Full version: Olika forum
Katti med torpet
Upptäckte just Gröna Sidan och insåg att jag kände igen varenda nick härifrån. Fattar inte riktigt vitsen med att använda flera olika forum om de är så snarlika. Gröna sidan verkar vara väldigt lik Odla.nu, jo krukväxtforumet var lite bättre uppdelat men annars...
Att man byter favoritkrog på stan lite då och då förstår jag men här handlar det ju om att få bra kunniga svar och då är det väl en fördel om kompetensen är samlad på så få ställen som möjligt? unsure.gif
Ni som är aktiva i flera forum får gärna ge er syn på de olika forumen, vad som skiljer dem åt och när/varför ni föredrar vissa.

Själv återkommer jag ständigt till växtlistorna på AoT, men själva forumet ligger långt efter odlas känns det som.
AnitaO
Jag är aktiv på flera forum, men inte av samma slag.
Ett trädgårdsforum, ett hundforum, ett kompisforum.
Håller nog med dig lite faktiskt.
Svårt att se vitsen med att vara med på mer än 1 forum av samma sort.

Men det är väl en smaksak.
Förvisso bra att det finns fler att välja på eftersom vi alla är olika.
Mångfald är bra.

Just nu kan jag inte se nåt behov för min egen del att hitta nåt annat forum när det gäller trädgård.
Förutom stora kunskaper som alla här besitter så är folket så roliga och trevliga också.
Bara en sån sak smile.gif wub.gif
yenny
Jag blir lite nyfiken ibland och tittar in på olika sidor.
Fast jag stannar inte allt för ofta någon annanstans.
Varför... tja.. jag trivs bäst här, det är fart och fläkt, mycket kunskap och alltid en massa nytt att läsa. Dessutom har jag "lärt känna" en hel del här, så det är alltid trevligt att läsa vad de har att skriva.
carren
Gröna sidan har jag inte hört talas om tidigare. Men det är väl inte omöjligt att jag blir medlem där också tongue.gif

Varför? Tja, för att det är roligt att prata trädgård, helt enkelt!

Jag skriver en del på AoT också och gillar även de forumen. AoT har ju en annan struktur på sina forum med sist skrivna meddelande först, inte som här att det senast besvarade åker upp. Jag gillar AoT:s variant bättre vilket gör det roligt att skriva och läsa där. Sedan tycker jag att Odla och AoT är ganska olika sinsemellan. Här på Odla upplever jag det som mer glada amatörer, det är glatt och trevligt och mycket frågor om tex vilken häck man ska välja.

Jag upplever det som att AoT har fler skribenter som är lite mer erfarna glada amatörer. Det är glatt och trevligt där också men det kommer upp och diskuteras frågor på ett sätt som gör att det märks att det är många med lång odlarerfarenhet som skriver där.

Det ena är inte bättre än det andra men jag uplever forumen som så pass olika att det är intressant att skriva på båda.
Betty
Odla.nu är mitt "hemmaforum" men jag läser även en del på AoT, speciellt växtlistorna.
Varför och av vem GrönaSidan startats vet jag inte, deras admin har inte uppgett något namn i deras medlemslista, uppenbarligen en odlait... Det är ju som du säger samma nick som skriver både här på Odla och där - inte heller jag förstår varför man "äter på två restauranger med samma meny" om det är omväxling man vill ha... blink.gif
Fenja
Jag är oftast på Gröna Sidan numera. Det är mera renodlat växtforum än vad Odla är i dag och med en betydligt mycket bättre stämmning och aktivare moderation/administration än här. DET tycker jag är toppen och tack vare att flera mycket kunniga medlemmar så tror jag att sakkunskapen är lika omfattande där med i stort sett.
Detta när ju inte heller det första växtforumet som öppnats av en odlait, men med den skillnaden att Gröna Sidan är en succé!! wub.gif wub.gif

AoT är jag inte på för jag avskyr layouten på det forumet.

Mvh
Fenja
pejori
är också reggad på gröna sidan smile.gif
ren nyfikenhet som gjorde det, samt att dom har en hoyaavd. wub.gif
succe vet jag inte om jag kan hålla med om. rolleyes.gif
inte särskillt stor aktivitet på forumet smile.gif smile.gif
två inlägg per dygn laugh.gif laugh.gif
AOT tittar jag på¨ibland, men uppfattar den som "rörig" smile.gif
Tesa
Är ofta på gröna sidan...för att det är som odla var en gång..
Läser på AoT för där är det ett helt annat gäng med människor och därmed kunskaper..
fruberglund
CITAT (Fenja @ 06-04-2006, 09:24)
AoT är jag inte på för jag avskyr layouten på det forumet.

Håller fullständigt med, deras forum är skitkrångligt.

Jag håller mig till Odla, är nog med att hålla koll på alla inlägg här. Har inte tid med fler även om det är roligt. Trivs bra här och har inte kommit på kant med någon än rolleyes.gif
*Felix matte*
För mig räcker ett forum = Odla.nu smile.gif

Här finns så mycken kunskap och trevliga människor. wub.gif
Fenja
CITAT (pejori @ 06-04-2006, 10:52)
inte särskillt stor aktivitet på forumet smile.gif smile.gif
två inlägg per dygn laugh.gif laugh.gif

Nu, kl 13.34 har det gjorts 1544 inlägg på Gröna Sidan, forumet har varit öppet i 51 dagar och det gör drygt 30 inlägg per dag. Varför inte hålla sig till verkligheten i stället för att ljuga och förlöjliga?!
Mvh
Fenja
Sunesetter
Hej,

Eftersom jag själv har två sidor med forum som är väldigt nystartade kan jag bara säga ur min egen synvinkel.

Anledningen till att jag valde att ha ett forum på vår hemsida är att det är ett bra komplement till den övriga sidan. Det gör sidan levande på ett annat sätt. Sen är det ju så att precis sagts innan att mångfald är bra, vissa fastnar för en sida andra för en annan. Det är lite olika folk på sidorna men många är samma.

Jag vill på mina forum försöka hålla en så saklig profil som möjligt där det pratas om det som sidan är skapt för. Givetvis så får folk prata om allt möjligt men då i rätt tråd.

Jag själv håller med om att Odla kan kännas väldigt babbligt men det är väl så det blir när alla känner alla och vem har sagt att det är fel egentligen...

Nä odla kommer nog alltid vara nummer 1 va det gäller kvantitet men jag är inte så säker när det gäller kvalitet...

Hälsningar
Marcus
renate
Jag har kommit från AoT till odla,har odla som startsida,men jag läser och skriver en hel del i AoT.Alla mina album finns på AoT,gillar inte odlas album där bilderna inte få vara större än 100kb,det blev alltid dublel redigering,så jag har slutat att lägga in bilder på odla, de gamla får vara kvar.
Har reggat mig på Gröna sidan med,trevligt där plus att det finns en avdelning för Rosor vilket jag uppskatter mer än tex pallkrager.Att odlar i pallkrager är väl inte så mycket att diskutera,men det är inte min sak.Alla är vi olika. AoT har ja ett mycket bra Rosforum med kunnigt folk.De har också en småpratavdelning men utan ständigt tjafs och påhopp på varandra.Att AoT är rörigt kan jag definitivt inte hålla med om, jag trivs bra där. tongue.gif
pejori
CITAT (Fenja @ 06-04-2006, 13:35)
inte särskillt stor aktivitet på forumet smile.gif  :)
två inlägg per dygn  :lol:  :lol:

Nu, kl 13.34 har det gjorts 1544 inlägg på Gröna Sidan, forumet har varit öppet i 51 dagar och det gör drygt 30 inlägg per dag. Varför inte hålla sig till verkligheten i stället för att ljuga och förlöjliga?!
Mvh
Fenja

vem har förlöjligat???? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
du läser som en kratta tydligen wink.gif
pejori
CITAT (Fenja @ 06-04-2006, 13:35)
inte särskillt stor aktivitet på forumet smile.gif  smile.gif
två inlägg per dygn  laugh.gif  laugh.gif

Mvh
Fenja

sedan är det bara du som iså fall ljuger rolleyes.gif rolleyes.gif
du glömde nämligen att dela antalet inlägg med antalet medlemar.
då blir siffrorna lite anorlunda.
31,5 inlägg per dag av 122 användare, blir 0,2 inlägg per dag smile.gif smile.gif

kolla fakta innan du anklagar någon för lögn mad.gif
Sollan
Förstår inte tjafset om vilket forum man är på. Och varför. wacko.gif
Jag är aktiv på fler forum och tänker så förbli.
pejori
CITAT (Sollan @ 06-04-2006, 15:35)
Förstår inte tjafset om vilket forum man är på. Och varför. wacko.gif
Jag är aktiv på fler forum och tänker så förbli.

det är inte det som tjafsas.... rolleyes.gif rolleyes.gif
det är förvrängd verklighet och anklagelser om lögner som tjafsas om.... smile.gif smile.gif

är också medlem på flera forum, och tänker också fortsätta. smile.gif smile.gif
alltid hittar man något matnyttigt på det ena, som kan förmedlas till det andra smile.gif smile.gif
Sollan
Åkej.... Men det kan bli missförstånd som synes...
Om man delar antalet inlägg på Odla med antal medlemmar blir förmodligen inte dagssnittet så högt här heller... smile.gif
Även om jag gör mitt bästa för att öka det. Nybliven melonodlare som jag är... laugh.gif
pisanggoreng
Hej,

Det var jag som startade Gröna Sidan och forumet där.

Kattis ursprungliga fråga (vad det är för mening med flera trädgårdsforum) besvaras
delvis av henne själv när hon säger att hon trivs bättre på Odla än AoT. Folk trivs
helt enkelt mer eller mindre bra på olika ställen. Själv trivdes jag bra här inne länge
(och gör delvis fortfarande), men tycker det är trist när det inte finns några regler
för vad som får sägas (jag vet, det finns regler, men de efterlevs ju väldigt knapphändigt).
Tycker det är trist och skrämmande bl.a. med alla rasistiska och främlingsfientliga
åsikter som framförts här. Lägg till det allt tjafs och gnabb. Men nog om det. AoTs
forum tycker jag är väldigt svårnavigerat- men är medveten om att det är en vanesak.

Även om jag är för modest för att kalla Gröna Sidan för en succé så skulle jag inte
heller påstå att det inte är stor aktivitet på forumet. Dessutom är jag, och de flesta
av medlemmarna också tror jag, av åsikten att kvantitet inte är det ultimata måttet
på "succé" eller kvalitet.

När det gäller räkneexemplen som framförs så är de ju problematiska. Skulle vi godta
pejoris sätt att räkna (totalt antal inlägg/aktiva dagar/medlemmar) så har visst
Gröna Sidan en siffra på 0,2. Ska vi tillåta oss samma räkneexempel för detta eminenta
forum så får vi följande uppställning: 402673 (tot. inlägg)/1250 (dagar, detta är en
ungefärlig siffra från oktober 2002)/7333 (medlemmar). Summa? 0,04... I så fall
är alltså Gröna Sidan fem gånger mer aktiv än detta forumet.

Men återigen så tror jag inte att kvantitet är samma sak som kvalitet.

Forumet på Gröna Sidan är modererat, och stötande och kränkande inlägg kommer
inte tolereras. Inte för att jag hyser några farhågor för att vi ska attrahera den
sortens inlägg, men om/när de dyker upp kommer de också snabbt att plockas
bort.

Välkomna alla som vill!

smile.gif
pejori
den blir säkert bra, när den får växa till sig lite....
Lars-Olof Arvids
Nu är jag med på Gröna Sidan också! smile.gif

Olle
Irene_L
Jag är också med i flera forum. Tycker det är jätteroligt att läsa om blommor och trädgård. Är därför med i AoT (tycker att det är lite jobbigt när man ska läsa i en tråd och man inte ser alla svar samtidigt), Gröna sidan (Har inte skrivit så mycket där än men tycker det verkar vara ett trivsamt forum) och här på Odla ( gillar Odla jättemycket men tycker att det är tråkig stämmning i bland, speciellt i vissa trådar i småprat)
Jag har också en hund och läser också med intresse i två forum som handlar om hundar.
mvh
Irene
rolleyes.gif
Tesa
CITAT (Irene_L @ 06-04-2006, 17:36)
Jag är också med i flera forum. Tycker det är jätteroligt att läsa om blommor och trädgård. Är därför med i AoT (tycker att det är lite jobbigt när man ska läsa i en tråd och man inte ser alla svar samtidigt),
Irene
rolleyes.gif

Det går bra att se alla svar samtidigt i AoT också...ställ in på "inga trådar" så visas allihopa när man klickar på en rubrik..ha även "senaste login" så visas bara de trådar därdet hänt nåt sen sist..
Irene_L
CITAT (Tesa @ 06-04-2006, 18:42)
CITAT (Irene_L @ 06-04-2006, 17:36)
Jag är också med i flera forum. Tycker det är jätteroligt att läsa om blommor och trädgård. Är därför med i AoT (tycker att det är lite jobbigt när man ska läsa i en tråd och man inte ser alla svar samtidigt),
Irene
rolleyes.gif

Det går bra att se alla svar samtidigt i AoT också...ställ in på "inga trådar" så visas allihopa när man klickar på en rubrik..ha även "senaste login" så visas bara de trådar därdet hänt nåt sen sist..

Tack Tesa!!!
Jag gjorde genast som du sa och det var ju mycket lättare att följa ett ämne. Jag är inte så haj på det här med datorer så jag blir jättetacksam när jag får ett råd om hur jag ska göra.

Ännu ett stort tack till dig Tesa wub.gif
mvh
Irene
Gillan
Ursprungsfrågan har jag inget svar på eftersom
jag bara varit aktiv här. Har tittat på många forum,
en del har jag registrerat mig på utan att det blivit nåt mer.

Men det är väl som en del av er säger: - Att man har olika utbyte
av olika forum.

Gröna sidan har jag varit och kikat på flera gånger utan
att registrerat mig. Funderar fortfarande på huruvida jag
ska göra eller inte?

Men en sak som jag skulle vilja förmedla är:

- Pisang har gjort ett fantastiskt jobb med att få
till ett fint forum.

Grattis till dig pisang smile.gif
Gurkan
Tjusigt Pisang.! Härligt att ha ett "lokalt" forum ... bara 3km sockerbetor mellan mig och admin. !! laugh.gif
pisanggoreng
CITAT (Gurkan @ 07-04-2006, 01:47)
... bara 3km sockerbetor mellan mig och admin. !! laugh.gif

laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
ingmet
Det här var intressant.. jag testar gärna nytt.. reggar mig som medlem i Gröna Sidan i skrivandets stund.. rolleyes.gif
Sunesetter
Titta gärna in i vårt forum också....

Vi behöver lite folk.... biggrin.gif

Välkomna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon