Full version: Rosenrot
gonzo
Hej alla

Kan inget om sånt här igentligen.

Skulle vilja odla rosenrot (samma som dom säljer torkat på hälsobutiker)

Är detta möjligt att göra hemma, isf hur går jag till väga ?

Tack på förhand

/Gonzo
Dulcamara
Hej!
Jovisst kan man odla rosenrot, den har jag haft i flera år i min läkeväxtträdgård och den trivs utmärkt. Den är väl härdig så jag tror den kan odlas rätt långt upp i landet (bor själv i zon 1). För att man skall kunna skörda den bör den ha fått växa ostört några år. Sedan vet jag inte riktigt hur man bereder den, men te brukar ju funka med det mesta (om man inte bör göra spritutdrag som t ex ginseng). Någon här kanske vet?
Jag köpte min planta hops en vanlig perennaplantskola.
Lycka till!
Tesa
Den växer vild i svenska fjällvärlden så nog är den härdig alltid...
ester
Jag har sått från frö (Impecta) Var inte alls svåra.
mayababy
odlar oxå rosenrot, i ganska blygsam skala, det tar lång tid att låta den växa till sej. Det är ju roten man använder sen. Vill ha väl dränerat och aldrig "blött om fötterna". Det finns en liten plantskola i Skogome utanför Göteborg som odlar rosenrot, där har jag köpt mina, jättefina! Vet tyvärr inte namnet på plantskolan dock... tongue.gif
Christoffer
Plantskolan heter Multikult, men jag är osäker på om de säljer rosenrot därmera, då chefen tydligen har flyttat. Det är han som hade odlat den i många år. Jag har själv köpt hans rosenrot (hackad) från Multikult, men han har även en adress på sidan:

Paul Bertelsens ROSENROTS-försäljning

Den luktar mycket gott, faktiskt rosendoftande. Hur man odlar den vet
jag inte, men det låter inte som ett omöjligt projekt i det här landet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon