Full version: Tips för innomhus
Rapchic
jag bor i lägenhet utan balkong men jag har STORA fönster
nån som ha nått tips om vad man kan odla?
Hannele
Allt, tänkte jag säga. Kanske hittar du på biblioteket boken
"Odla kryddväxter och grönsaker inomhus" av Spoczynska, Joy OI.
Såg att Bokbörsen hade den för 100 kr.
Gurkan
Tjata på värden att dom ska bygga balkonger !!! F.ö. kan du odla allt som får plats.

Plantorna kommer att dra sig mot ljuset så vänd på dem då och då så blir dom inte helt snea.

Kryddor, chilipeppar, paprika, små tomatplantor m.m. har jag odlat med gott resultat i fönster. Luftfuktigheten brukar vara det största problemet så var flitig med en sprayflaska med vatten.
Tesa
Hannele har lite rätt där...man kan nog odla det mesta i grönsaksväg innanför stora fönster...det är ju precis vad man gör i växthus smile.gif
Huvudsaken är nog vad du har att odla i...och hur varmt det blir..sånt som inte vill bli "stekt" kan du ju kanske odla nån halvmeter ifrån..
Men tomater och chili och sånt borde stortrivas...
Rapchic
bor i en etta så jag tror inte värden gillar om man tjatar...
och han bryr sig nog inte så mkt...
när jag var liten hade jag en liten paprikaplanta...
jag fick paprikor på den me smile.gif
men mamma mördade den när vi flyttade sad.gif
Susanne i Linköping
Lägenhet utan balkong, trist.

Finns det ingen gård eller nåt där du åtminstone kan odla i kruka eller liknande?

Låna Lena Israelssons "Cityodling" på biblioteket! Fast egentligen är det väl din värd som borde läsa den.
Citrusflickan
Jag har precis samma öde sad.gif

33 kvm, ingen balkong men stora fönster. Dessutom finns här en sambo som inte riktigt går med på att ha växter i hela lägenheten.

Jag har bara ett enda jättefönster, så odlingsytan är väldigt begränsad, då det blir rejält mörkt en bit in i rummet.

Mitt fönster är ganska soligt, men blir för mörkt på vinterhalvåret.

Kryddor går jättebra att odla: basilika, gräslök, citronmeliss, persilja, oregano mm har trivts prima hos mig.

Citron har jag sysslat med förut, jag tar upp intresset den dag jag har större möjligheter med belysning vintertid. De trivs från vår till höst, men vill ha mer ljus än jag kan erbjuda på vintern. Jag gav bort mina plantor till mamma eftersom jag inte vill ägna mig åt citronplågeri.

I dagsläget har jag utöver kryddorna bara avokado i ätbar väg. Den är alldeles nysådd, så jag kan inte garantera att den kommer att trivas vintertid.

Kanske borde vi ge upp och ägna oss åt ampellilja och paradisträd. Men jag lever på hoppet smile.gif
Citrusflickan
Som sista ätbar utväg röstar jag för smörgåskrasse... tongue.gif
Rapchic
min pojkvän/sambo har själv haft intresse för blommor...
mest utomhus då och kaktusar för dom åt inte hans lillebroshor upp tongue.gif
men det börjar bli trångt... har redan många krukväxter
(övertalade honom om att köpa växter för 400 innan jag flyttade in och då kom ju mer blommor)
noora
Med extrabelysning (lysrör eller lågenergilampor, inte vanliga glödlampor eller annat som blir varmt) kan du odla längre in i rummet smile.gif
Rapchic
vad är det för lampor?
Citrusflickan
När man bara har ett rum blir det designmässigt mindre tilltalande att fylla det med lågenergilampor i alla hörn. Min sambo säger nej tack till det, och jag tycker väl heller inte att det känns så snyggt.
Rapchic
tja vi båda bor i en etta... men han ha länge velat ha nått på toan så det blir lite grönt.. nåra tips?
MariaÖrebro
CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 18:54)
vad är det för lampor?

Du kan köpa vanliga lågenergilampor på Ikea eller liknande. De kostar ca 40 kr styck, men är jättebra för växterna. Skillnaden mellan dem och vanliga glödlampor är att de alstrar jättemycket ljus, men bara lite värme. då riskerar man inte att bränna växterna eller att det torkar ut så fort. Dessutom håller lågenergilampor mycket längre.

Jag köpta vanliga små taklampor på Ikea och monterade in lågenergilampor. Sedan hängde jag upp dem ovanför en stor byrå, som numera blivit ett BB för alla mina planteringar.

Lycka till!
Rapchic
så det är inget såciellt uv ljus som behövs typ?
MariaÖrebro
CITAT (Rapchic @ 20-04-2006, 16:46)
så det är inget såciellt uv ljus som behövs typ?

Nej, det är inte typen av ljus som är viktig. Det handlar om att det ska vara MYCKET ljus, men inte så mycket värme. Lågenergilampor ger jättemycket ljus, men är inte alls lika värmealstrande som vanliga glödlampor.

Jag letade länge efter "riktig" växtbelysning, men de var så himla dyra! Hittade på Internet för runt tusenlappen, och det tycker jag inte att det är värt. Mina billiga Ikea-lampor (69 kr styck, 40 kr för lågenergilampan) fungerar precis lika bra.
Susanne i Linköping
Oj, säg inte så om TeliaNet hör dig! laugh.gif
Han skriver mycket om växtbelysning och olika ljusspektra i den här tråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon