Full version: Grus i lera?
AnnaQ
Jag håller på att renovera ett torp, och tyvärr är tomten f n mer eller mindre sönderkörd av diverse grävmaskiner och betongbilar. Jorden är lerhaltig och nu i tjällossningstider är det helt enkelt fruktansvärt geggigt.

Jag funderar på om man kan vräka på ett lager grus så att det blir lättare att ta sig fram. I så fall skulle vi plöja ner gruset när det är dags att planera tomten. Min plan är väl också att försöka jordförbättra med mull/torv när vi kommer så långt.

Min fråga är om det är galenskap eller vettigt att blanda ut lerhaltig jord med grus? Och vilken sorts grus vore bäst? Singel, makadam, gårdsgrus....ja, jag är ingen grusexpert som ni hör.

Tack! Anna
Piccante
Om man ska ge lerjord bättre struktur så är det grus som gäller. Men det kommer att gå åt rätt mycket. Du behöver nog inte bekymra dig om att plöja ned gruset sedan när trädgården ska anläggas utan det brukar gå av sig själv. Man kan göra lerjord bättre genom att tillföra mullämne oxå men då går det åt kopiösa mängder. Makadam låter lite grovt om du vill ha en gräsmatta som man ska kunna gå på, singel är nog bättre.
AnnaQ
Tack för det, Leocarpus. Jag känner mig klart bättre till mods vad gäller grusidén.

Nu har jag läst på lite om grus och insett att makadam var ett idiotiskt förslag, självklart är det singel som gäller. Frågan är nu bara vilken storlek. Ska det vara fint eller grovt singel, har någon en aning om det?

Anna
Tesa
Singel blir kanske lite grovt som jordförbättring...jag vet att en del använt "isgrus"...grus som det inte finns så mycket fina korn i..
Grus säljs ju i olika "fraktioner" (tror jag det heter) t.ex 0-18 vilket betyder att det har storlekar mellan 0 och 18 mm på kornen...och man bör nog inte ha mindre storlek än 5 i lerjord..
..blev du nåt klokare?? wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon