Full version: Städa Rabatter!
Gillan
Till att börja med, när vi blev med trädgård, var
jag så "jätteduktig" (ironi) så att jag städade
alla rabatter på hösten för att det skulle vara
lätt och bekvämt på våren. Senare fick jag lära
mig av dom lite mer erfarna, att det var bättre att
klippa ner och städa på våren. Detta på grund
av att riset/stöket var till skydd för växterna under
vintern.

Okidoki! Då väntade jag väl då. På senare år har
det då blivit rabattstädning i mitten av mars ca.

Nu är det snart mitten av april och jag hittar inga
rabatter än. Det blir seeen vårstädning i år.
Funderar på att omvärdera det där med städning
en gång till wub.gif laugh.gif laugh.gif
Floppy
Jag skulle också vilja sätta igång med att städa i rabatterna nu...
Mina rabatter är visserligen framtinade men det är bara för att husväggen har värmt upp den...men för att ta mig dit så måste jag pulsa i 50-60 cm snö...å sen dessutom sitta i snön för att kunna rensa...så jag hoppar nog över det än så länge... tongue.gif

Jag får nöja mig med att titta ut genom fönstret på min rabatt... wub.gif ...men det gör riktigt ont i kropp och själ när man vill sätta igång nuuuu...det är så att man nästan skakar av frustation.... laugh.gif tongue.gif
kerstin z5-6
Städer när de börjar vakna på allvar i maj , göder samtidigt
Katti med torpet
Har städat i rabatten idag!! wub.gif
Sol på eftermiddagen och krokusarna blommar, dvs de få som inte är uppätna av de rackarns hararna. Har fått lägga hönsnät över för att skydda de resterande.
Men som sagt, det är barmark och ett flertal av perennerna börjar visa skott.
Det trista är väl att hälften av det jag rensar bort är fimpar, gamla strumpor, en kondom, alltså skräp som jag själv INTE har lagt där, men det är avigsidan med att bo i hyreshus. mad.gif
Men snart flyttar vi ut på landet och slipper sånt, längtar... wub.gif
yenny
Jag har rensat lite idag smile.gif Bara klipt bort lite av de skräpiga perennerna som stog ivägen så jag inte såg mina krokusar.
Härligt att få börja röja lite wub.gif
AnitaO
Jo, det är himla försenat i år.
Men nu är i princip all snö borta ... finns nån liten klutt här och där.
Jag har i alla fall städat i några rabatter.
Vårlökarna måste ju få lite fint omkring sig smile.gif
Aries
Och det tokkliar i fingrarna när solen skiner men snön ändå ligger i rabatterna! Hörrö snö; BORT!!!
Inga från Närke
Brukar alltid städa på hösten då har man inte dessa problem om våren blir sen.
Då är det bara lite småplock som finns kvar som man kan göra när det torkat upp.
Åsa, mälardalen zon 2
Städa rabatterna???? Allt jag gör är att ta fram häcksaxen och klipper ner de vissna perennerna i småbitar resten försvinner när det blir grönt, och under sommaren har maskarna mat. Jag har aldrig gott om tid på våren så jag har rationaliserat bort det man inte måste göra.
Eva 33c
Jag gör som Åsa! rolleyes.gif
Ibland tar jag bort något löv som fastnat på någon spirande vårlök. Men det är nog allt. När det väl börjar grönska täcker snar nytillväxten allt!
Ciczi
Jag har letat fram den lilla pluttiga gräsmattan idag...
Dessutom har jag hittat lite annat roligt, inte hade jag en aaaaaning om att jag hade planterat krokus just där... Desto gladare blev jag när jag såg dem. wub.gif

All snön är borta och idag tittade solen fram och värmde så mycket att jag kunde ha en t-shirt och två långärmade tröjor på mig i trädgården.

Jag brukar göra en höststädning för annars blir det så sablars mycket barr till våren så det är för min egen skull.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon