Karrolina
Hej alla kunniga! smile.gif

Jag är helt ny på det här med trädgård.. Vi flyttade i höstas till ett hus i zon 4 med väldigt vanskött trädgård. En av dom första sakerna vi gjorde var att såga mer en gammal oxelhäck som hade vuxit sig ca 8 m hög och väldigt gles. Planen var att få den att bli en vanlig häck igen.

Nu är det så att plantorna står väldigt glest. Säkert 1 meter mellan. Sen är det flera stora luckor på flera meter där det vuxit in hallon.

Frågan är: Vad kan man göra för att det ska bli en någorlunda tät och hög häck igen? Går det att plantera in nya plantor? Iallafall i dom stora luckorna?

Jag har läst i trädgårdstidningar att oxel växer sakta i början. Då kanske dom äldre plantorna konkurrerar ut dom nya?

Vad tror ni? Blir jätteglad om nån vill svara!
Cilla
Om oxeln hade god vitalitet, dvs hade växtkraft, inte var uråldrig och står i hyfsat god jord så kommer den med vårvinterbeskärning att skjuta många nya skott, men en radikal beskärning innebär alltid viss risk för att vissa plantor inte orkar skjuta nytt och att det dessutom tar några år innan det hela ser ut som en häck igen.

Det bästa du kan göra nu är att bättra jordförhållandena kring plantorna, minst 50 cm på varje sida om häcken. Vänd på grässvålen (gräs med rötter), mylla ned ordentligt med kogödsel och vattna när våren blir torr. Lägg på löv på hösten och låt maskar göra jobbet att dra ned dem och syresätta jorden kring oxelns rötter.

Jag skulle ha väntat med att komplettera de äldre plantorna till dess jag såg om de gamla plantorna klarade beskärningen. Dvs vilka plantor som efter två år svarat med bra skottbildning som det går att bygga häck på igen.

Oxel är tålig, men i kallare växtzoner i Sverige får man vara försiktigare med radikalbeskärningar. 1 meter mellan plantorna är inte ovanligt för oxel i häck.
Karrolina
Tack Cilla för hjälpen! Vi får hoppas på det bästa.. unsure.gif
Hannele
CITAT (Karrolina @ 07-04-2006, 20:18)
Jag är helt ny på det här med trädgård.. Vi flyttade i höstas till ett hus i zon 4 med väldigt vanskött trädgård. En av dom första sakerna vi gjorde var att såga mer en gammal oxelhäck som hade vuxit sig ca 8 m hög och väldigt gles. Planen var att få den att bli en vanlig häck igen.

Grattis till huset! Ta det lugnt..

Under första året i en ny trädgård borde man inte få röra sågen,
utan se sej omkring och lära sej lite om trädgården, hur den ser ut olika årstider.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon