Full version: Försäljning
Angeleyetears
Hej,

Jag har en fråga, om jag vill sälja örter, behöver jag tillstånd? Ska örterna vara"märkta" med ex fröernas ursprung ex Nelson?

MVH,

Nina
Gurkan
Nä, det går bra att sälja örter, grönsaker, blommor, frukt&bär m.m. som hobbyverksamhet utan att "ursprungsmärka" det på nåt speciellt vis.

Tar det här inlägget som ett tecken på att det har grott ordentligt i dina krukor nu !!! smile.gif
Angeleyetears
Nej, inte nu.. men jag menar i framtiden. Nu bor jag bara i enlägenhet, men i framtiden, skulle jag vilja öpnna en affär och sälja grejer.
Gurkan
Ok, tycker jag låter som en bra ide. Jag har liknande ideér och håller på att starta just nu, det kommer att bli en blandning av plantor, blommor, grönsaker, örter, brännvinskryddor och 1000 andra småsaker som jag håller på att experimentera med. Om det är realistiskt att tro att man kan försörja sig på det vet jag inte men det kan förhoppningsvis bli en hobbyverksamhet med ett litet överskott redan i år.

Mitt enda råd så här långt är ... kör hårt ... "but don't quit Your dayjob". smile.gif

Använd din tid medans du bor i lägenhet till att samla på dig så mycket kunskap och kontakter du bara kan.
Tesa
Om man säljer kommersiellt och inte bara i liten skala som hobby så finns det en del saker att tänka på och regler att följa...
Här är en länk med en del att läsa och man kan även skicka efter gratis skrifter..
Jordbruksverket
Gurkan
Tack för länken Tesa !
Angeleyetears
Tackar för uppgifterna.
Christoffer
Här är en sida med försäljning av kryddor och örter och det verkar inte som att det har skrivits ut någon källa:

ÖRTFÖRSÄLJNINGSSIDA
Gurkan
CITAT (Christoffer @ 08-04-2006, 09:31)
Här är en sida med försäljning av kryddor och örter och det verkar inte som att det har skrivits ut någon källa:

ÖRTFÖRSÄLJNINGSSIDA

Länken som Tesa hänvisade till gäller endast levande plantmaterial som säljs kommersiellt.

För övriga produkter behövs ingen speciellt märkning, kolla på en kryddbruk hemma eller grönsakerna i butiken, det står möjligtvis vilket land dom är odlade i, i övrigt ingenting.
Christoffer
Jättebra då.
Jag känner en tjej som gillar att gå på medeltidsmarknader och även säljer saker där (bland annat egentillverkade smycken i silver) och då kanske man skulle göra påsar med örtblandningar i.

Är det krav på att det ska stå på påsen vad det är för örtblandning i?
Jag köpte en örtblandning i påse en gång, "Kärlekste" eller något i
den stilen, men ingredienserna var hemliga. unsure.gif
Angeleyetears
hmm, va ingredienserna hemliga? Då är det spännande vad man kan få!!
Christoffer
Jo, visst är det spännande, men vissa kanske skulle behöva en innehållsdeklaration om blandningen t.ex innehåller en ört som de
överkänsliga mot.

I mitt fall är det mjölon och till viss del citronmeliss, fast den fanns som tur var inte i dessa téer som jag köpte smile.gif
Citrusflickan
Säljs det som livsmedel (och inte som läkemedel) så ska ingredienserna i en kryddblandning deklareras och produkten lyder under livsmedelslagen. Läs gärna mer på Livsmedelsverket
Angeleyetears
Om man säljer rätt och slätt Basilika, ny odlade i kruka!!
Merlin
Vilken bra ide - kanske kan man sälje sina kryddor på makrnader? Tanken har aldrid slagit mig...och jag som har lassvis med kryddor (inbiten odlare och samlare rolleyes.gif som jag är) över.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon