|
Full version: Förlovningsdag
Idag firar min man och jag vår 5:e förlovningsdag.
Lady Hamilton
08-04-2006, 08:25
GRATTIS!
Inga från Närke
08-04-2006, 08:28
Grattis! Vad roligt att ni firar detta tror inte det är så många utan det är mest bröllopsdagen. Men nu är det väl fler som endast är sambo och förlovade så det blir väl mera naturligt.
Var rädda om varandra.
Se där ... Grattis Blir det mysmiddag med vin i kväll då?
Ähum....nej, jag lyckades bli ledig i helgen så jag är hemma och kurerar mig och ska dessutom plugga. Min man ska bort ikväll. Vi får ta vårt firande vid ett annat tillfälle.
labarradepan
08-04-2006, 10:16
grattis  jag o min sambo firade 2 veckor igår  förlovning alltså.. hihi
Grattis
*Felix matte*
08-04-2006, 11:20
Grattis!
netaave
08-04-2006, 15:39
Har det varit bröllop? Annars kan jag rekommendera ett bruksbröllop i Uppland.  Kompisarna gifte sig på Lövstabruksdagarna för några år sedan och blev firade av hela bygden.
Hannele
08-04-2006, 16:02
CITAT (Inga från Närke @ 08-04-2006, 08:28) Vad roligt att ni firar detta tror inte det är så många utan det är mest bröllopsdagen. Vi firar allt vi kan. Grattis!
Grattis!!
Tack för alla Grattis:ar. Jodå, det blev ändrade planer för kvällen. Så det blev en mysig utemiddag på en lite mer traditionell kinarestaurang som serverade flera olika sorters hemgjorda dim sung. Otroligt gott.
*Felix matte*
08-04-2006, 21:49
CITAT (Scrollan @ 08-04-2006, 22:40) Tack för alla Grattis:ar. Jodå, det blev ändrade planer för kvällen. Så det blev en mysig utemiddag på en lite mer traditionell kinarestaurang som serverade flera olika sorters hemgjorda dim sung. Otroligt gott.  Vad kul att planerna ändrades. Eftersom vi idag pratat om att bjuda barn m resp på Kinamat så blir jag nyfiken på vad dim sung är Vi brukar beställa tre små rätter eller fyra små... jag ääälskar friterade fisken.
ninnisky
08-04-2006, 22:28
CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 21:49) Eftersom vi idag pratat om att bjuda barn m resp på Kinamat så blir jag nyfiken på vad dim sung är  Dim Sung är små degbollar fyllda med t ex kött, fisk, skaldjur - ja, t o m frukt. De ångas några minuter och serveras riktigt varma. MUMS MUMS, jag blir så sugen. De godaste dim sung jag ätit var på en liten restaurang i Shanghai.  Räkvarianten var formad som räka, andra som små paket eller korgar
*Felix matte*
08-04-2006, 22:30
CITAT (ninnisky @ 08-04-2006, 23:28) CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 21:49) Eftersom vi idag pratat om att bjuda barn m resp på Kinamat så blir jag nyfiken på vad dim sung är  Dim Sung är små degbollar fyllda med t ex kött, fisk, skaldjur - ja, t o m frukt. De ångas några minuter och serveras riktigt varma. MUMS MUMS, jag blir så sugen. De godaste dim sung jag ätit var på en liten restaurang i Shanghai.  Räkvarianten var formad som räka, andra som små paket eller korgar  OK.. Tack! jag äter inga skaldjur och därför vågar jag inte beställa något jag inte vet vad det innehåller.
CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 22:49) Eftersom vi idag pratat om att bjuda barn m resp på Kinamat så blir jag nyfiken på vad dim sung är Vi brukar beställa tre små rätter eller fyra små... jag ääälskar friterade fisken.  Dim sum är små olika rätter som man väljer utifrån en lista. Många av dem är ångkokta och man får in kanske 2-3 bitar per portion, så man får välja kanske en 5-8 st olika dim sum (beroende på hur stora de är) för att få ihop en komplett måltid. Här har DN en artikel om dim sum.
 Dim sum är så gott!
CITAT (Castea @ 09-04-2006, 11:46)  Dim sum är så gott! Ja, visst är det.
netaave
09-04-2006, 10:53
Kinesisk "tapas"
Det finns en mongolsk restaurang - Djingis Khan - på Sveavägen 36 i Stockholm som serverar dim sum + en massa annat. Det är jättegott och kul att äta buffé där - man väljer råvaror (kött, fisk, grönsaker) på olika bord, väljer woksås och lämnar in sin tallrik i en lucka till kocken som wokar upp det hela! Och så har de litet färdiglagat att plocka också - dim sum, grillspett, m m. Och efterrrätt (glass, frukt). Har varit på ett annat sånt här ställe också i Stockholm, men minns inte adressen. Rätt nära Stureplan i alla fall.
CITAT (Castea @ 09-04-2006, 12:11) Det finns en mongolsk restaurang - Djingis Khan - på Sveavägen 36 i Stockholm som serverar dim sum + en massa annat. Det är jättegott och kul att äta buffé där - man väljer råvaror (kött, fisk, grönsaker) på olika bord, väljer woksås och lämnar in sin tallrik i en lucka till kocken som wokar upp det hela! Och så har de litet färdiglagat att plocka också - dim sum, grillspett, m m. Och efterrrätt (glass, frukt). Har varit på ett annat sånt här ställe också i Stockholm, men minns inte adressen. Rätt nära Stureplan i alla fall. Mongolian barbeque är gott. Kul att självplocka på det sättet. Legenden säger att det var en mongolisk kejsare som var kräsen då det gällde mat. Han anställde ständigt nya kockar som lagade mat åt honom. Om kocken inte kom på en ny rätt varje dag, så lät han halshugga kocken och ersätta med en ny kock. Då var det en av kockarna som kom på detta med mongolisk barbeque - och han fick behålla livet. Huruvida det ligger någon sanning i detta låter jag vara osagt, men det är kul med legender.
Inga från Närke
09-04-2006, 12:38
CITAT (Castea @ 09-04-2006, 12:11) Det är jättegott och kul att äta buffé där - man väljer råvaror (kött, fisk, grönsaker) på olika bord, väljer woksås och lämnar in sin tallrik i en lucka till kocken som wokar upp det hela! Tur att det inte är i China då. En arbetskamrat kom därifrån för några dagar sedan och berättade att på en restaurang fick man hugga ut bitar på en levande krokodil om man ville och sedan tillagades det. De frågade även om de ville ha hund. Det var lite osmakligt tyckte min arbetskamrat. Såg även lastbilar typ som våra grisbilar fast dessa innehöll hundar till slakt. Tur man inte bor där.
Ja, jag skulle inte vilja bo där - men då inte för matens skull utan av andra skäl. Det hör nog mer till ovanligheterna att karva kött från en levande krokodil, på restaurang.
ninnisky
09-04-2006, 22:26
CITAT (Inga från Närke @ 09-04-2006, 12:38) Såg även lastbilar typ som våra grisbilar fast dessa innehöll hundar till slakt. Tur man inte bor där. Hundar är en delikatess i Kina och andra delar av Asien..... Skulle själv inte äta det, men tycker för övrigt att alla de gånger jag varit i China har maten varit helt OK Karva kött ur en levande krokodil måste nog tillhöra det mer sällsynta.
CITAT (ninnisky @ 09-04-2006, 23:26) Hundar är en delikatess i Kina och andra delar av Asien..... Alla hundar går inte till slakt, utan det är en viss sorts hundar, och inte hundar man har som husdjur. (enl min man som rest mycket till Asien)
Intressant att se hur en tråd kan utvecklas, från förlovning till hundkött i Asien.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|