Full version: Pelargon
Pelargon
Hej! Jag skulle vilja veta hur jag skall göra med mina pelargonier som har övervintrat ute i ett varm hållit förråd i totalt mörker. Dom flesta av plantorna från förra året har överlevt. Nu har jag tagit in dom och börjat driva på dom, men en del av dom har inte skjutit nya blad än men är gröna i skaften, kan jag klippa ner även dom?Ska jag toppa dom som har kommit med blad mer än en gång?En av plantorna verkar inte riktigt komma , så den låter jag vara ett tag till. Vore väldigt tacksam för svar . Sign Nybörjare
inglan
Hej!

Jag skulle klippa ner även dem som inte har fått några blad, finns det liv så brukar det komma skott.

Vet inte riktigt vad du menar om att toppa mer än en gång.... Jag klipper ner en gång lite rejält på vårkanten, sedan kan jag ibland toppa en gång till om jag tycker att de ränner iväg och blir för gängliga eller inte grenar sig som jag vill. Eller om jag gärna vill ha någon mer stickling av just den plantan. wub.gif

Lycka till!
Hälsningar Inglan smile.gif
Irene_L
Hej och välkommen hit! rolleyes.gif
Jag gör som inglan och jag planterar även om dom i ny planteringsjord. Då kommer snart nya blad.
mvh
Irene
Pelargon
Hej alla vänliga människor som ger sej tid att svara på mina förfrågningar.
Jag har inte bytt jord än men har lagt i näringskuber till dom, Jag hade tänkt vänta med att byta jord tills jag sett att dom tar sej. Men det är kanske dumt? Ska jag byta jord nu och lägga i näringskuberna? Blir det kanske för starkt? Jag fick en Mårgårda pelargon som från början var rosa, den har nu blivit vit! Vad beror det på?Den har också ränt iväg för mej , så efter råden jag fått, så tänker jag ta sticklingar av den . Blir dom också vita? Jag skulle bli väldigt glad om jag kan få lite råd om det här!
Sign. Nybörjare wub.gif
Lady Hamilton
Mårbacka pelargoner finns både som vita och rosa. Men de brukar inte "skifta" mellan färgerna utan vara antingen eller smile.gif Lustigt fenomen du har drabbats av. Men är du säker på att det är en Mårbacka? Är pistillerna oranga? I så fall är det äkta smile.gif
Margith
En möjlig anledning till att din Mårbacka plötsligt blommar med vita blommor kan vara att den har stått i lite för lite ljus. Jag har märkt att flera av mina pelargoner blommar med betydligt ljusare färg, när de blommar på vintern. Prova att ställa din Mårbacka i ett soligt fönster, så kanske färgen rättar till sig smile.gif
En annan anledning till förändringar i blomfärg kan vara att pelargonen "sportar", då "vänder den tillbaka" till någon av sina förfäder, men jag har aldrig hört talas om en rosa Mårbacka som sportar....
Pelargon
Hej igen! Det är väldigt roligt att kunna utbyta erfarenheter av våran älskade pelargon! Jag har idag lördag provat med att sätta sticklingar efter min rosa som numera är vit Mårbacka och jag tycker det ska bli intressant att se vad det blir för fallang som bryter ut på den!Pastillerna var orange färgade på Mårbackan från början. Den kan ha stått för mörkt. Jag skall flytta den till ett ljusare fönster. Tack för råden jag fått. Det ska bli spännande att se vad det blir för färg. Jag skriver och berättar.
Sign. Nybörjare rolleyes.gif
inglan
Jag klipper alltid ner först och när jag ser att de hämtat sig så planterar jag om. Annars blir chocken lätt lite för stark laugh.gif

Inglan
gunnelö
CITAT (Pelargon @ 08-04-2006, 14:45)
Jag fick en Mårgårda pelargon som från början var rosa, den har nu blivit vit! Vad beror det på?Den har också ränt iväg för mej , så efter råden jag fått, så tänker jag ta sticklingar av den . Blir dom också vita? Jag skulle bli väldigt glad om jag kan få lite råd om det här!
Sign. Nybörjare wub.gif

En rosa Mårbacka lär inte kunna bli vit efter vad jag förstått. Fast samma sak har hänt hos min mamma för många år sedan. Min mamma är rätt säker på att en av hennes rosa Mårbackor blev vit. Den har vi sedan fortsatt att odla.

Om det nu är så att det inte är en sport så kan jag tänka mig att det är en frösådd som hamnat i samma kruka. Men det är ändå konstigt eftersom min mamma aldrig haft någon vit pelargon.

Sticklingar som du tar från din vita kommer att se likadana ut. Är din dubbel eller enkel? Den vi har är storvuxen med mycket stora klasar på långa skaft. Lite för långa för den stora tyngden egentligen. Blomman är enkel.

Experter har tittat på denna variant med intresse och också fått sticklingar men inte kunnat säga annat än att det nog är en frösådd. Men det håller alltså inte min mamma med om. Intressant att du har en liknande erfarenhet.

Gunnel Ö
inglan
Jag sådde för en massa år sedan laxfärgade pelargoner, som blommade vackert den sommaren och var just som bilden på påsen, laxfärgade. Jag övervintrede dem och de flesta var året efter vita!:huh:
Jag blev mycket förvånad att de ändrat färg, jag hade bara de pellisarna så jag hade inte förväxlat några. Jag tänkte att de kanske gick tillbaka till sin urspungsfärg, hybrider och allt vad det är med förädling. Jag kan inget om sånt som ni märker! laugh.gif

Inglan smile.gif :
Pelargon
wub.gif Hej Igen! Min Mårbacka kom med rosa blommor på en kvist och vita på en annan kvist?Jag tror inte heller på frösådd då detta har hänt på samma planta. Från början var det bara rosa blommor, sedan hände detta? Det ska bli intressant att se vad det blir på sticklingarna, jag kommer att hålla er informerad.Blomman på min Mårbacka är enkel med lite för långt skaft i förhållande till blommklasen. Jag tänker vänta ett tag till med omplanteringen, tills dom kommit ordentligt.Jag kämpar vidare även jag i zon4-5.Hoppas nu på våren med ljus och värme biggrin.gif

Sign. Nybörjar Stintan
Margith
Om du i din rosa Mårbacka har en kvist som blommar med rosa blommor och en som blommar med vita, trots att båda kvistarna sitter på samma stam, då har du en sport!
Jag vet inte om det här stämmer, men jag har fått lära mig att sportens anlag är starkare, vilket alltså innebär att låter du den kvisten vara kvar, kommer din Mårbacka snart att bara blomma med vita blommor. Och det kanske är OK för dig, men då har du inte en Mårbacka längre.
Jag har alltså fått lära mig att sporten ska tas bort, ända in vid stammen och sen är det bara att hålla tummarna att resten av blomman inte sportar. Sporten brukar jag rota och namna "Sport av..."
gunnelö
Jag tycker inte att du ska ta bort den vita delen eftersom det här är intressant. Din beskrivning av hur den vita ser ut stämmer mycket väl med min. (Vill du ändå ta bort den så ta sticklingar först och se till att de är rotade innan tar bort resten).

Rosa Mårbacka kan du alltid skaffa en ny men eftersom våra Mårbackor vekar ha betett sig på samma sätt, vilket ingen verkar ha hört talas om förut (och då talar jag om Sveriges främsta pelargonexperter) så tycker jag vi ska vårda våra sportar, ta bilder på dem och berätta om dem.

Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon