Full version: Ekologiska fröer?
Lavender
Är det någon som kan tipsa om var man få tag på ekologiska fröer? Tänkte ha en liten italiensk hörna på balkongen med basilika och ruccola och någon tomatsort rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ekologiska fröer kan man hitta här

Runåbergs fröer

Lindbloms frö
Patrik, Lkpg
En dum fråga kanske, men kan ett frö verkligen vara oekologiskt?

Jag antar att ett ekologiskt frö är taget från en planta som odlats ekologiskt, men påverkas verkligen arvsanlagen i fröet av hur moderplantan har odlats? Om en planta tex besprutats med nån form av gift blir ju plantan i sig inte ekologisk, men förs det vidare i de frön plantan sätter? Jag kan tänka mig att man ändå vill köpa frön från en planta som odlats ekologiskt för sakens skull, men det vore intressant att veta om det är någon skillnad på fröna egentligen.
Susanne i Linköping
Inte för att jag egentligen vet, men:

Om en växt sprutats med bekämpningsmedel kan väl en del finnas kvar även i fröna? I så fall är fröet inte särskilt ekologiskt, även om mängden bekämpningsmedel IOFS inte är så stor. Kanske hänger det på KRAV-märkningens regler? I så fall spelar det stor roll för kommersiella odlare som vill sälja sin skörd som KRAV-märkt. Vi hobbyodlare bryr oss nog inte så mycket om den lilla mängden bekämpningsmedel som kan finnas i fröet, men även några av oss kan vilja stötta ekologisk odling genom att köpa frö som odlats så.

Arvsanlagen påverkas väl inte.
Eva 33c
Jag tror inte man köper ekologiskt odlade frön i första hand för att man tänker på eventuella gifter i den egna skörden. Det är nog mer att man vill se till hela processen i framtagning av frö och kanske kunna påverka att mindre gifter används i det ledet. Jag tycker Runåbergs ger en bra "förklaring" till detta med ekologiska fröer på sin hemsida.
Susanne i Linköping
Ungefär som när jag köper ekologiska bananer, jag är inte orolig för att få i mig giftrester från oekologiska men köper dem ändå inte av hänsyn till bananarbetarna som lär skadas och dö av gifterna i de konventionella odlingarna.

Mitt förra inlägg var inte så genomtänkt, jag vet ju att jag inte ska skriva inlägg klockan halv fyra på natten men ändå gör jag det.
blink.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon