Full version: Hallonland
Karrolina
Hej! Jag är som sagt nybörjare i trädgården.. smile.gif Jag vill göra ett hallonland. Hur går jag till väga? Det finns en del hallon på tomten fast inte där jag vill ha dom.

Jag bor i zon 4 med tung lerjord.
Åsa, mälardalen zon 2
Gör iordning en ny plats till hallona. Läget bör vara soligt, ogräsfritt, dränerat men det ska finnas fukt på sommaren i jorden. Blanda ner en massa organiskt material i lerjorden ex, grov kompost, häst/kogödsel mm.

Köp nya friska härdiga plantor i handeln de gamla plantorna har troligtvis virus (hallonplantor brukar få virus efter några år), nya friska virusfria plantor får en bra start. Det går bra att köpa flera sorter som ger skörd vid olika tid + olika hallonsorter har olika färg och smak. Nackdelen är att olika plantor växer olika och blir olika höga så det kan bli knepigare med ev. uppbindning. Plantera och vattna under sommaren.

Här kan du läsa mera om hallonplantering och odling
Karrolina
Tack Åsa för svar!

Jag undrar lite till..

Där jag vill göra hallonlandet är det gräsmatta nu. Så även om jag tar bort grässvålen är det väl inte särskillt ogräsfritt.. Kan jag plantera ändå eller måste jorden ligga i träda ett tag först?

Jag har hört att hallon sprider sig väldigt mycket. Ska jag plantera dom i hinkar utan botten som jag gräver ner? Om jag gör det och tar köpejord i hinkarna så kanske det inte gör så mycket att det är ogräs i övriga jorden? Jag kanske tillochmed kan gräva ner hinkarna direkt i gräsmattan? (Lat..

biggrin.gif )
katah
vänd jorden ordentligt och förbättra den med kogödsel mm.
ta sedan ett markväv på hela området, ta en kryss på vävet där du planterar hallon och täck det hela med täckbark eller sand eller sten eller.. det blir ogräsfritt väldigt smidigt... Mattan skyddar även mot att hallonet sprider ohämmat...
Karrolina
Ja men det lät ju riktigt smidigt! Så gör jag.

Tackar!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
noora