|
Fick en länk av en vän om det snuskign dyra bensinskatten. Gör uppror även du! Bensinskatteupprormvh Ciczi
Biggan_
06-04-2006, 11:11
Påskrivet
Hehe, ser att herrarna bakom Bilfront, den gamla krama-bilen-organisationen, är i farten igen  Undrar vilken koppling de har till Expressen för övrigt, de verkar ofta gå hand i hand. Men de är skickliga, får mer underskrifter än organisationer som vill rädda flyktingbarn etc. Eftersom jag har en gammal bil så är bensinkostnaden den största enskilda utgiftsposten för mitt bilåkande, sett på årsbasis. Ja, bensinkostnaden utgör över hälften av kostnaden faktiskt. För egen del är bensinpriset en begränsande faktor på mitt resande. Jag hade nog, trots att jag gärna vill ta viss miljöhänsyn, okynneskört mer om bensinen kostat 5kr/litern... Men för folk med nyare bilar så är bensinkostnaden bara en liten del av milkostnaden. Motormännen, en annan krama-din-bil-förening, beräknar att en BMW för 320 000 som körs 1500 mil / år under tre år, kostar 66kr/mil att köra. Detta är inräknat värdeminskning, försäkring, standardunderhåll etc. Här utgör alltså bensinkostnaden ca en tiondel av kostnaden. Vilket också förklarar en del av orsakerna till att dyra bilar ofta har törstiga motorer, bensinpriset spelar liksom ingen roll. För fattigt folk vore det mer effektivt med andra omfördelningar än att få bensinpriset sänkt eller avdraget på skatten höjt. Bensinpriset har sedan 1980 stått ungefär still, jämfört med övriga kostnader i samhället. Däremot har kollektivtrafiken blivit mer än dubbelt så dyr i Stockholm. Saknar tyvärr referens för detta, men det borde vara information från SIKA eller VTI. Tror inte det är bättre i övriga landet vad gäller kollektivtrafiken.
fruberglund
06-04-2006, 11:46
Påskrivet! Vi som bor på landet har liksom inget val, finns ingen kollektivtrafik här Tycker det är mycket gnäll på att det bor så mycket folk i städerna och inga vill flytta ut på landet...konstigt då? Men vi som älskar landet skiter i det och bor där ändå...det är det värt, vill gärna tro att man får ju igen det i frisk luft och bättre hälsa
Nu har jag skrivit under... Har även dekalen från Expressen med texten: Sänk bensinskatten...
Farbror Blå
06-04-2006, 13:52
Bor 25 km från närmaste huvudort, en mindre stad med 55000 invånare. Jag har mycket bra lokaltrafik!
Jag vill inte skriva under er petition, förrän jag får ett vettigt alternativ!
Att bara sänka skatten är inget vettigt alternativ, eftersom det innebär att bensinen blir billigare= folk kör mer bil = miljöovänligt.
När det finns en genomtänkt strategi för hur en bensinskattesänkning ska gå till, så är jag med. Skattesänkningar på en sektor innebär ALLTID höjningar på andra ställen i budgeten, det är närmast en naturlag. Vad är vi beredda att betala högre skatt för istället? Mjölken? Höjd inkomstskatt? förmögenhetsskatten tillbaka? NI förstår väl hur många skattekronor det rör sej om detta, så det måste till avsevärda skattehöjningar påm andra sektorer....
Sedan kan jag hålla med om att det är barockt att 78% eller vad det är, är skatter och resten är det egentliga priset.. Kan också tycka att bensinskatten skulle "punktmarkeras" att gå till forskning kring och subventioner av miljövänliga bränslen och vägunderhåll.
Handen på hjärtat! Jag kör inte mindre bil idag än för tio år sedan, trots att jag sagt det många gånger att "nu ställer jag bilen". Lika lite fungerar priset avskräckande på oss bilister som det gör på rökare..
Man skulle nog vilja sänka skatten för det mesta. Men alla skattesänkningar ska ju subventioneras på nåt sätt. Debet och kredit ska gå ihop.
Utan att veta var pengarna ska tas ifrån, så kan jag nog inte tänka mig att underteckna vare sig det ena eller andra.
Ni som bor på landsbygden är helt klart beroende av bil ... Men å andra sidan har ni mycket lägre kostnader för t.ex. boende. Jämför huspriserna i storstäderna. Så i slutänden tror jag ändå att ni är vinnare jämfört med den som bor mer centralt och har tillgång till kollektivtrafik.
krellus
06-04-2006, 14:23
Japp, nu har man skrivit under!
Fick hem elräkningen från Forum igår. Visst... elen är dyr men kolla hur mycket som är skatter! *ouch*
Jag varken kör eller åker bil - men har skrivit på nu! Det måste finnas gränser och man måste hjälpas åt för att markera när gränserna överskrids.
Sedan finns det för höga skatter på andra saker också, man kan närmast kalla det för straffskatter. Boende i nybyggd hyreslägenhet t.ex. Mellan 60 och 70 procent av hyran är ett resultat av skatterna. Förr gav staten subventioner för bostadsbyggande, nu är det tvärtom en mjölkko.
fruberglund
06-04-2006, 20:52
CITAT (AnitaGg @ 06-04-2006, 14:21) Ni som bor på landsbygden är helt klart beroende av bil ... Men å andra sidan har ni mycket lägre kostnader för t.ex. boende. Jämför huspriserna i storstäderna. Så i slutänden tror jag ändå att ni är vinnare jämfört med den som bor mer centralt och har tillgång till kollektivtrafik. Inte säkert husen är billiga för att man bor på landet. Vi bor mellan Jönköping och Gränna och gav 1 miljon för vårt hus. Nu är det värderat till 1,6 enligt banken så vi bor inte så billigt. Ingen gård vi har utan ett vanligt hus. Här är det så dyrt även på landet. Men vi har valt det för att vi vill bo så här och tycker ändå det är värt det. Vi vinner ju på det på många andra sätt
Men... Det tycker jag är billigt. Inte har jag råd med ett hus där jag bor och arbetar. Ett vanligt gammalt hus med lite golvdrag och renoveringsbehov, liten tomt och hög fastighetsskatt kostar minst 4 miljoner. Jag klagar inte, men 1,6 mille är väääldigt lågt tycker jag.
Caprice
06-04-2006, 22:49
CITAT (ciczi @ 06-04-2006, 11:07) Fick en länk av en vän om det snuskign dyra bensinskatten. Gör uppror även du! Bensinskatteupprormvh Ciczi Påskrivet...!
Caprice
06-04-2006, 22:52
CITAT (Taxus @ 06-04-2006, 22:36) Men... Det tycker jag är billigt. Inte har jag råd med ett hus där jag bor och arbetar. Ett vanligt gammalt hus med lite golvdrag och renoveringsbehov, liten tomt och hög fastighetsskatt kostar minst 4 miljoner. Jag klagar inte, men 1,6 mille är väääldigt lågt tycker jag. Hmm, då måste du bo på Lidingö, eller liknande...? Snittpriset på en villa i Sthlm ligger väl under 3 mille iaf...? Har för mej att det ligger på ca 2.5 miljoner...
Ja, huspriserna har ju gått upp fasligt mycket, speciellt i "attraktiva" områden. Det som kostar är ju egentligen inte själva huset, utan "läget". Tycker att våra kommuner borde underlätta för fler att bygga billigt. Idag måste man nästan köpa ett gammalt torp eller ruckel för att få ett hus för rimligt pris tycker jag. Fler billiga nybyggda hus skulle dessutom pressa "begagnatpriserna" nedåt tror jag. Samt även lägenhetspriserna. Sen hör man ibland på ekonominyheterna att det "varnas för fallande fastighetspriser" och annat konstigt. Va? Det är väl bra om priserna går ner och det blir billigare att bo? Det är ju bra när alla andra priser går ner, varför inte när husen blir billigare? Jag inser att de är rädda för att en fastighetsbubbla ska spricka, men, då kan man ju resonera likadant inom andra områden. Tänk om de började säga att det fanns risk för sjunkande elpriser, eftersom då Vattenfall, E-on och andra skulle tappa i värde på börsen? (Vattenfall ligger väl inte där iofs, men som exempel) Hm, fast fastighetsskatt, övervärderade tomter, åkrar och skog ska jag nog inte diskutera här  Kan bara avsluta med att jag inte stödjer något som Bilfront står bakom. Har svårt för dem och deras retorik.
CITAT (Caprice @ 06-04-2006, 22:52) Hmm, då måste du bo på Lidingö, eller liknande...? Snittpriset på en villa i Sthlm ligger väl under 3 mille iaf...? Har för mej att det ligger på ca 2.5 miljoner... Nä, men bor i norrförort. Har inte full koll på huspriserna, bara sett vad folk jag känner har fått för sina miljoner i olika kommuner och det är inte mycket. Om man tittar på priset i en annons så blir slutpriset ofta en miljon högre. Man sätter utgångspriset lågt så att många kommer och tittar och börjar bjuda.
CITAT (fruberglund @ 06-04-2006, 21:52) CITAT (AnitaGg @ 06-04-2006, 14:21) Ni som bor på landsbygden är helt klart beroende av bil ... Men å andra sidan har ni mycket lägre kostnader för t.ex. boende. Jämför huspriserna i storstäderna. Så i slutänden tror jag ändå att ni är vinnare jämfört med den som bor mer centralt och har tillgång till kollektivtrafik. Inte säkert husen är billiga för att man bor på landet. Vi bor mellan Jönköping och Gränna och gav 1 miljon för vårt hus. Nu är det värderat till 1,6 enligt banken så vi bor inte så billigt. Ingen gård vi har utan ett vanligt hus. Här är det så dyrt även på landet. Men vi har valt det för att vi vill bo så här och tycker ändå det är värt det. Vi vinner ju på det på många andra sätt  Jag tror att man har olika måttstock på "billigt" och "dyrt". 1 miljon är ett hyfsat billigt hus för mig. Ger en ganska rimlig boendekostnad. I dom större orterna får man nog inte nåt för under 2 miljoner. Borträknat Stockholm som tycks spela i en egen liga Det är ju inte bara inköpspriset, utan även en lägre fastighetsskatt. Det är väl lite så jag tänker i det här fallet .... Jag har ju redan fått en skattesänkning med att lämna stan, så jag får väl ta lite av dom pengarna och betala bensinskatten för. Gungor och karuseller typ ..
Hannele
26-04-2006, 20:39
Billigare kollektivtrafik!
Ja, det är väl klart att huspriserna är lägre i glesbygden, det flyttar ju bara ut människor därifrån, ofta pga dålig arbetsmarknad. Den kommunala servicen blir därmed sämre och sämre och så fortsätter detta hela tiden. Detta är det pris man får betala i glesbygden. Visst, huspriser och taxeringsvärden är låga, men service och utbud av affärer och annat är därmed mycket sämre...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|