Full version: rosa jättevallmo
Eva i Skåne
Med någon tidning, kanske Drömhem och Trädgård...?, kom en påse med gratisfrön till jättevallmo.
Är det någon som sått och fått upp något?
Jag sådde för en månad sedan och har inte sett nåt liv i den byttan.

Nu har jag visserligen redan rosa jättevallmo sleep.gif så jag vet inte varför jag alls sådde wink.gif , men det skulle vara kul att höra om det går bättre för nån annan.
Almdalen
Jag sådde också dem, inget kom upp. Jag tror det var dåliga frön de skänkte bort rolleyes.gif
Eva i Skåne
Man skulle kunna tro det, men det var väl ändå ett välkänt märke, T&M om jag minns rätt.
blink.gif
netaave
Ha tålamod dom gror sakta som 17!
kiki
Jag kan meddela att jag fick också de där gratisfröerna. lycklig som få blev jag efter som jag har lite av ett vallmoprojekt på gång..... sådde dem samtidigt som mina andra tidiga perenner (däribland en vit jättevallmo) i samma sorts jord och med samma förutsättningar som alla andra sådder, gav dem lika mycket vatten och ljus som allt annat.

Resultatet:

Allt annat grodde jättefint och är nu påväg att bli fina stadiga plantor, gratisfröerna möglade efter ett tag. Och de har behandlas på precis samma sätt som alla mina andra sådder, inget annat möglade.

Så, tack så mycket. Gratis är inte alltid gott. (jaja, jag ska inte vara så negativ, men jag hade verkligen glatt mig åt mina rosa vallmor sad.gif )
fifi
Hejsan!
När jag läste era inlägg om rosa jättevallmo gick jag och tittade på mina (också från Drömhem & Trädgård, Gratispåse).
Av 8 krukor sådda har bara två kommit upp (ca 3 mm).
Jag sådde den 10/3.
frugb
Väldigt skumt! Jag sådde dem också, och INGENTING hände. Jag köpte en ny påse, från samma firma, och de kom upp efter bara några dagar. Det är nästan så att man skulle säga till att vi har blivit lurade! mad.gif

Vi är lite för många som inte har fått upp några för att det ska vara normalt...
Eva i Skåne
Nu blir det i alla fall inga hos mig för nu har jag slängt den sådden.
Fem veckor har de haft på sig och med alla andra negativa omdömen var det inte mycket att vänta på.

mad.gif
mari_tres
Har också sått av en sådan påse och vad jag märkte när jag sådde var att många av fröna såg mosade ut, de var platta och det hade vällt ut vitt innanmäte ur det mörka skalet. Tror att de har fått genomgå en ganska hårdhänt hantering.... men det är synd, för blomman är hemskt fin!

Fast å andra sidan kanske det är bra, för vart ska jag ha den någonstans??? rolleyes.gif Jag håller ju på med en RÖD rabatt i år! laugh.gif
Fru fet
Det kanske var tur att jag lyckades tappa bort fröpåsen då, även om jag var irriterad då det hände! Jag köpte upp mig på några rotklumpar på trädgårdsmässan istället (perenna vallmo då), får se om jag lyckas bättre med dem! smile.gif
Immix
Mina har inte heller kommit upp. På påsen stod att de skulle gro inom 10-21 dagar och längre tid än så har de haft på sig...
bikiv
Jag fick en gratispåse med Atlasblomma med någon tidning. Sådde den 19/3 men inget liv ännu!

Samma fenomen? Gratis = sekunda vara? Men varför? Ingen god reklam för det företaget iaf! Eller också är det jag som är fruktansvärt klantig?
Fru fet
Atlasblommefön från någon tidning (jag tror att det också var DH&T) sådde jag förra året och de blev jättefina! Blommade ända tills frosten tog dem! Jag förkultiverade dock inte utan sådde direkt i ett stort lerfat i maj någongång. Kanske hade jag tur? biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (mari_tres @ 05-04-2006, 18:00)
......jag märkte när jag sådde var att många av fröna såg mosade ut, de var platta och det hade vällt ut vitt innanmäte ur det mörka skalet. Tror att de har fått genomgå en ganska hårdhänt hantering........

ohmy.gif Det tycker jag gäller från ALLA postorder-frö-firmor i år. Utom då de frön som levereades i "provrör". Men även där så var "rören" i bland söndriga.
Bäst har det varit från de fröfirmor som skickat påsarn i vadderat kuvert
renate
Jag tror att vallmo ska man så direkt på friland,så gjorde jag för några år sedan med T&M frö,de tog långt tid på sig men nu blommar de varje år.Den som har frö kvar prova med direktsådd lite senare när jorden är varm.

Här är en av mina frösådda vallmo(har 3port frö kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon