GrönAnna
Vad ska jag göra med den gamla vildrosbusken i min torpträdgård? Den blommade förra sommaren med få, men väldigt vackra, blommor. Den sköt också enorma, långa, raka skott rakt upp (flera meter). Jag vill så gärna "renovera" rosbusken och få den att prunka igen, men känner mig osäker på hur jag ska göra. Har nu läst massor av gamla inlägg och surfat runt, men fattar ändå inte vad som är bäst att göra. Skära ner hela busken, ta bort vissa gamla grenar eller klippa lite på varje gren? De jättelika vildskotten (?) antar jag ska skäras ned helt?
Tacksam för instruktioner om hur jag ska gå tillväga!

Åsa, mälardalen zon 2
De där skotten som skjutit upp är troligtvis bara årsskotten så ser det ut på många vildrosor de är inte ympade på någon grundstam = de får inga vildskott. Till viss del kan man korta in dem något men annrs så kommer de att grena sig och flera meters skott är inget ovanligt för vildrosor de kan ofta bli ganska höga..

Vill du ha blom ska du inte klippa så mycket den här typen av ros brukar blomma på äldre ved och man brukar inte klippa så enormt mycket i dem kanske bara ta bort det som är dött + någon/några av de äldsta grenarna klipps nere vid marken.

Jag tycker inte din vildros ser så enormt vildvuxen ut den är ju ganska gles enligt bilden kanske den behöver jordförvättring, näring + vatten. Om det finns gräs under busken ta bort det. Efter lite pyssel borde det skjuta upp en hel del nya fina åprsskott nerifrån marken som kan göra busken lite mer robust.

Såhär ser en av mina vildrosor ut och den brukar jag knappt klippa något i.
GrönAnna
Tack Åsa!
Vilken tät och fin ros du har!
Ordentlig jordförbättring, pyssel och försiktigt klippande av död ved får det bli. Funderar nu på om jag ska korta ner de jättelånga skotten eller ej? Om de ändå grenar sig så småningom, så skulle det ju kunna bli jättevackert med rosor uppmed husgaveln...men skotten är alltså 3-4 meter! Och tjocka som...jag vet inte vad! De är som jättelika metspön som sträcker sig upp till vindsfönstret. Ser lite konstigt/roligt ut, har tyvärr ingen bild från förra sommaren då de dök upp. Frågan är hur lång tid det tar innan de grenar sig av sig själva? Och hur gammal är "äldre ved" (som i "blommar på äldre ved")? blink.gif
kerstin z5-6
Du kan korta dem något i topparna , men inte mer än 1/3 av grenens längd .
"gammal ved " innebär att de grenar som kom i fjol och året före det -och inte frusit under vintern ) är de grenar som kommer att ha blommor i år.
Tar du bort för mycket av dem får du inga rosor alls.
Andra sorter kan blomma på årskotten dvs rosen blommar på de skott som den skjuter samma år .
Vildrosor passar bäst friväxande med bara putsning - om någon gren ser död ut tar du bort den i marknivå
GrönAnna
Tack, det verkar ju inte krångligt alls! Här ska putsas, men framförallt jordförbättras lite längre fram i vår. Ser fram emot en tätare buske med många fler blommor så småningom! Den passar ju så bra ihop med torpet, och har säkert funnits där sedan länge tillbaka, jag hittar små rester av rosbuskar på flera ställen på tomten. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon