Full version: gammeldags trädgård
pimpinella
Vi är i det närmaste färdiga med renoveringen av vårt hus från 1840-talet. Så här på vårkanten längtar i allafall jag till att kunna glömma lite av själva husjobbet och istället sätta spaden i jorden.
Vårt hus ligger mycket öppet, omgivet av åkrar, i utkanten av en liten by i Västra Götaland, zon5. Vi önskar en häck. Ganska hög och tät, för skydd mot vind och insyn från väst och norr.
Jag funderar på Häggmispel, men kanske är den för modern? Gran känns formell och så blir det så mycket att klippa, tänker jag mig. Fast jag tycker ju bäst om bara gröna häckar.
Ni med gammla uppvuxna trädgårdar: Vad finns det hos er?
Sommartorparn
Om ni inte drar er för det årliga beskärningsjobbet så är en hög klippt häck av exempelvis bok, avenbok, oxel eller vintergrön liguster stilenligt för en gammal trädgård och även väldigt vindskyddande.

I Skåne är det vanligt att man har dubbla häckar på väldigt vindutsatta platser. Man kan t.ex. ha ett yttre skydd av en klippt häck, och sedan en inre häck friväxande syrén. Eller en rad av träd i häcken eller innanför häcken.

Själv har jag planterat häggmispel, eftersom jag inte vill ha en häck som ska beskäras varje år. Friväxande syren har jag på en annan del. Blandat buskage med fläder och rönn har jag på en annan del. Om man vill ha ett vindskydd som inte ser så trädgårdsaktigt ut, så kan blandbuskage passa. Då väljer man buskar som naturligt växer i åkerkanter och bryn.

Men vill man att det ska se mera trädgårdsaktigt ut, så är nog klippt häck det mest stilenliga.mest stilenligt är det nog med klippt häck, och låter man den växa upp långsamt kan den bli väldigt vindfast också.
Cilla
Granhäck är arbetskrävande, men inte mer än en lika stor klippt häck av något annat slag. Klippning en gång per år i juni, de yttersta topparna.

Annars är ju idegran ett alternativ, den växer inte lika snabbt till samma storlek men den är väl näst mest vindskyddande. Lättare att forma som man vill, och att byta nivå och klippsätt på. Mer flexibelt med när man beskär.

Enhäck med svensk en från www.eplanta.com är annars en ganska pampig häck, men det gäller att staga den och den passar inte om det är starka vindtryck som den ska klara - då kryper den hellre. Sök på forumet här efter bilder på en sådan.

Häggmispel tar nästan ingen vind alls. friväxande blandhäckar med fläder, syrén m fl som Sommartopraren nämner är underbata och lättskötta, om man gillar stilen de ger och inte behöver mer skydd på vintern.
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att det är utsatt läge i zon 5 funkar nog inte vintergrön liguster, avenbok, bok

Oxel ska gå upp till zon 5 så den kanske funkar.

Annars kanske syren funkar, det var ju vanligt att man hade hägg och syren förut i trädgården (skomakaren hade stängt mellan hägg och syren brukade man väl säga)
Sommartorparn
Att det var zon 5 missade jag. För mig är Götaland söderut , därför tänkte jag att Västra Götaland var typ västskåne...... wacko.gif

Cilla, angående häggmispel, tar ingen vind, säger du. Varför skriver man då på E-planta att den passar som vindskydd? Jag trodde det var en typisk vindskyddsväxt.....unsure.gif
Cilla
Jaså skriver de det om häggmispeln? Det tycker inte jag stämmer, men då jämför jag med buskar som är tätare.

Lite vind tar ju alla buskar, även de som är glesa. Och så finns ju de högre häggmisplarna också. Men de kan inte tävla med syrén eller fläder tycker jag.
Christa
Vi ha en tujahäck och den är otroligt tät men jag vet inte vad den klarar för zon.
pimpinella
Tack för responsen.
Dubbla häckar i norr har jag också funderat på och blandat buskage låter trevligt, så min beslutsvånda kanske resulterar i en blandad häck.
Sommartorparn
Om du går in på
http://www.eplanta.com/
så hittar du en hel del bilder och växtbeskrivningar av träd och buskar som kan passa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon