stina
Jag har faktiskt aldrig lagat det och tänkte fixa till det ikväll. Men hur gör man??? Jag vill ha varianten med köttfärs och bönor på burk. Jag behöver recept och hoppas nån kan hjälpa mej lite snabbt!

/Stina
netaave
Chili con carne

2 gula lökar, hackade
2 msk smör
400 gr köttfärs
1/2 dl vatten
1 brk krossade tomater
2 hackade vitlöksklyftor
1 tsk salt
2-3 tsk chilipulver
1 lagerblad
1 tsk torkad timjan eller oregano
1-2 brk vita bönor i tomatsås
1 stor paprika

Fräs hackad lök och köttfärs till den är smulig.
Tillsätt vatten, tomater, vitlök, salt och kryddor.
Koka under lock på svag värme 15-20 min.
Dela, kärna ur, och hacka paprikan under tiden.
Tillsätt bönor och paprikan och koka ca 5 min.
stina
Tack snälla!
Gåsis
På coop tex har dom bönor i tomatsås på burk, men dom är olika sorter/färger och det tycker jag blir lite festligare. Tror det kallas för chilimix eller nåt sånt.

/Åsa
Gillan
Här kommer en variant till:
Du får själv smaka av så att det blir lagomt hott.
För hott ska det va!

400gr nötfärs
3 lökar, finhackade
1 vitlök

chilipulver och chilipeppar
cayennepeppar
svartpeppar
salt
Chilisauce
1 burk krossade tomater
1 burk vita bönor
ev vatten till önskad konsistens

Stek färs, lök och vitlök tillsammans med de torra
kryddorna, tillsätt chilisaucen och burkarna. Smaka
av och servera tillsammans med nåt gott vitt bröd,
typ pan riche.

smaklig måltid
wub.gif
stina
Neta: Har just avnjutit ditt recept! Supergott. Sambon gillade det också jättemycket. Jag köpte minipainriche som man gräddar färdigt i ugnen och det blev mumma till. Jag tog en burk vita bönor i tomatsås och en liten burk kidneybönor.

Chili con carne blir en snar repris och då ska jag prova ditt recept Gillan!

Hälsningar
Stina
stina
CITAT (Gåsis @ 07-04-2006, 16:07)
På coop tex har dom bönor i tomatsås på burk, men dom är olika sorter/färger och det tycker jag blir lite festligare. Tror det kallas för chilimix eller nåt sånt.

/Åsa

Kul - det måste jag kolla efter! rolleyes.gif
Stintan
Sen har du Chili con carne- mixen på påse. Färdigblandade kryddor. Bara att bryna köttfärs, röra i kryddor, slå på vatten och efter koket tömma i vita bönor i tomat. Enkelt och snabbt.
lena:-)
Roligt att se att mattrender "går igen" de med. På 70-talet föråt jag mig på Cilli con Carne, då var det rena rama "trendmaten" JAg har svårt att få ner en endaste vit böna nuförtiden laugh.gif laugh.gif
stina
Jag har inte ätit det speciellt många gånger tidigare. Har aldrig gillat bönor, men nu har jag vant mig och tycker det är mumma! rolleyes.gif Och så är det ju så nyttigt fast det hjälper ju inte om man inte gillar det/har förätit sig på det....

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon