Full version: Plantera om smultron?
peppina
Hej!

Har sått smultron för första gången och dom har kommit upp så pass mycket att man börjar se att det liknar smultronblad smile.gif

Har nu en kanske lite dum fråga...

När det är dags att plantera om, ska man sätta några stycken "groddar" i samma kruka, eller blir en grodd=en planta? Ska man toppa?
Lady Hamilton
Hur har du sått? Jag sår alltid i 4x4 krukor och låter varje "kruka" bli en planta. Då böir vissa plantor lite större och andra lite mindre. Men i sluänden har det ingen större betydelse. Men har du sått allting i en låda då skulle jag rekommendera dig att skola "tuss-vis" När sådde du? Smultron växer otroligt lååååångsamt och bör så pass stora att de är "hanterbara" innan du skolar om dem.
Och du bör INTE toppa plantorna för det behövs inte alls.
peppina
Jag har sått i såna små så-krukor (kan nog stämma med 4*4). men jag sådde kanske lite många i varje? Det är säkert 10-12 st i varje kruka...

Är det OK eller ska jag dela på dem?

Jag sådde för kanske 3-4 veckor sedan.. Ikväll kan jag lägga upp en bild på hur de ser ut så kanske jag kan få mer hjälp (vill ju inte att de små stackarna ska dö för mig nu..)
Lady Hamilton
smile.gif Det låter som du sått alldelens lagom många frön.
Som sagt var, de växer mycket långsamt. Och placera dem gärna ljust. Sedan planterar du om dem när du ser att det växer ut rötter i botten, eller att du ser att det börjar bli trångt i krukorna.
solkatten
Jag sådde flera frön i varje kruka men sen krukade jag om till en planta i varje kruka och det blev stora buskiga plantor av det.
Toppa absolut inte!
peppina
Tack för svar!

Då tror jag jag testar bägge förslagen; några får planteras om en och en och några få stå ihop.

Men kan dom verkligen stå i krukorna så länge att rötterna växer ut utan näring? Det är ju bara såjord i dem...
Lady Hamilton
För mig har det inte varit några problem. Men det är klart att jag brukar spraya mina plantor (gäller all plant) med vatten/näringslösning i en blomspruta. Och även ha lite näring i vattnet som jag vattnar med när de "blivit" något.
Här är en bild på min största planta laugh.gif (Den var 3 år på bilden och har ca 10 "systrar" o "bröder" med sig)

peppina
Wow!

Det är ju såna jag vill ha smile.gif
Citrusflickan
Verkligen imponerande Hamilton!

Jag funderar på om jag ska våga mig på att ha smultron i balkonglådan, men jag bor på våning 1 och är rädd att folk ska bete sig illa mot plantorna (förstöra, spraya på något giftigt, kissa etc) så att man sedan inte vågar äta smultronen.

Åhh vad jag vill bo i hus med egen trädgård.
Citrusflickan
CITAT (Hamilton @ 06-04-2006, 08:56)
För mig har det inte varit några problem. Men det är klart att jag brukar spraya mina plantor (gäller all plant) med vatten/näringslösning i en blomspruta. Och även ha lite näring i vattnet som jag vattnar med när de "blivit" något.

Vilken typ av näring sprayar du med och hur utspädd är den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon