Full version: odla banan
johnnieuser
vore snällt om jag kunde få lite tips på vad man ska tänka på när man odlar bananfrön direkt från en banan. är det överhuvudtaget möjligt att få upp en planta?
Åsa, mälardalen zon 2
Det första problemet är nog att hitta ett frö i en banan, de man köper i matbutiken innehåller ju inga frön (och tur är det för bananfrön är stora kan vara ca 2cm långa och runt 1cm breda).

Man kan dock köpa bananfrön från div fröfirmor och visst kan man få upp en bananplanta från frö.
Alexander-VG-zon3
bananer från äffären har inga frön i sig . uten då får köpa bananfrö där dom säljer plantor eller frön m.m . det går att få upp plantor bara du låter fröna ligga i vatten nån da sen plantera i såjord så kommer odm upp. bananer kräver fukt å ljust .men baner bler dte inte inte innomhus även om du har den ute på somamren så bler dte inga . efter frukt dör bananen men det hände rinte inne . vill man ha rottskott så hugger man ner moderplantan till hälften sen efter en tid kommer nya barn wub.gif wub.gif
lycka till
Alexander-VG-zon3
du hann före så inte det tongue.gif laugh.gif wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 07-04-2006, 17:42)
.......men baner bler dte inte inte innomhus även om du har den ute på somamren så bler dte inga . efter frukt dör bananen men det hände rinte inne.........

Nils Åkerstedt har faktiskt lyckats att få bananer. Har sett det i en tidning. Visserligen odlade han i sand blandat med gräs (som allt annat som han odlar) Men lyckats har han i allafall. smile.gif
Alexander-VG-zon3
roligt att han har fått degt wub.gif wub.gif
fast det är samma med palmer å andra växter som kräver mer så är det svårt men det kan ju gå men svårt
Kitti

En bild på vår banan som är ca 3 år gammal. Vi köpte rotbitar av banan i Italien och lyckades få en planta (som har blivit tre) att ta sig. Problemet är att bananen växer "för" fort och blir svår att ta in för övervintring.
kerstin z5-6
Den här är frösådd - det kan ta ett tag att få bananer , gödning och ute på sommaren -samt bra ljus vintertid -men nog räknar jag med nån lite banan tillslut på min smile.gif
Musa enigma
Hallå!

Som sagt innan, bananer som man köper i affären är en bananhybrid som är både större till storleken och sötare än sina släktingar. De har väldigt små frön som också är sterila.
Vad gäller att skaffa sig en bananplanta från frö, så vill jag nog påstå att det är billigare och snabbare att köpa en planta. Har själv drivit up plantor från frön, vilket kan ta upp till 9-10 månader för vissa. Till detta hör att jag cyklar temperaturen under 24h. 15 timmar håller jag 35 grader och resterande 9 ca 15 grader. Kan du göra detta och har gott om tid, så kör på bara smile.gif. En annan oäkta banan d.v.s. Ensete glaucum är dock lite snabbare att driva upp och denna har kommit snabbt utan att cykla d.v.s. med jämn temp, på ca 25 grader. Annars går det bra att öppna fröet och trigga igång det i ett odlingsmedium, detta är dock lite pilligt och kräver lite kunskap!
Summan av detta är att du kan köpa en planta t.ex. Musa accumiata för ca 49:-. Av denna kan du sedan ta rotskott när det är tillräckligt stora och har bildat lite egna rötter. Jag brukar ge dem lite gibbelinsyra för att stimulera tillväxten av rotsystemet. Kom doch ihåg att denna art inte tycker om frysgrader. Har provat olika temp, och de har alla gått bort vid 0 grader. Men som planta inomhus på vintern och krukväxt ute på sommaren funkar den bra. Ställ den i sol och vattna den kraftigt på morgonen. En banan går i princip inte att vattna ihjäl. Jo, om den står i direkt vatten så dör den, men du skall ju ha dränerade krukor. Som sagt de älskar vatten och är riktiga näringsslukare! Jag vattnar varje morgon och ger dem näring var annan dag. Tar vanligt NPK och strör lite på ytan för att sedan ge vattningen. Har aldrig lyckats "bränna" göda ihjäl en planta heller, så var inte rädd för det!
Vill du annars ha en art som klarar vår vinter bättre så välj Musa basjoo eller orinocio banana, den sistnämda är väll inte så känd här i Sverige, men lever i bergen i sydamerika. tror nog nästan att den slår Basjoon i härdighet, men men.
Låt Musa basjoon växa på friland, när vintern kommer lindar du in den i vanlig isolering. Börja en bit upp på p-stammen, så du kan marktäcka för rotsystemet. Trä därefter över en säckväv, så ser det bättre ut. Inga grannar som vill stirra på isolering hela vintern hi hi hi. Vid +grader av med allt, skär bort ev. skada tills p-stammen ser fin ut och den kommer att skjuta upp igen.

Jaha, andra frågor så svarar jag om jag kan!!

MVH: Marcus
blomkronan
CITAT (Musa enigma @ 28-08-2009, 01:38) *
Annars går det bra att öppna fröet och trigga igång det i ett odlingsmedium, detta är dock lite pilligt och kräver lite kunskap!

Låt Musa basjoon växa på friland, när vintern kommer lindar du in den i vanlig isolering. Börja en bit upp på p-stammen, så du kan marktäcka för rotsystemet. Trä därefter över en säckväv, så ser det bättre ut. Inga grannar som vill stirra på isolering hela vintern hi hi hi. Vid +grader av med allt, skär bort ev. skada tills p-stammen ser fin ut och den kommer att skjuta upp igen.

Hej Marcus och välkommen till Odla.

Kräver lite kunskap smile.gif Vet du hur?? Jag har några frön kvar från i höstas då jag försökte blush.gif tre olika sorter beställde jag hem, men jag fick inte upp en enda!
Här är mina frön
Hoppas nu förstås på att dom inte är för gamla blush.gif

Övervintra Musa basjoon vilken zon klarar den anser du? Jag har en i zon 2-3
Jag har min planterad direkt ner i jorden och har fått två sidoskott. Råd jag fått av mina vänner på odla och som jag tänker följa var att ta in plantan frostfritt i vinter och plocka av sidoskotten och låta dom övervintra ute...
Vore kul att höra vad du säger om det... du verkar kunna en del om bananer smile.gif
Musa enigma
Hallå!

Ledsen att det tagit tid att svara, men men så kan det va smile.gif

När vi pratar frön, så har jag inte personligen odlat dem i odlingsmedium, men jag har kompisar i usa som håller på med det. Har inte tänkt att göra det heller, då vad jag vet så har de bara lyckats bra med Ensete glaucum och det är väldigt pilligt!!!
Enseten kommer ju annars väldigt lätt bara genom att hålla fröna i jämn temp. Ca 25C. Om det gäller andra frön, så finns ju alternativet med att syra behandla själva skalet först tid och koncentration beror på vilken syra du annvänder. Men de flesta väljer att gro dem i intervaller 18/35C (12-19h/12-5h).
Tittade på din banan som du satt in bild på, om inte jag tar fel så är det en Musa acuminata?? Varför du får gula blad är ju inte så lätt att svara på då jag inte vet när på året du köpt den? Jag kör denna banan så här: Så fort det är 14C ute om våren så placerar jag dem i svag skugga och låter dem vänja sig ungefår en vecka. Därefter placerar jag dem i direkt solsken, då denna art älskar sol. Vattnar varge morgon och ger näring ungefär varanan dag. Se till att krukan är bra dränerad bara!!! Sedan får de stå så tills hösten närmar sig. Jag brukar ha lite koll fram på hösten, så de inte kommer att stå ute under 14C, då de dock är tropiska örter! Under en tre veckors period tar jag och för dem mer och mer in i skuggan, tills de tillslut befinner sig helt i skugga. Bananerna kommer att klara sig bättre i full skugga utomhus än vad det gör ljust inomhus. Detta är inget de tycker om, men det är MYCKET bättre än att försöka ta in bananerna direkt! Gör man detta, så skapar man en drastisk rubbning av ljuset. Detta leder direkt till att bladen blir gula och faller av. Under denna fas då de placeras mer och mer i skuggan så vattnar jag också mycket mindre, i princip bara vad de precis behöver och ingen, ingen gödning! Låt dem stå i full skugga i minst en vecka innan du tar in dem. Nu är de så redo dom de kan bli. När de väl är inne, så ställ dem ljust och varmt, de är fortfarande tropiska örter! Jag har extra ljus för att komma upp i minst 12h rytm. Annvänder mig av LED GrowLights och lågenergi lampor. Nu är det minimal vattning som gäller, annars kommer "the Corm" (rotsystemet) att ruttna. Även då man gör allt detta, så kommer blad att bli gula och falla av, men de kommer att repa sig inom kort.
Hmmmm, vad gäller M.bsjoo så vet jag inte heller hur gammal den är? Men visst skall du lyckas att driva den på friland, men se till att vintertäck den bara och skydda rotsystemet!!!! Vad gäller sidoskotten så är detta vad som skall bli de "nya" plantorna när moderplantan dör. Skall du nu skära loss "pups:en/suckers:en" så se till att få lite av rotsystemet. Ibalnd kan det vara bra att klippa bort bladen på de, så man minskar evaporationen, då denna är mycket hög. Sen är det vilken av suckers:na som är bäst. Det man kan titta på är hur bladen ser ut. De skall vara smala och spetsiga och inte de runda stora fina bladen. Detta beror på att de suckers:na som har detta är mer bundna till moderplantan och försörjs till stor del av henne. Medans de små spetsiga ser ut så då de inte är detta och har en större "kamp" för att växa. Dessa små spetsbadiga suckers:na blir också de bästa. Visst funkar de andra med. Men om man vill driva fram bra plantor väljer man de små.
Vat inte om jag svarat på allt, som jag ser på det iaf. Världen är ju fri för att göra "nästan" som man vill tack och lov!!!!

Hoppas dina bananer kommer att bli stora och fina!!!!

//Marcus
Martin_Blomberg
CITAT (Musa enigma @ 28-08-2009, 01:38) *

Hej Marcus.

Jag har en fråga om rosa banan Musa Velutina (http://www.plantamera.se/blommor/musa%20velutine%202.jpg)
Hur gör jag bäst för att få den att etablera sig? Först fick jag en planta som var ca 10 cm hög. Den vattnades och sattes i fönsterkarmen med solljus från 11 på morgonen till 22 på kvällen. Tvärdog efter ca 3 veckor.
Sedan fick jag en ca 30 cm planta. Denna placerade jag ovanför mitt öppna akvarium på 540 liter. Dvs på ett litet täckglas ovanpå akvariet och under akvarielampan som är takhängd med 2 stk 54W T5 ljusrör optimerade för saltvattensakvarier (10 000 Kelvin eller lux eller lumen eller vad det nu är man mäter det där ljuset med...). Akvariet och bananplantan står i ett ljust vardagsrum med solljus från sidan (står dock långt från fönstret med träffas av ljuset).
Jorden den står i fuktas varje dag men den övervattnas inte. Den får värme underfrån av akvariet och fuktig luft från den också. Tyvärr har den inte växt speciellt mycket på 3 månader. 2 -3 nya blad har tillkommit, lika många har svartnat och vissnat. De största bladen har växt ca 2 cm. Visar lite tecken på att bli svarta på ytterkanterna av bladen.

Hur skall jag göra för att den skall etablera sig och växa? I reklamen för rosa banan står det att den växer snabbt?
blomkronan
CITAT (Musa enigma @ 02-09-2009, 11:23) *
Ledsen att det tagit tid att svara, men men så kan det va smile.gif
Hoppas dina bananer kommer att bli stora och fina!!!!
//Marcus

Tack Marcus för ditt svar smile.gif

Vill bara visa...
Min Musa basjoon Ser ut så här i dag smile.gif
[attachment=41491:DSC02729.JPG]
[attachment=41492:DSC02730.JPG]
och det har kommit 4 sidoskott biggrin.gif
zeller
hej. jag är lite ny på växter världen. så jag undrar lite om Sammetsbanan (musa velutina) och etiopisk banan (ensete ventricosum) vill ha plast över sig och om man ska ge dom näring om man odlar ifrån frön?
Alexander-VG-zon3
dom kan vara svåra att få upp från frön, dom bör vara färska och fila dom och sedan så dom väldigt varmt.

men om dom gror och växer till sig så vill dom ha mycket näring och vatten (om det är varmt och soligt och dom växer mycket) bananer älskar vatten och näring i mängder under sommaren. från början när du sår behöver dom inte näring. men efter omplantering och när dom rotat sig och börjat att växa på nytt kan du ge näring. och när dom växer för fullt ge näring 1-2gånger per vecka.

på hösten och vintern ges ingen näring och också mindre vatten om dom övervintras mörkt och svalt. har du dom ljust och varmt behövs mer vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon