Full version: svart gräs?
Henrik_
Har varit på besök hos en bekant som frågade om jag visste namnet på en växt han tidigare haft, men tyvärr lyckats ta död på wink.gif
Men han hade en bild på den också som jag fick se.
Den verkar jättehäftig, så nu är både han och jag väldigt sugna på att få tag på plantor.
Men vad heter den egentligen??
Det såg ut som ett ganska bredbladigt gräs och det var inte bara mörkt, utan riktigt svart.
Antagligen så är det väl inget gräs, men det såg så ut.
svårt att identifiera växter utan bild, men svart och gräsliknande är ju ganska anmärkningsvärt!
Alexander-VG-zon3
vi har nåt svartgräs i vår trädgård som är ett prydnasgräs men vet inte va dne heter
rosennosen
Jag tror du är ute efter Ophiopogon planiscapus - mörkt Ormskägg - en liljeväxt med smakligt svarta blad och pyttesmå mörklila blommor. Har du tur finner du den i en välsorterad plantskola ;> / Ingrid
Alexander-VG-zon3
sånt gräs kna man ha som trädgårsds växt tror jag det klara ner till -20 eller nåt sånt
Henrik_
har kikat på den på bild nu och det är den, helt klart wink.gif
tack så mycket!
Ska absorlut se till att få tag på en planta!
Evin
Bor du i Skåne har både Skåneplantor (Staffanstorp) och Heidi Palmgrens plantskola (Löddeköpinge) och Åkarps Allväxtcenter.

Jag köpte en i fjor men fåglarna har gått ganska hårt på den så vi får se vad som händer i år.

/Eva
Henrik_
jag bor i västerås, så det är ju en bit, men jag kanske kan ordna med någon bekant så jag kan få en planta därifrån ändå.
Fåglar?..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon