Full version: Houmus?
Gillan
I vilket fall som helst skulle jag gärna ta emot
recept på denna Houmus eller vad det nu heter.

Det är alltså kikärtsmos jag söker recept till.
Som man brukar ha olivolja och nåt liknande
pitabröd att doppa i.

Gärna både riktigt- och- fuskrecept.

Tack på förhand om det är nån som vet smile.gif
Anma
Hittade detta! smile.gif Bland annat. sök på Hummus på google...Hummus på fyra sätt
Gillan
CITAT (Anne R @ 06-04-2006, 16:56)
Hittade detta! smile.gif Bland annat. sök på Hummus på google...Hummus på fyra sätt

Wow! Det var snabba ryck!
Tack så mycket, och jag tror att det är precis vad jag
sökte smile.gif

Och så lär man sig lite om stavning också wub.gif
Gåsis
Det finns hummus och tehina i en och samma burk om man är lite lat som jag.

Men jag har för mig att det brukar stå hummus tahini, nåja nåt sånt i alla fall.

/Åsa
Gillan
CITAT (Gåsis @ 06-04-2006, 21:57)
Det finns hummus och tehina i en och samma burk om man är lite lat som jag.

Men jag har för mig att det brukar stå hummus tahini, nåja nåt sånt i alla fall.

/Åsa

Jaha, tack för den smile.gif
Det var ju det jag var ute efter; både " riktig "och
fuskvariant smile.gif

Tack till er båda smile.gif
Gåsis
Alltså den är färdig så till vida att man inte måste köpa en stor burk sesampasta. Vitlök, citron, salt och olja får man tillsätta själv ändå. Var kanske lite otydlig när jag pratade om fusk. Men lite enklare blir det.

/Åsa
KURT
Ett riktigt "fuskrecept" är att köpa färdig ärtsoppa på tub och sedan smaksätta den med olivolja, hackade oliver och citron.
Whiskuchi
CITAT (KURT @ 07-04-2006, 07:52)
Ett riktigt "fuskrecept" är att köpa färdig ärtsoppa på tub och sedan smaksätta den med olivolja, hackade oliver och citron.

Eeeeh... du får ursäkta, men det låter inget vidare blink.gif
KURT
CITAT (Whiskuchi @ 09-04-2006, 14:14)

Använder man vegetarisk ärtsoppa så kommer man knappast att märka någon skillnad.
Citrusflickan
Jag brukar göra en försvenskad variant utan tahini.

500 gram kokta, kalla kikärtor körs i matberedare med vitlök, persilja, olivolja, citron, salt och peppar, allt efter behag.

På baksidan av zetas kikärter finns ett recept på hummus där rödvinsvinäger används istället för citron, jag gillar dock citron bättre.

Jag tycker om hummus med mycket olivolja, vitlök och persilja, men det är ju en smaksak.
mulle
Underbar tråd för en hummusdyrkare!
Mulle
Whiskuchi
CITAT (KURT @ 10-04-2006, 08:26)
CITAT (Whiskuchi @ 09-04-2006, 14:14)

Använder man vegetarisk ärtsoppa så kommer man knappast att märka någon skillnad.

Kikärter och ärtsoppa smakar väl inte särskilt lika? Särskilt inte när det brukar vara timjan i köpt ärtsoppa... äh, vad fasen, jag kan inte förkasta det helt - måste prova nån gång. Snabbt och enkelt iaf laugh.gif wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Njae ärtsoppa låter inte vidare gott och det går väl lika snabbt att använda kikärtor på burk och hälla dem i en matberedare + allt det andra som ska vara i och sätta på knappen.
ewa zon 3
CITAT (Gåsis @ 06-04-2006, 22:37)
Alltså den är färdig så till vida att man inte måste köpa en stor burk sesampasta. Vitlök, citron, salt och olja får man tillsätta själv ändå. Var kanske lite otydlig när jag pratade om fusk. Men lite enklare blir det.

/Åsa

Vilket märke är det och är det som en färdig pasta då?

Tahiniburken/sesampastan står ju alltid och blir för gammal i kylen så det här är kanske ett alternativ. Jag brukar alltid ha lite spiskummin i Hoummos och finhackad slätbladig persilja att strö över.

/Ewa
Gillan
CITAT (mulle @ 12-04-2006, 10:54)
Underbar tråd för en hummusdyrkare!
Mulle

Ja, här var det bara att välja och vraka smile.gif

Fantastiskt vad mycket hjälp man får med allting
på det här forumet wub.gif
mayababy
Jag brukar även ha i lite marinerade soltorkade tomater när jag gör Hommus och det är vansinnigt gott!! rolleyes.gif
Gåsis
CITAT (ewa zon 3 @ 13-04-2006, 21:45)
CITAT (Gåsis @ 06-04-2006, 22:37)

/Åsa

Vilket märke är det och är det som en färdig pasta då?

Tahiniburken/sesampastan står ju alltid och blir för gammal i kylen så det här är kanske ett alternativ. Jag brukar alltid ha lite spiskummin i Hoummos och finhackad slätbladig persilja att strö över.

/Ewa

Jag vet faktiskt inte vad det är för märke men dom har den på vår Willysbutik. På burken står det hommus tahini och min libanesiska kamrat säger att den är färdigblandad (kikärter och sesampasta) men inte lika god som hemmagjord. För mig duger den bra.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon