Full version: pepparmynta
vicky-g
Hej!

Jag är ute efter pepparmynta. Har för mig att den ska köpas och inte sås. Är det rätt? Var kan jag få tag på det? Någon här som skulle kunna sälja en bit till mig?

// Vicky
Fenja
Det stämmer, den köps som planta i de flesta större handelsträdgårdar. Om du på minner mig i slutet av maj, kan du få sticklingar av mig.
Mvh
Fenja
vicky-g
Tack Fenja!

Jag ska påminna dig. smile.gif

// Vicky
Christoffer
Här i Göteborg finns knippen med pepparmynta i kylskåpen i de flesta
asiatiska affärer, och kanske finns det sådana hos dig, och kanske går det att snitta de och sätta i vatten så att de utvecklar rötter?
Har ingen aning, men kanske ett tips.
Gurkan
CITAT (Christoffer @ 08-04-2006, 09:29)
asiatiska affärer, och kanske finns det sådana hos dig, och kanske går det att snitta de och sätta i vatten så att de utvecklar rötter?

Mynta förökas normalt genom rotsticklingar. Tror det är bästa att köpa en planta (eller få sticklingar från nån snäll odlait).
Christoffer
CITAT (Gurkan @ 08-04-2006, 12:04)

Mynta förökas normalt genom rotsticklingar. Tror det är bästa att köpa en planta (eller få sticklingar från nån snäll odlait).

Aha, men är det verkligen alla myntor som förökas genom rotsticklingar?
Jag ska köpa lite mynta från en asiatisk affär och testa att få rötter på, inte för att på något sätt motbevisa dig, utan som ett experiment, för nya odlarexperiment måste man göra varje år! smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Christoffer @ 08-04-2006, 14:12)
CITAT (Gurkan @ 08-04-2006, 12:04)

Aha, men är det verkligen alla myntor som förökas genom rotsticklingar?
Jag ska köpa lite mynta från en asiatisk affär och testa att få rötter på, inte för att på något sätt motbevisa dig, utan som ett experiment, för nya odlarexperiment måste man göra varje år! smile.gif

Lova att berätta hur det går.

ingrid
Christoffer
Absolut! Berättar både om det går eller inte.
Fenja
Jag har tagit toppsticklingar från de flesta av mina myntor och de rotar sig snabbt i vatten.
Mvh
Fenja
Gurkan
CITAT (Fenja @ 10-04-2006, 11:07)
Jag har tagit toppsticklingar från de flesta av mina myntor och de rotar sig snabbt i vatten.
Mvh
Fenja

Tack för det svaret !

F.ö. Christoffer, jag har inget emot att bli motbevisad om det innebär att jag lär mig nåt nytt.
Christoffer
Mycket bra inställning! Sådan är jag också! smile.gif
Jag kunde ingenting i början, och nu kan jag lite i alla fall...
Men mycket mer finns att lära, mycket mer... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon