min egen jord som är lerig, då blir den tyngre och har lättare att hålla fukten. Den bästa jord jag använt köper jag lassvis hos en bonde som "gör" egen jord.

Maria utanför enköping
kiki
Guilty as charged... påsjord är så mycket enklare att ta med sig hem från plantskolan på vägen hem från jobbet....
Anna Maria
jo jag vet hur det är. Anledningen till att jag känner igen problemet är just det...
Blanda i vad du har av kompost och vattna igenom ordentligt i flera omgångar innan du sätter ut någonting, luckra ordentligt mellan vattningarna så jorden börjar suga vatten innan plantorna kommer dit. Och så täck med gräsklipp i sommar (om du inte får sniglar förstås!)
Ska tilläggas att jag alltid kört med påsjord själv, men i mitt nya växthus ska jag ha den jord jag köpte av bonden i somras när vi flyttade hit för att anlägga alla rabatter, det blir ett lass i år också. Den är bra, lite tyngre och mer vattenhållande.

maria
jåj
Förslag, "gräv" ett dike som du kan fylla med vatten.
Dett blir som en dam och vattnet riner inte av bort.
Har delvis använt denna lösning i mitt växthus till gurkorna som behöver lite mer vatten.
Om du har detta i åtanke när du planterar så sätt plantorna på var sin kulle.

Bara en ide men funkade i sommras för mina gurkor.

Hälsningar
JÅJ
Gurkan
Som Anna Maria skriver så gör täckningen jättestor skillnad, man slipper mycket av den där torra skorpan som vattnet bara vill rinna av.
kiki
För två år sedan täckte jag med gräsklipp, vad jag kan komma ihåg så funkade det ganska bra.... kör nog på det samt ska se om jag kan gräva fram lite kompostjord... Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon