stina
Jag har köpt en stor påse gladioluslökar som jag så småningom tänkt ha i en tvättkorg eller liknande. Skulle vilja driva dom inne först så att dom kommer i blom lite tidigare. Min fråga är om någon vet om man kan göra det och sedan plantera om dom på sin slutliga plats senare? Klarar gladiolus det? Jag brukar göra så med dahlior och för dom funkar det i alla fall.

Undrar Stina
Eva 33c
Svar Ja! biggrin.gif
Inga problem vad jag minns!
emmsing75
Jag gjorde så förra året och det funkade. Dock fick jag nåt hjärnsläpp under sommaren och klippte ner bladen på några av blommorna innan de hunnit blomma (fråga mig inte hur det gick till, tanken var att de skulle "buska till sig" men gladioulus är ju inte direkt den typen!!!) så dessa blommade förstås inte.... wub.gif
stina
Tack!! När tror ni det är lagom ugnefär att börja förodlingen? Jag har alltså tänkt ha dom inne i lägenheten och så fort det går först börja ha dom på balkongen på dagarna, sedan hela tiden på balkongen tills i juni när dom får komma ut på landet.
Betty
Lyfter tråden för jag med vill veta när det är dax att börja förodla gladioluslökarna.
Gillan
Jag kanske inte är rätt person att svara eftersom jag
alltid experimenterar med allt.

Men jag har ju redan planterat mina liljor i mjölk-
kartonger som jag klippt ur botten på, bara för att
lätt kunna trycka ner dem på sin rätta plats. Det har fungerat
förr och jag hoppas och tror att det ska fungera igen.

Det borde ju inte vara nån skillnad på att göra så med Gladiolus
tycker jag wub.gif smile.gif

Lycka Till!
stina
Det här hittade jag på fröhuset.nu:

Gladioler, planterade utan förodling, brukar blomma som bäst i slutet av sommaren. Vill du kunna njuta av den praktfulla blomningen redan i början av sommaren kan du börja förodla dem inomhus i krukor 6-8 v innan planerad utplantering (när risken för frost är över). Förodla knölarna i blom-/urnjord, ca 10 cm djupt. Placera ljust och svalt. Vattna jorden ordentligt efter plantering men sedan inte mer förrän skotten börjar komma. Borde alltså vara dags snart om man räknar med att frosten är över i månadsskiftet maj/juni. Tror jag startar om 14 dagar och chansar på att dom blommar när jag vill, dvs i juli.

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon