CITAT (Citrusflickan @ 11-04-2006, 11:41)
Jag tror jag förstår hur du menar, jag tänkte likadant själv först, men samtidigt så sker ju transpirationen från ytan, inte från volymen. Stomata finns ju närmast epidermis, inte i bladets inre. Men när du talar om den tredimensiella ytan runt bladet antar jag att du menar summan av bladets ytor och inte volymen? En yta kan väl aldrig vara tredimensionell?
Nä jag uttryckte mig väl lite klumpigt. Ytor är ju alltid per definition två dimentioner (meter gånger meter), men för att beskriva koordinaterna för en punkt på en plan yta t.ex. ett bord behövs bara två dimentioner (x,y), ger en 2D-yta men på en böjd yta behövs tre dimentioner (x,y,z), ger en tredimentionell yta. Det var så jag menade. Alltså den totala begränsningsytan runt bladets volym (summan av alla bladets ytor)... Men är suckulensgraden definierad som du säger så är den väl det... tycker det var lite suspekt bara.
Hrmm... eller är det inte så att det nästan bara sitter stomata på bladets undersida? och det därför bara är där det kan transpirera. I så fall förklarar det ju varför det räcker med ytan på bladets ena sida...
Transpirationshastigeten tycker jag nog är mer intressant. Hur stor skillnad fick du mellan t.ex. fetbladsväxter och andra?
Jag tror jag gjorde en lab på det för nåt år sen när jag läste växtfysiologi men kommer inte ihåg exakt. Tror vi tog några blad och satte i vatten och vägde. Sen lät vi bladet transpirera under olika förhållanden, och vägde hur mycket vatten som försvunnit under en viss tid.
Synd bara att man måste förstöra växten för att kunna mäta ordentligt. Hade ju varit roligt att labba lite på sina egna växter, men det går ju inte...