Full version: Silverlnn
Dzad
r de vanliga?
Tror inte jag sett ngon, men kanske de finns i sdra Svergige... planterade allts.
CGB
Acer saccharinum skall g i svensk zon 3.
Big Gardener
Acer saccharinum med sorter r ett ypperligt stads- och parktrd som med frdel br anvndas mer. Det finns p vissa platser, men det r lngt ifrn lika vanligt som Tysklnnen, Acer pseudoplatanus eller Skogslnnen, Acer platanoides. Silverlnnen r ett mycket vackert trd med sina sirliga, silvriga blad och lnga slanka grenar. Rune Bengtsson anger att ursprungsarten borde klara zon 4.

Jag ritade nyligen ett grnytefrslag till ett bygge dr markpackningen med strsta sannolikhet var omfattande. Pelarfomen av Silverlnnen, Acer saccharinum 'Pyramidale' var ngra av de dominerande trden som jag freslog just fr att arten har s god frmga att klara packade och syrefattiga markfrhllanden. Ska bli intressant att se hur det blir.

Det man br se upp med r att det blir ett ganska stort trd. Ursprungsarten kan bli 12-15 meter hgt och 6-8 meter brett i slutstorlek.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon