Då jag bor nära en "grisfarm" så är flugor ett återkommande problem varje sommar - nu var det någon som sade "skaffa dig köttätande växter" - skulle dom hjälpa till med flugbekämpningen eller är det en myt?? Förmodar att dom är ruinerande dyra!
Lady Hamilton
08-04-2006, 07:30
Ja Adrian har en del växter som kan livnära sig på flugor. Själv har jag en Nephentes Alata = Kannranka. Och på sommaren så fylls "kannorna" med nyfikna flugor som ramlat ner
KURT
08-04-2006, 09:36
Nej det skulle inte hjälpa, dels kan inte de insektsätande växterna fånga speciellt många insekter. Så du skulle behöva väldigt många! Dessutom måste växten locka till sig flugan, i ett hus finns det mycket annat som konkurrerar om flugans uppmärksamhet.
Rapchic
08-04-2006, 15:11
dom fångar ju några... det är ju deras näring.. men antagligen inte alla... men det kianske kan vara ett hjälpmedel
Alexander-VG-zon3
08-04-2006, 15:14
CITAT (KURT @ 08-04-2006, 09:36)
Nej det skulle inte hjälpa, dels kan inte de insektsätande växterna fånga speciellt många insekter. Så du skulle behöva väldigt många! Dessutom måste växten locka till sig flugan, i ett hus finns det mycket annat som konkurrerar om flugans uppmärksamhet.
säger samma i huset är där mer som flugar går till än växten men i naturen hadde flugan häldre gått til växten . så om du har många kan det hjälpa på sommaren men inget som gör att det förssvinner .
gunvor
08-04-2006, 18:42
Tack - får väl fortsätta med dom äckliga klisterremsorna - hade hoppats på någon glupsk rackare i kruka!
Susanna
08-04-2006, 18:44
Förra sommaren glömde jag en burk som det hade varit inlagd gurka i ute. Efter någon dag var där massor med dränkta flugor. Ättika och socker är en bra metod med andra ord
Alexander-VG-zon3
08-04-2006, 19:04
sen om du ska göra en vatten fälla så ha nån gul eller örd burksen en droppe disk medel
Alexander-VG-zon3
08-04-2006, 19:05
CITAT (Susanna @ 08-04-2006, 18:44)
Förra sommaren glömde jag en burk som det hade varit inlagd gurka i ute. Efter någon dag var där massor med dränkta flugor. Ättika och socker är en bra metod med andra ord
gör det å prova med en massa gott sne plus vatten å disk medel så dör nogra flugor och nån gul eller färgglad bunke
Annelie32
08-04-2006, 20:16
Kanske köpa dig en massa grodor ))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.