Reserv
jag har en gammal Dracena som bara har en stam i krukan och nu slår i taket. Är det bara att kasta bort den eller kan man kapa av den, den har inga blad den första metern ner. Man kan juh inte gärna låta den växa med "böjt huvud" heller, det är inge snyggt rolleyes.gif
Lady Hamilton
Det är bara att kapa den på lämplig höjd! Det växer ut nya grenar där du kapat. Toppen kan du rota i vatten om du vill smile.gif
Reserv
Det va´snabba ryck på svarsknappen, mycket tack wub.gif Den där kala metern, kan man ta den i två bitar kanske för att få till lite fler, eller man kanske bör ha blad på det man sätter i vattnet förståss. unsure.gif
Lady Hamilton
Även det brukar gå bra, håll bara reda på vad som är upp o ner. Sedan är det bra om du täcker själva toppen (bladlös) med något och sätter en plast påse över så att den inte torkar ut så lätt. smile.gif
Biggan_
CITAT (Hamilton @ 06-04-2006, 10:18)
Även det brukar gå bra, håll bara reda på vad som är upp o ner. Sedan är det bra om du täcker själva toppen (bladlös) med något och sätter en plast påse över så att den inte torkar ut så lätt. smile.gif

Tänd ett stearinljus och droppa på stamtoppen så den blir helt täckt, det har jag gjort på mina yucca när jag delat på dom och det fungerar.
Lady Hamilton
CITAT (Birgitta P @ 06-04-2006, 10:27)
Tänd ett stearinljus och droppa på stamtoppen så den blir helt täckt, det har jag gjort på mina yucca när jag delat på dom och det fungerar.

Kanon!
Reserv
Tackar, här ska eldas ljus nu rolleyes.gif wub.gif Sen får man väl vänta och se om det vill sig eller inte med rötter biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon