Liselotte i zon 3
Jag undrar om det kan gå att ha en armeringsmattebit som klätterstöd för bönor/ärtor?
Fick en tillfällig idélucka om hur både praktiskt och snyggt det skulle kunna bli......någon som vet?

Liselotte i zon 3
Lady Hamilton
Har för mig att de var några som tipsade om det i fjol wink.gif Och missminner jag mig inte så var de riktigt nöjda med resultatet laugh.gif
Liselotte i zon 3
Strålande strilande biggrin.gif ...då får jag börja bearbeta mannen i huset för en tripp till någon byggmarknad. biggrin.gif

Liselotte i zon 3
Ophelia
Ja det tror jag kan vara riktigt snyggt faktiskt fast jag gillar det där lite "hårda" utseendet med rost och järn uppmjuknat av något klättrande. Det är ju ganska populärt att göra inramningar/spaljéer och annat klätteränligt med armeringsmatta. Snyggt att runda dem och ha som runda klätterställningar eller sätta en målad träram runt i någon cool färg smile.gif
Hannele
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 06-04-2006, 11:39)
börja bearbeta mannen i huset för en tripp till någon byggmarknad. biggrin.gif

Man kan hitta på skrot också, om ni har sådan i närheten.
Margith
Jag lovar, det är ur-snyggt!
Min mor har en armeringsmatta mitt i en kombinerad perennrabatt/trädgårdsland och klättrande i armeringsmattan hade hon luktärtor förra sommaren. Hur läckert som helst!! wub.gif wub.gif
åsgård
Det finns en tunnare sort av "rutat" armeringjärn. Den blir jättesnygg att ha som klätterhjälp med något stöd vid sidorna.

Man kan också sätta upp den på väggen med en distans så man lämnar ett litet utrymme mot väggen

När den rostar så får man en fin färg bakgrund
Madeleine1
Jag hade armeringsmatta som stöd till sockerärtor. Jag tog en bit som jag böjde så den kunde stå av sig själv i landet, sen satte jag sockerärtor på båda sidorna. Helt OK! rolleyes.gif
mulle
Jag använder aremringsjärn som stöd överallt i trädgården - älskar rost!
Ett snabbtillverkad och billig tripod får man av tre långa järnpinnar som man fäster med en slangklämma upptill!
Mulle
silas
det där lät schysst, så vill jag också ha (tripoden med järnpinnarna alltså). Var köper man sånt? och vad kostar det?
jazza
Hade tänkt lägga en bild här från min köksträdgård....men har glömt hur man gör!
Christa
Jag har också funderat på att använda armeringsjärn som stöd. Har dock inte vågat eftersom jag inte vet om armeringsjärn innehåller något mer än järn som kan komma ut i jorden. Är det någon annan som vet det? Jag har använt kycklingnät som stöd för ärter men även där så undrar jag hur mycket det släpper ifrån sig. Nätet är ju förzinkat. Läste om ett dagis som komposterat i en varmkompost som var försett med ett förzinkat när på insidan och det löstes upp och gav komposten så höga zinkvärden så den inte gick att använda.
Margith
Ni som har armeringsmatta som fristående stöd i trädgården, hur har ni satt fast armeringsmattan?
KURT
CITAT (Christa @ 02-05-2006, 08:20)
Jag har också funderat på att använda armeringsjärn som stöd. Har dock inte vågat eftersom jag inte vet om armeringsjärn innehåller något mer än järn som kan komma ut i jorden. Är det någon annan som vet det? Jag har använt kycklingnät som stöd för ärter men även där så undrar jag hur mycket det släpper ifrån sig. Nätet är ju förzinkat. Läste om ett dagis som komposterat i en varmkompost som var försett med ett förzinkat när på insidan och det löstes upp och gav komposten så höga zinkvärden så den inte gick att använda.

Skulle barnen äta kompostjorden? Man behöver inte vara orolig att det kommer ut metalljoner i jorden, även om det skulle komma ut metall joner i jorden så är det inte mycket av dessa som tas upp av växterna.

Även om växterna skulle innehålla metalljoner (vilket de inte gör), så utgör det man själv odlar inte mera än någon promille av det man totalt äter på ett år, så det är alltså försumbart!
mulle
Både järnpinnarna och slangklämman har jag köpt i det lokala byggvaruhuset.
Armeringsplattorna hänger jag helt enkelt upp i krokar, spik eller skruvar och lägger något, typ en vinkork, mellan nätet och väggen så att växterna har plats att slingra.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon