Magnolia
Vad ska jag göra med denna rhododendron?

www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2559&uuid=magnolia&pid=45886

Förra året köpte jag tre nya rhododendron och flyttade två gamla. Redan efter några veckor började en av de nya (Cunningham White) se ful ut (bruna knoppar, fula blad). Jag tänkte ta med den tillbaka till plantskolan, men hann inte och i höstas grävde jag helt sonika upp den och slängde den. Och nu börjar grannen se likadan ut!

Vet någon vad det är? Jag har tittat i min rhododendronbok men hittar inget jag tycker liknar. Kan jag göra något åt det eller är det kört? Kommer mina andra rhoddisar smittas?

sad.gif
Big Gardener
Det där ser ut som ett rotrelaterat problem och inte någon sjukdom. Det kan bero på många saker. Måhända var rotsystemet inte tillräckligt från plantskolan, men bristande etableringsbevattning och för lite luft till rötterna är två vanliga orsaker till att Rhododendron slokar. Vinterskador på grund av för sträng kyla och sämre preparerad plantgrop är en annan.

Vad man bör tänka på är att Rhododendron inte trivs att stå torrt. När de kommer från plantskolan har de ofta förlorat större delar av sitt rotsystem och kan därför inte försörja sig själv med vatten. Därför måste man stödvattna så att rötterna kan försörja plantan med vatten samt tillväxa ordentligt.

När det gäller plantgropen är det viktigt att den är bred men inte för djup. Planteringsjord och torv sjunker lätt ihop efter ett tag vilket gör att växter "sätter sig" djupare och luften har därför svårt att nå rötterna.
Magnolia
Ok, det låter ju trots allt bra - jag var så orolig att alla mina buskar skulle dö. Flera av bladen har små hål så därför trodde jag att det var en parasit, men det behöver det kanske inte vara?

Jag kan mycket väl ha grävt för djupt. Jag vattnade rikligt så jag tror inte att de torkat ut. Dessutom står den tredje nya plantan soligare en bit bort, så då borde den ha skadats också.

Finns det något jag kan göra för plantan som är skadad? Kan jag skära ner den och se om den tar sig eller är det kört?
Big Gardener
Hålen i sig kan vara en skadeinsekt. Öronviveln kan göra små kantgnag på bladen, men de skadorna är sällan av någon betydelse.

Du kan försöka luckra upp kring den befintliga plantan. Ta bort grässvålen en bra bit ut från plantan. Gräset närmast plantan dricker mycket av det vattnet du förser växten med. Om plantan står för djupt kan man försöka lyfta den lite med en grep, men detta måste göras försiktigt. Därefter gäller det att vattna regelbundet under växtsäsongen.

Se upp med tjältorka nu på våren, speciellt om buskarna är nyplanterade!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 06-04-2006, 15:05)
Se upp med tjältorka nu på våren, speciellt om buskarna är nyplanterade!

fast det är ingen tjäle nu upp till zon 2 är det det inte . så dte är iingen större fara för att den skulle torka ut å dö av det . för som det är nu så regner det mycket om det kan vara för mycket vatten annars så vte jga inte vad det är
Alexander-VG-zon3
annars är dte så att den har kanske fått för mycket vatten så rötterna hra ruttnat eller nåt annasr så vet jag inte alls va dte kan vara
Magnolia
Tack för svaret!

Det växer knappt något gräs runt plantan, så det lär inte vara något problem. Jag ska gå och kolla senare hur djupt och kompakt den står.

Men hur är det egentligen - skadade blad kan väl inte återhämta sig? Ska jag klippa av dem?
Alexander-VG-zon3
skadade blad bler inte gröna igen så jag vet inte ritikgt hur du ska göra med dom .men det går ju att klippa veck men det ser kanks einte så fint ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon