Sidor: 1, 2
AndreasBlomquist
Som jag skrivit innan här på forumet så är ju sambon gravid och det är nu bara två månader kvar till den beräknade förlossningen.
Givetvis har vi börjat spåna på namn och de namnförslag som finns just nu på tjejer är listade ovanför i omröstningen. Vad skulle du välja för namn och har du något annat förslag på namn?
mekare
Talia är ett jättefint namn. Hoppas att ni döper henne till det. Alla namnförslagen var visseligen fina...
Caprice
Jag röstade på Engla, det är fint... lixom de övriga förslagen...

Men jag kommer med ett förslag till, som jag tycker är fint...

Saga... wub.gif
Eva i Skåne
Haha. Jag trodde alla tyckt som jag när jag läste 100% på Engla
men så ser jag att jag var den första som röstade laugh.gif

Hermione, är det inte för svårt här i Sverige? wink.gif Jag vet ju var det kommer ifrån och det håller sig säkert populärt några år p g a böckerna, men jag tänker att det garanterat är ett namn som kommer omvandlas till ett smeknamn. Det kanske inte gör er något. Det var bara min åsikt.
Eva i Skåne
HA. Jag röstade i alla fall först!!! så det så sleep.gif

även om jag inte skrev snabbast.
Caprice
CITAT (Eva i Skåne @ 07-04-2006, 12:38)
men så ser jag att jag var den första som röstade laugh.gif

Hermione, är det inte för svårt här i Sverige? wink.gif Jag vet ju var det kommer ifrån och det håller sig säkert populärt några år p g a böckerna, men jag tänker att det garanterat är ett namn som kommer omvandlas till ett smeknamn. Det kanske inte gör er något. Det var bara min åsikt.

Det tror jag med... det kommer att bli Hermi...
Pirum
För mig stod det mellan Engla och Talia, så det fick bli Talia smile.gif

Fast, jag antar att flickan kommer att få fler namn, så då kan man ju krydda med Engla som "andranamn" smile.gif Fast, vanligt är väl att andra/tredje-namn är lite mer traditionella som gått i släkten antar jag. (och det är ju trevligt)
Eva i Skåne
CITAT (Caprice @ 07-04-2006, 12:40)
CITAT (Eva i Skåne @ 07-04-2006, 12:38)
men så ser jag att jag var den första som röstade  :lol:

Hermione, är det inte för svårt här i Sverige?  ;)  Jag vet ju var det kommer ifrån och det håller sig säkert populärt några år p g a böckerna, men jag tänker att det garanterat är ett namn som kommer omvandlas till ett smeknamn. Det kanske inte gör er något. Det var bara min åsikt.

Det tror jag med... det kommer att bli Hermi...

Ja, eller Herman eller Hemman eller nåt annat...kul... wink.gif
AndreasBlomquist
Jag håller med om att Talia och Engla är de finaste namnen.

Talia betyder för övrigt morgondagg på Hebreiska. Jag vill helst ha det namnet då en av de tjejerna jag var au-pair åt hette det och hon var helt underbart gullig.
Kathy
Jag röstade på Engla. wub.gif
pimpim
Jag röstade på Engla. Ett namn som jag också tycker är jättegulligt är Tindra.
pejori
talia gillade jag wub.gif wub.gif
saga är fint också... smile.gif
tycker att engla ger lite "taskiga vibbar" smile.gif smile.gif
men det beror nog mest på att jag läser om "änglabarn" just nu wub.gif wub.gif
Magdis
Av de där tyckte jag Engla var bäst. Jag är dock inte så förtjust i alla dessa nymodiga namn som dykt upp på sistone, namn efter gladiatorer och asa-gudar m.m. Senaste poppispojknamnet är visst Anakin *ryser*

Talia får mig mest att tänka på Telia och då är det inte så positiva tankar som dyker upp! laugh.gif

Hoppas folk kommer med ännu fler bra förslag för jag behöver också lite idéer på flicknamn. Pojknamn har vi redan färdigt sen förra gången vi väntade barn. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tänk på det att barnet skall leva med namnet resten av livet.

Jag gillar ingen av namnen

Elisabeth
Farmor
Jag tycker inte om något av namnen. Hänger väl inte riktigt med antar jag. Men Saga, som någon föreslog, är jättefint. Liksom Viola och Linnea.

Anne
Hannele
CITAT (AndreasBlomquist @ 07-04-2006, 12:46)
Talia betyder för övrigt morgondagg på Hebreiska. Jag vill helst ha det namnet då en av de tjejerna jag var au-pair åt hette det och hon var helt underbart gullig.

Kul om något av namnen har anknytning till någon av släkten,
så att man bara inte "hittar på"..
Bee
Är inte Thalia teaterns musa? Blir det liten teaterapa är ju namnet passande.... smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Thalia är för mig en narciss, en vacker en men ändå
netaave
Röstade på Engla, men gillar inte heller något av namnen. Säger som Elisabeth att tänk på att namnet ska hänga med resten av livet. Min syster döpte sin flicka till Esmeralda i en romantisk nyck sen hon läst någon bok, det namnet bytte dottern själv till Elin så fort hon blev myndig, hon har blivit jättemycket retad i skolan för sitt namn.

Vi gav våra tre namn och stavningar som funkar även internationellt, Johnny, Elisabeth och Christine.
Tesa
Röstade på Engla....men det är egentligen lite för "kantigt" för mig...
Embla däremot tycker jag är fint..och mjukt...
...och ett av de finaste kvinnonamn jag hört är faktiskt...Hannele
kerstin z5-6
Embla är fint men för mej ett bedövningsmedel .9
hade jag fått en flicka skulle jag ha döpt henne efter Farmor/Mormor till Magdalena Adele´

men det blev en gosse smile.gif
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-04-2006, 14:47)
Embla är fint men för mej ett bedövningsmedel .9

Precis vad jag också tänker på! laugh.gif Och så förknippar jag det med uttrycket "emlig" eller "ämlig" som möjligen är ett dialektalt utrryck och betyder ungefär risig, sjuk.
kerstin z5-6
jo, fast här nere har vi mer öppet Ä -ämlig .. men betydelsen är densamma .
netaave
Det heter väl iaf Emla!
Det har vi varit storförbrukare av genom åren eftersom E inte kunde ha portacat!
Gåsis
Jag tycker Nova är fint, och Liv. Min farmor hette Engla och var nog världens vänligaste så jag röstar på det ändå.

/Åsa
mamamaggan
Är så otroligt gammaldags så jag röstar inte på något av dina namnförslag. Saga är fint tycker jag också och sedan tycker jag Miriam är väldigt fint.
pejori
finns så många fina namn, så jag förstår inte riktigt varför man ska krångla till det för småttingarna smile.gif smile.gif
vad är det för fel på dom "vanliga namnen"? wub.gif
eller är det en nyck, med så ovanliga namn som möjligt? wub.gif wub.gif
ninnisky
Är inte heller så förtjust i namnförslagen utan föredrar oftast de lite mer klassiska!. Kanhända att jag är gammalmodig - men står för det biggrin.gif
Latmask
Jag tycker om Engla och Talia. Jag tyckte bäst om det förslag du presenterade i höstas med Engla Talia. Det är jättevackert tycker jag.
Snöflinga
Håller med dig Pejori sleep.gif Talia, då tänker jag på Telia wub.gif
fruberglund
CITAT (Snöflinga @ 07-04-2006, 16:20)
Håller med dig Pejori sleep.gif Talia, då tänker jag på Telia wub.gif

Det gör inte jag, jag tänker på Talia Shire, skådespelerskan som spelade Stallones flickvän/fru i Rocky-filmerna smile.gif

Röstade på det eftersom jag kände att jag var tvungen att rösta på nåt.

Mitt favoritnamn är Minna och det kommer det bli om nästa blir en flicka, det skulle Isak ha hetat om han varit en flicka smile.gif
renate
CITAT (Bee @ 07-04-2006, 13:36)
Är inte Thalia teaterns musa? Blir det liten teaterapa är ju namnet passande.... smile.gif

Ja det är det.
Jag röstade inte heller för något av förslagen, men Talia går an de andra gillade jag inte.
Saga är fint med.
Jag gillar Isabella
Pirum
Namn är fascinerande, och en konstig sak är ju att Sveriges namn så mycket skiljer sig från exempelvis de norska. Inte bara efternamnen, där vi till stor del haft annorlunda system, utan även förnamnen är mycket annorlunda. Känns som att vi svenskar har mer religiöst färgade namn, och då speciellt från kristendomen såklart. Har själv två kristna namn, som jag är nöjd med, men hade gärna haft ett med mer nordisk anknytning också smile.gif
herkules

kerstin z5-6
Jo, Emla bedövnings kräm osv .. stavas så -det var mer associationen till ... Embla är fornnordiskt
Ask och Embla nämns i Snorre Sturlasons Edda, Den prosaiska Eddan. Ask och och Embla skapades av träd. Emla betyder Alm.
AndreasBlomquist
Tack för svaren och förslagen!

Det har hela tiden lutat åt att det blir Engla som förstanamn och Talia som andranamn, sedan ett tredjenamn också som är min mammas namn.

Någon nämnde att Tindra var ett fint namn och det är det. Anledningen till att det inte finns med bland våra alternativ är för att Miranda, vår snart 4-åriga dotter, heter Tindra i andranamn.

Engla har ingen anknytning till familjen och egentligen inte heller Talia. Det namnet fick jag från tiden jag var i USA. Min värdfamilj hade en dotter där som var helt underbart go o söt som hette just Talia.

Traditionella namn är vi väl inte så jättemycket för faktiskt. Hugo som vår son heter var ju ett namn som vi sa efter någon dag på BB. Från början hade vi ju bestämt att han skulle heta Texas men när han väl tittade ut så tyckte vi inte det passade riktigt. Det lät liksom för vilt. Nu med facit i hand så hade det säkert passat perfekt, eller möjligtvis virvelvinden eller något sånt. Hugo är dock Hugo nu och vi kan absolut inte tänka oss att han ska få heta något annat.

De "vanliga" namnen är det väl inget större fel på, förutom att de känns tråkiga.
Ginger2
Alla namn som fanns i omröstningen är dåliga för att inte säga löjliga. Vad är det för fel på gamla hederliga namn som Karin, Kerstin, Doris, Rita eller Kontraceptia?
AndreasBlomquist
CITAT (Ginger2 @ 07-04-2006, 17:45)
Alla namn som fanns i omröstningen är dåliga för att inte säga löjliga. Vad är det för fel på gamla hederliga namn som Karin, Kerstin, Doris, Rita eller Kontraceptia?

Hehe...

Vad heter du? Jag är säker på att det är ett riktigt dåligt och inte inst sagt löjligt namn.

Karin - Tråkigt samt att faster heter det och hon är bara grå och beige. Associationer till henne.

Kerstin - Min mormor heter det o eftersom det inte ska bli bråk mellan kvinnsen i familjen om vems namn som ska tas så hoppas det över. De enda som förärats med namn från familjen är mor- &farföräldrar och då som tredjenamn.

Doris - Du skojar va?

Rita - Jo, ibland gör jag det på pappret.

Kontraceptia - Ahh, jag visste det.. nu är det väl närmast fastställt att hela inlägget måste vara ett skämt eller så har du ett grymt fult och löjligt namn!
Inga från Närke
När jag fick min dotter ville jag att hon skulle heta Lenita som jag tycker är ett fint namn.
Men när vi sedan kopplade ihop det med hennes andranamn som hon måste ha finns i släkten Linnea så tyckte vi det inte lät så bra. Hon fick namnet Janette sedan.
Jag tycker fortfarande om detta namnet, fick det en gång från Finsk TV en hallåa som hette så.
Annars röstade jag på Embla men lägger man till Blomquist blir det lite tungt, men i första hand är det ju ni Andreas som skall trivas med namnet.
Lycka till med namnvalet och den lilla när den kommer.
fruberglund
CITAT (AndreasBlomquist @ 07-04-2006, 17:40)
Någon nämnde att Tindra var ett fint namn och det är det.

Det heter våran gris biggrin.gif
Gillan
Till alla som undrar varför man inte väljer ett
" gammalt hederligt, vanligt namn" , skulle jag
vilja vända på frågan och undra ; Varför ska man
heta som alla andra wub.gif

Nu föll jag väl inte direkt för nåt av namnen, men det
har ju ingen som helst betydelse i erat val Andreas. smile.gif

Men nån nämnde norska namn och då kom jag på att
jag varit barnvakt en gång åt en liten bebbe som hette
Trine-Lise och det är vackert på nåt speciellt sätt wub.gif
*Felix matte*
Talia (Thalia) tycker jag "smakar" som honung i mun wub.gif
Berith
Svårt sånt där, men oftast så ser ju bebisarna ut att heta det dom heter. En Olle ser ut som en Olle och en Greta som en Greta. Liksom... wink.gif En del namn är ju bebisnamn, men helst ska dom ju heta det som 14-åring också. Och 37... och 52...

Man kan ju undra hur en 75-årig Ronja ser ut? unsure.gif
yenny
Talia röstade jag på... ett namn som jag tycker om annars är Alva smile.gif
Boxer
CITAT (netaave @ 07-04-2006, 14:05)
Röstade på Engla, men gillar inte heller något av namnen. Säger som Elisabeth att tänk på att namnet ska hänga med resten av livet. Min syster döpte sin flicka till Esmeralda i en romantisk nyck sen hon läst någon bok, det namnet bytte dottern själv till Elin så fort hon blev myndig, hon har blivit jättemycket retad i skolan för sitt namn.

Men, Esmeralda som är så gulligt! wub.gif

Eftersom dina förslag är lite udda, så kan jag tillägga:

Malva
Irmelin
Tove
Liv
Mira
Ayla
Dorinda
Leyla
Alva
Almdalen
Jag gillar Hermione, ovanligt men vackert nanm.
Birgitta i Mora
Engla (inte Embla, som en del skrivit)heter en av mina systerdöttrar som andranamn. Det är fint tycker jag. Min andra systerdotter har Tindra som andranamn och det gillar jag också. Mina 3 killar hade Rebecka som namnförslag innan de kom fram. Men så blev det ju inte då. Det blev ju lite kul när äldste sonen presenterade sin gulliga flickvän: Rebecka. Så vi fick en Rebecka i familjen till slut ändå.smile.gif
BiM.
Magdis
Lite nyfiken på hur ni skulle uttala namnet Hermione om ni väljer det Andreas? Som ursprunget `Hörmajjåni`....eller?
Pirum
Jag skulle ju säga Härrmiåne, jag har aldrig ens reflekterat över att man kan uttala det på engelska smile.gif Namnet är för övrigt vackrare på svenska än på engelska.

Vad gäller norska namn, ja, visst var väl Trine-Lise fint? smile.gif Kanske inte skulle funka i Sverige.

Jag hade inte tänkt på efternamnet när jag tyckte Talia var bäst, men, det funkar bra med efternamnet tycker jag. (Vet ju iofs inte vad dottern ska heta i efternamn, men antar att det börjar på B)

Och en 75-årig Ronja? Varför inte. Damen kommer att vara den tuffaste pensionären i stan smile.gif Namn är ju inte konstant. Läste nyss i en del släktforskningspapper, mitt "halvmoderna namn" verkade jätteinne på 1700-talet laugh.gif Men jag har ALDRIG träffat nån över 50 som heter det.
Alva är fint smile.gif Men på 70-talet var det ju ett namn man förknippade med typ gamlamormor. Fast det är tydligen den typen av namn som brukar bli populära.
Emma_
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-04-2006, 22:12)
Lite nyfiken på hur ni skulle uttala namnet Hermione om ni väljer det Andreas? Som ursprunget `Hörmajjåni`....eller?

Precis vad jag skulle fråga... Jag tycker nog att det blir lite för mycket Harry Potter över det, i alla fall om ni väljer det engelska uttalet. Svenska är okej.

Däremot Engla Talia är hur fint som helst. Fast jag skulle stavat det Thalia, det blir inte så hårt då.

Lycka till!

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon