Hallå!
Ledsen att det tagit tid att svara, men men så kan det va

När vi pratar frön, så har jag inte personligen odlat dem i odlingsmedium, men jag har kompisar i usa som håller på med det. Har inte tänkt att göra det heller, då vad jag vet så har de bara lyckats bra med Ensete glaucum och det är väldigt pilligt!!!
Enseten kommer ju annars väldigt lätt bara genom att hålla fröna i jämn temp. Ca 25C. Om det gäller andra frön, så finns ju alternativet med att syra behandla själva skalet först tid och koncentration beror på vilken syra du annvänder. Men de flesta väljer att gro dem i intervaller 18/35C (12-19h/12-5h).
Tittade på din banan som du satt in bild på, om inte jag tar fel så är det en Musa acuminata?? Varför du får gula blad är ju inte så lätt att svara på då jag inte vet när på året du köpt den? Jag kör denna banan så här: Så fort det är 14C ute om våren så placerar jag dem i svag skugga och låter dem vänja sig ungefår en vecka. Därefter placerar jag dem i direkt solsken, då denna art älskar sol. Vattnar varge morgon och ger näring ungefär varanan dag. Se till att krukan är bra dränerad bara!!! Sedan får de stå så tills hösten närmar sig. Jag brukar ha lite koll fram på hösten, så de inte kommer att stå ute under 14C, då de dock är tropiska örter! Under en tre veckors period tar jag och för dem mer och mer in i skuggan, tills de tillslut befinner sig helt i skugga. Bananerna kommer att klara sig bättre i full skugga utomhus än vad det gör ljust inomhus. Detta är inget de tycker om, men det är MYCKET bättre än att försöka ta in bananerna direkt! Gör man detta, så skapar man en drastisk rubbning av ljuset. Detta leder direkt till att bladen blir gula och faller av. Under denna fas då de placeras mer och mer i skuggan så vattnar jag också mycket mindre, i princip bara vad de precis behöver och ingen, ingen gödning! Låt dem stå i full skugga i minst en vecka innan du tar in dem. Nu är de så redo dom de kan bli. När de väl är inne, så ställ dem ljust och varmt, de är fortfarande tropiska örter! Jag har extra ljus för att komma upp i minst 12h rytm. Annvänder mig av LED GrowLights och lågenergi lampor. Nu är det minimal vattning som gäller, annars kommer "the Corm" (rotsystemet) att ruttna. Även då man gör allt detta, så kommer blad att bli gula och falla av, men de kommer att repa sig inom kort.
Hmmmm, vad gäller M.bsjoo så vet jag inte heller hur gammal den är? Men visst skall du lyckas att driva den på friland, men se till att vintertäck den bara och skydda rotsystemet!!!! Vad gäller sidoskotten så är detta vad som skall bli de "nya" plantorna när moderplantan dör. Skall du nu skära loss "pups:en/suckers:en" så se till att få lite av rotsystemet. Ibalnd kan det vara bra att klippa bort bladen på de, så man minskar evaporationen, då denna är mycket hög. Sen är det vilken av suckers:na som är bäst. Det man kan titta på är hur bladen ser ut. De skall vara smala och spetsiga och inte de runda stora fina bladen. Detta beror på att de suckers:na som har detta är mer bundna till moderplantan och försörjs till stor del av henne. Medans de små spetsiga ser ut så då de inte är detta och har en större "kamp" för att växa. Dessa små spetsbadiga suckers:na blir också de bästa. Visst funkar de andra med. Men om man vill driva fram bra plantor väljer man de små.
Vat inte om jag svarat på allt, som jag ser på det iaf. Världen är ju fri för att göra "nästan" som man vill tack och lov!!!!
Hoppas dina bananer kommer att bli stora och fina!!!!
//Marcus