Full version: Köttätare!
Das_Rejver
Hej!!

Satte o kollade i Flaxxs album o såg en köttätande växt...

Otroligt sugen blev jag på att plantera nåt sånt...

Så......Shoot!! Ge mig tips å råd ang detta om ni har wub.gif

Mvh Marcus i Norrköping
niklaswik
Det bästa sättet att börja i mitt tycke är att läsa igenom allt du hittar på Brutala Blommor

EDIT: Glömde göra URL'en till länk. smile.gif
Solhumla
Här har du en sida till: http://www.fumpan.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Mirre
CITAT (Das_Rejver @ 05-04-2006, 21:15)
Hej!!

Satte o kollade i Flaxxs album o såg en köttätande växt...

Otroligt sugen blev jag på att plantera nåt sånt...

Så......Shoot!! Ge mig tips å råd ang detta om ni har wub.gif

Mvh Marcus i Norrköping

www.mirres.varuhus.net
LadyG
Är de svåra att sköta? Det skulle vara jättekul ed en köttätande växt, men jag vill ju inte att den ska svälta ihjäl heller. Måste man odla flugor åt den också?
Flur
CITAT (LadyG @ 26-04-2006, 11:57)
Är de svåra att sköta? Det skulle vara jättekul ed en köttätande växt, men jag vill ju inte att den ska svälta ihjäl heller. Måste man odla flugor åt den också?

Hej köttätande växter är inte så svåra att sköta, mitt råd är att du ska börja med en Nephentes, de är lätta att sköta, när du köper en sådan brukar de stå i någon typ av jord du ska snarast plantera om den. Nephente ska växa i vitmossa. Vitmossa brukar man få tag på där de säljes orkide tillbehör.

Om du vill ha en växt som det är lite mer action med ska du välja en Venusflugfälla (Dionaea). Den är lite svårare att sköta då den är lite känsligare för att inte torka ut då den växer i torv i stället för vitmossan som binder mycket vatten, har planterar en venusflugfälla i vitmossa men den verkar inte må så bra av det.

Flugor behöver du inte odla, ställ bara ut blomorna i skuggan på sommaren några dagar eller köp lite näring från brutalablommor.

Lycka till / Flur
LadyG
Tack wub.gif

Jag är mycket frestad att skaffa en, om inte annat för att de är så häftiga.

Ska alla planetras i vitmossa eller torv? Jag trodde de växte i jord?

Fast jag ska nog vänta med en sådan till efter semestern, de flesta blommor brukar torka ut lite då eftersom blomvakten inte kan komma varje dag (och självbevattningskruka till allihop har jag inte råd med).
Flur
CITAT (LadyG @ 27-04-2006, 13:06)
Tack wub.gif

Jag är mycket frestad att skaffa en, om inte annat för att de är så häftiga.

Ska alla planetras i vitmossa eller torv? Jag trodde de växte i jord?

Fast jag ska nog vänta med en sådan till efter semestern, de flesta blommor brukar torka ut lite då eftersom blomvakten inte kan komma varje dag (och självbevattningskruka till allihop har jag inte råd med).

Alla köttätandeska inte växa i vitmossa eller torv, fördelen med vitmossan är just att den suger år sig mycket vatten så att det blir ungefär som en självvattnande kruka. Du behöver inte vattna lika ofta, och du ser när den börjar torka ut så är det dags för vattning

Här är två sidor där du kan få reda på det mesta om köttätande växter på SVENSKA anars rukar allt stå på Engelska. Läs på innan du köper en växt, när du köpt en är det nästan försent att läsa på.

http://www.fumpan.com
http://brutalablommor.se/

Köttätande växter är nästan den svåraste växt som jag odlar näst efter bonsaier.

Lyckatill / Flur
LadyG
Tack för hjälpen wub.gif

Nu ska jag läsa på, så får vi se om det inte blir en köttätare tillsist ändå smile.gif
Alexander-VG-zon3
vad jag vet med köttätande är att dom gillar orikdejord eller hur det stavas som man sen blanar ut med vanlig jord . och nepthes eller hur den stavasd är en bra nybörjar den tål det mesta . sen så ett tips om man vill ha nån mer anna sort är att sätta ner dom i en glasbrukr som man har tät å duschar i den då växer dom jätte bra wub.gif
LadyG
En sån nepthentes (eller hur det nu stavades) såg jag i blomsterbutiken härom dan, den hade jättefina kannor och såg riktigt tjusig ut. Tar en sån getingar?
Citrusflickan
Köttätandet har ju i det flesta fall utvecklats av växter som stått i näringsfattiga myrmarker och haft ont om kväve. Insekterna som fångas in löses upp i växten och bidrar med värdefull kväve.

Kan man ge tillskott av flytande kväve i näringslösning istället för flugmatning alltså?
LadyG
Jag var på Plantagen idag, för att jaga Pelargon, gärna mårbacka och kärade ner mig i en Dionaea istället wub.gif

Så det blev två sådana, en mårbacka, två hängpetunior och en hoya bella... Jag SKA inte gå in på Plantagen, jag har inte plats för mer växter snart biggrin.gif

Men så glad jag är!!! wub.gif
Flur
CITAT (LadyG @ 28-04-2006, 18:02)
Jag var på Plantagen idag, för att jaga Pelargon, gärna mårbacka och kärade ner mig i en Dionaea istället wub.gif

Så det blev två sådana, en mårbacka, två hängpetunior och en hoya bella... Jag SKA inte gå in på Plantagen, jag har inte plats för mer växter snart biggrin.gif

Men så glad jag är!!! wub.gif

Kul vilken typ av Dionaea var det? Var det en (muscipula)?

Kul att så många tycker om köttätande växter.

Lycka till med den, den är jättefin när den blommar, har en som just har slutat blomma. Lite synd tycker jag.

Ha det bra / Flur
LadyG
Det kunde de inte svara på, och på skylten stod det inte men jag har en fin bild på den och visst ser den väl ut som en muscipula?

cecil
I släktet Dionaea finns bara en art och det är muscipula. Så du har alldeles rätt!
hiccory
Väldigt inne på köttätande växter, har nu två sorters nepenthes och undrar om man ska klippa av förtorkade fångstkapslar eller helt enkelt låta dem vara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon