Karrolina
Hej!

Vi flyttade till hus i höstas. Då hade vi för mycket att göra inne och trädgården blev försummad, vilket den varit i säkert 20 år innan! Så jag hann inte gräva upp några rabatter.

Frågan är nu kan jag vända på jorden nu och plantera sen? Eller ska jag vänta med plantering till nästa år?

Det jag har tänkt mig är ett blomsterland där jag kan samla de trädgårdsväxter som finns kvar i trädgården. Platsen jag har tänkt mig är en gammal rabatt fylld med kirskål. I alla gamla rabatter finns kirskål.

Sen hade jag tänkt gräva upp en bit av gräsmattan och skapa någon slags lund.. Ska jag gräva upp hela "lundområdet" eller räcker det att göra gropar för träden? Om jag ska gräva upp allt ska jorden ligga i träda innan jag planterar?

I lunden under träden hade jag tänkt mig krokus, narsisser, krollilja, skilla kanske blåklocka och vallmo (Korn eller sibirisk?) Det är alla växter som jag fått för mig att dom kan växa i en gräsmatta, men det kanske ändå är bättre att gräva hela?

Tacksam för hjälp! rolleyes.gif
Karrolina
Ja, jag glömde säga att jag bor i zon 4 med lerjord. Har märkt att det är en del stillastående fukt nu när det smälter..

Karolina
Åsa E
Hej Karrolina!

Jag tycker det verkar bäst att gräva bort gräsmattan i hela "lundområdet". Då har du möjlighet att ta bort kirskålsrötterna, gräv runt med en grep och försök få upp alla rötter.

Det är besvärligt att ha gräs och perenner ihop tycker jag. Man kan ju inte klippa gräset och det blir väldigt risigt om det får växa sig högt. Istället kan du ha andra marktäckande växter i din lund, det finns hur mycket som helst att välja på.

Lycka till! smile.gif
Åsa
Karrolina
Tack Åsa för hjälp!

Min pappa som kan allt (tycker han biggrin.gif ) tyckte samma sak. Så det blir så vi gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon