CITAT (Pelargon @ 08-04-2006, 14:45)
Jag fick en Mårgårda pelargon som från början var rosa, den har nu blivit vit! Vad beror det på?Den har också ränt iväg för mej , så efter råden jag fått, så tänker jag ta sticklingar av den . Blir dom också vita? Jag skulle bli väldigt glad om jag kan få lite råd om det här!
Sign. Nybörjare

En rosa Mårbacka lär inte kunna bli vit efter vad jag förstått. Fast samma sak har hänt hos min mamma för många år sedan. Min mamma är rätt säker på att en av hennes rosa Mårbackor blev vit. Den har vi sedan fortsatt att odla.
Om det nu är så att det inte är en sport så kan jag tänka mig att det är en frösådd som hamnat i samma kruka. Men det är ändå konstigt eftersom min mamma aldrig haft någon vit pelargon.
Sticklingar som du tar från din vita kommer att se likadana ut. Är din dubbel eller enkel? Den vi har är storvuxen med mycket stora klasar på långa skaft. Lite för långa för den stora tyngden egentligen. Blomman är enkel.
Experter har tittat på denna variant med intresse och också fått sticklingar men inte kunnat säga annat än att det nog är en frösådd. Men det håller alltså inte min mamma med om. Intressant att du har en liknande erfarenhet.
Gunnel Ö