Full version: köttätande växter
gunvor
Då jag bor nära en "grisfarm" så är flugor ett återkommande problem varje sommar - nu var det någon som sade "skaffa dig köttätande växter" - skulle dom hjälpa till med flugbekämpningen eller är det en myt??
Förmodar att dom är ruinerande dyra!
Lady Hamilton
Ja Adrian har en del växter som kan livnära sig på flugor. Själv har jag en Nephentes Alata = Kannranka. Och på sommaren så fylls "kannorna" med nyfikna flugor som ramlat ner smile.gif
KURT
Nej det skulle inte hjälpa, dels kan inte de insektsätande växterna fånga speciellt många insekter. Så du skulle behöva väldigt många! Dessutom måste växten locka till sig flugan, i ett hus finns det mycket annat som konkurrerar om flugans uppmärksamhet.
Rapchic
dom fångar ju några... det är ju deras näring.. men antagligen inte alla...
men det kianske kan vara ett hjälpmedel
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 08-04-2006, 09:36)
Nej det skulle inte hjälpa, dels kan inte de insektsätande växterna fånga speciellt många insekter. Så du skulle behöva väldigt många! Dessutom måste växten locka till sig flugan, i ett hus finns det mycket annat som konkurrerar om flugans uppmärksamhet.

säger samma i huset är där mer som flugar går till än växten men i naturen hadde flugan häldre gått til växten . så om du har många kan det hjälpa på sommaren men inget som gör att det förssvinner .
gunvor
Tack - får väl fortsätta med dom äckliga klisterremsorna - hade hoppats på någon glupsk rackare i kruka!
Susanna
Förra sommaren glömde jag en burk som det hade varit inlagd gurka i ute. Efter någon dag var där massor med dränkta flugor. Ättika och socker är en bra metod med andra ord tongue.gif
Alexander-VG-zon3
sen om du ska göra en vatten fälla så ha nån gul eller örd burksen en droppe disk medel
Alexander-VG-zon3
CITAT (Susanna @ 08-04-2006, 18:44)
Förra sommaren glömde jag en burk som det hade varit inlagd gurka i ute. Efter någon dag var där massor med dränkta flugor. Ättika och socker är en bra metod med andra ord tongue.gif

gör det å prova med en massa gott sne plus vatten å disk medel så dör nogra flugor och nån gul eller färgglad bunke
Annelie32
Kanske köpa dig en massa grodor smile.gif))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon