Full version: Valeriana & katter
ester
Kan det vara farligt för katterna att droga sig med valeriana? Min är på väg att växa upp ute i kryddlandet och framförallt den ena katten är väldigt intresserad. I går var han så "hög" när han kom in att vi slängde ut honom. Förra året hade vi två främmande katter som bodde i husgrunden tills växten inte var intressant längre.
Ska jag skydda växten eller slänga bort den? Eller är det ofarligt för katterna bara att de blir knäppa?
Christoffer
Jag har aldrig hört att katter skulle få men av kattmyntorna, även om det sägs att vissa katter får stora pupiller av dem. Ämnet i dem ska ju efterlikna katthormoner, men man vet ju aldrig. Skulle det skada katten, så skulle det nog inte säljas tror jag, men vänta på fler svar, det kanske är någon som vet.
Eva 33c
Valeriana och kattmynta är inte smamma växt, även om båda tilltalar katter. smile.gif
På vårarna brukar grannarnas katter komma och gräva fram rötterna på valerianan och gnaga på dem och sedan rulla sig på dem. biggrin.gif Det har de gjort i många år och de ser inte ut att ha tagit skada. Inte ens växten verkar ta någon större skada av det. När den väl vuxit upp brukar intresset för valeriana ha svalnat. Då är det Kattmyntornas blad (fast jag har kantnepetan, inte den "riktiga" kattmyntan) som lockar istället.
Jag är glad åt att grannens katt gjort våran tomt till sitt revir eftersom hon är en hejare på att fånga sork och möss så jag låter henne hållas i rabatterna! rolleyes.gif tongue.gif
ester
CITAT (Eva 33c @ 08-04-2006, 09:45)
Valeriana och kattmynta är inte smamma växt, även om båda tilltalar katter. smile.gif
På vårarna brukar grannarnas katter komma och gräva fram rötterna på valerianan och gnaga på dem och sedan rulla sig på dem. biggrin.gif Det har de gjort i många år och de ser inte ut att ha tagit skada. Inte ens växten verkar ta någon större skada av det. När den väl vuxit upp brukar intresset för valeriana ha svalnat. Då är det Kattmyntornas blad (fast jag har kantnepetan, inte den "riktiga" kattmyntan) som lockar istället.
Jag är glad åt att grannens katt gjort våran tomt till sitt revir eftersom hon är en hejare på att fånga sork och möss så jag låter henne hållas i rabatterna! rolleyes.gif tongue.gif

Alla våra katter är kastrerade och de verkar inte bry sig om kattmynta alls, för sådan har jag också fast i en egen rabatt för att hålla katterna borta ur mina.
Roger, som är den som är knäppast i år, drägglar, vinglar nästan fram, han vill dia på hunden (som han i vanliga fall har stor respekt för), han småkissar när han är nära hunden och han beter sig som en löpsk katta om man klappar honom på ryggen. ohmy.gif
Christoffer
CITAT (Eva 33c @ 08-04-2006, 09:45)

Oj, nu glömde jag sätta på mig mina glasögon igen, valeriana ska det förstås vara! smile.gif Syran i den ska i alla fall vara lik ämnet i kattmyntan, kanske därför som jag förväxlade. rolleyes.gif
Katti med torpet
CITAT (ester @ 08-04-2006, 10:11)
Roger, som är den som är knäppast i år, drägglar, vinglar nästan fram, han vill dia på hunden (som han i vanliga fall har stor respekt för), han småkissar när han är nära hunden och han beter sig som en löpsk katta om man klappar honom på ryggen.  :o

ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Man kan ju nästan hoppas att han får en minneslucka av drogerna.
Annars lär han väl skämmas ihjäl när han har nyktrat till och inser hur han har burit sig åt.
Merlin
Min förra katt älskade kantnepeta wub.gif Den nya äter upp fjärilsnejlikan wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon