|
I vilket fall som helst skulle jag gärna ta emot recept på denna Houmus eller vad det nu heter. Det är alltså kikärtsmos jag söker recept till. Som man brukar ha olivolja och nåt liknande pitabröd att doppa i. Gärna både riktigt- och- fuskrecept. Tack på förhand om det är nån som vet
Hittade detta!  Bland annat. sök på Hummus på google... Hummus på fyra sätt
CITAT (Anne R @ 06-04-2006, 16:56) Hittade detta!  Bland annat. sök på Hummus på google... Hummus på fyra sätt Wow! Det var snabba ryck! Tack så mycket, och jag tror att det är precis vad jag sökte Och så lär man sig lite om stavning också
Det finns hummus och tehina i en och samma burk om man är lite lat som jag.
Men jag har för mig att det brukar stå hummus tahini, nåja nåt sånt i alla fall.
/Åsa
CITAT (Gåsis @ 06-04-2006, 21:57) Det finns hummus och tehina i en och samma burk om man är lite lat som jag.
Men jag har för mig att det brukar stå hummus tahini, nåja nåt sånt i alla fall.
/Åsa Jaha, tack för den Det var ju det jag var ute efter; både " riktig "och fuskvariant Tack till er båda
Alltså den är färdig så till vida att man inte måste köpa en stor burk sesampasta. Vitlök, citron, salt och olja får man tillsätta själv ändå. Var kanske lite otydlig när jag pratade om fusk. Men lite enklare blir det.
/Åsa
Ett riktigt "fuskrecept" är att köpa färdig ärtsoppa på tub och sedan smaksätta den med olivolja, hackade oliver och citron.
Whiskuchi
09-04-2006, 14:14
CITAT (KURT @ 07-04-2006, 07:52) Ett riktigt "fuskrecept" är att köpa färdig ärtsoppa på tub och sedan smaksätta den med olivolja, hackade oliver och citron. Eeeeh... du får ursäkta, men det låter inget vidare
CITAT (Whiskuchi @ 09-04-2006, 14:14) CITAT (KURT @ 07-04-2006, 07:52) Ett riktigt "fuskrecept" är att köpa färdig ärtsoppa på tub och sedan smaksätta den med olivolja, hackade oliver och citron. Eeeeh... du får ursäkta, men det låter inget vidare  Använder man vegetarisk ärtsoppa så kommer man knappast att märka någon skillnad.
Citrusflickan
10-04-2006, 10:51
Jag brukar göra en försvenskad variant utan tahini.
500 gram kokta, kalla kikärtor körs i matberedare med vitlök, persilja, olivolja, citron, salt och peppar, allt efter behag.
På baksidan av zetas kikärter finns ett recept på hummus där rödvinsvinäger används istället för citron, jag gillar dock citron bättre.
Jag tycker om hummus med mycket olivolja, vitlök och persilja, men det är ju en smaksak.
Underbar tråd för en hummusdyrkare! Mulle
Whiskuchi
13-04-2006, 13:14
CITAT (KURT @ 10-04-2006, 08:26) CITAT (Whiskuchi @ 09-04-2006, 14:14) CITAT (KURT @ 07-04-2006, 07:52) Ett riktigt "fuskrecept" är att köpa färdig ärtsoppa på tub och sedan smaksätta den med olivolja, hackade oliver och citron. Eeeeh... du får ursäkta, men det låter inget vidare  Använder man vegetarisk ärtsoppa så kommer man knappast att märka någon skillnad. Kikärter och ärtsoppa smakar väl inte särskilt lika? Särskilt inte när det brukar vara timjan i köpt ärtsoppa... äh, vad fasen, jag kan inte förkasta det helt - måste prova nån gång. Snabbt och enkelt iaf
Åsa, mälardalen zon 2
13-04-2006, 13:24
Njae ärtsoppa låter inte vidare gott och det går väl lika snabbt att använda kikärtor på burk och hälla dem i en matberedare + allt det andra som ska vara i och sätta på knappen.
ewa zon 3
13-04-2006, 21:45
CITAT (Gåsis @ 06-04-2006, 22:37) Alltså den är färdig så till vida att man inte måste köpa en stor burk sesampasta. Vitlök, citron, salt och olja får man tillsätta själv ändå. Var kanske lite otydlig när jag pratade om fusk. Men lite enklare blir det.
/Åsa Vilket märke är det och är det som en färdig pasta då? Tahiniburken/sesampastan står ju alltid och blir för gammal i kylen så det här är kanske ett alternativ. Jag brukar alltid ha lite spiskummin i Hoummos och finhackad slätbladig persilja att strö över. /Ewa
CITAT (mulle @ 12-04-2006, 10:54) Underbar tråd för en hummusdyrkare! Mulle Ja, här var det bara att välja och vraka Fantastiskt vad mycket hjälp man får med allting på det här forumet
mayababy
20-04-2006, 06:53
Jag brukar även ha i lite marinerade soltorkade tomater när jag gör Hommus och det är vansinnigt gott!!
CITAT (ewa zon 3 @ 13-04-2006, 21:45) CITAT (Gåsis @ 06-04-2006, 22:37) Alltså den är färdig så till vida att man inte måste köpa en stor burk sesampasta. Vitlök, citron, salt och olja får man tillsätta själv ändå. Var kanske lite otydlig när jag pratade om fusk. Men lite enklare blir det.
/Åsa Vilket märke är det och är det som en färdig pasta då? Tahiniburken/sesampastan står ju alltid och blir för gammal i kylen så det här är kanske ett alternativ. Jag brukar alltid ha lite spiskummin i Hoummos och finhackad slätbladig persilja att strö över. /Ewa Jag vet faktiskt inte vad det är för märke men dom har den på vår Willysbutik. På burken står det hommus tahini och min libanesiska kamrat säger att den är färdigblandad (kikärter och sesampasta) men inte lika god som hemmagjord. För mig duger den bra. /Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|