Full version: Omskolning redan?
Maggan H
Salvia sclarea Turkestanica, omskolad för 8-9 dagar sen max, har redan rötter som går ut genom botten på krukan. Kan inte se att själva plantan har vuxit speciellt mycket. Omskolar jag nu igen blir det kanske likadant-mycket rötter men ingen tillväxt uppe? huh.gif
Lady Hamilton
Kanske du kan avvakta lite med omskolningen? unsure.gif
Och ta bort lie försiktigt de rötter som "sticker ut" under krukan.
kerstin z5-6
Det är ju inte huruvida de sticker ut -utan om de fyller hela krukan så den saknar jord.. bara rötter kvar -som avgör om du måste skola en gång till .. jag tror inte det .. avvakta o näringsbevattna om 2v i stället smile.gif
arno
Jag har märkt att många växter reagerar så på omplanteringar. Först bygger de upp ett ordentligt rotsystem och först efter det startar tillväxten. Detta tycker jag är särkilt tydligt hos träd och buskar. Din salvia växer väl på ganska torra platser och då behövs ju ett ordentligt rotsystem så den är väl "programmerad" så. Vattna och avvakta så kommer de igen med raketfart - förmodligen ganska snart. Underbevattning kanske får den att tro att den har hittat grundvattnet.
Tesa
S. sclarea är ju en 2-åring så den bygger väl mest upp rotsystemet nu...det blir bara en bladrosett i år..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon