|
Hej!
Ska flytta till en annan lägenhet i juni (samma hyresvärd som den jag bor i nu, LKF =Lunds kommunala fastigheter) och har en liten fråga, som jag hoppas att någon här kan svara på...För jag är inte med i Hyresgästföreningen, och får tydligen inte ställa frågor till dem då...
Damen som bor i lägenheten vi ska flytta in i har valt till en tvättmaskin samt torktumlare. Detta kostar 170 kr extra varje månad, vilket vi kommer att få betala, pga att hon valt till det. Jag vill inte ha någon tvättmaskin, men inser att jag inte kan begära av LKF att de ska ta bort maskinen. Så därför får jag helt enkelt finna mig i att betala 170kr extra varje månad.
Det finns en tvättstuga i källaren, och det lät jättebra. Då kan jag ju tvätta min tvätt där och hänga upp den (för var ska jag hänga upp den i lägenheten?). Men i torsdags när vi skrev kontrakt med LKF fick jag veta att eftersom vi har tvättmaskin i lägenheten får inte vi lov att använda tvättstugan i källaren! Varför?! De andra hyresgästerna som bor i huset betalar ju knappast extra för att få använda tvättstugan, de betalar ju exakt samma hyra som vi, minus tvättmaskinskostnaden som vi får nu. Jag fattar verkligen inte varför vi inte får använda tvättstugan, och dumt nog kom jag mig inte för att fråga när vi satt där och skrev kontrakt...Och jag känner inte så jättemycket för att gnälla, så därför hade jag velat fråga Hyresgästföreningen för att få veta vad som gäller...
Hoppas att någon vänlig själ här vet och vill svara...
/Elin
Ca_Milla
08-04-2006, 17:20
va?! det låter ju helt sjukt.. Klart ni ska få använda tvättstugan! Dom andra betalar ju knappast extra för det som sagt var.. Tyvärr har jag ingen aning om vilka "regler" som gäller, men hoppas att någon annan kan hjälpa dig!
Jag tycker du skall kolla med dom om du kan lämna tillbaka tvättmaskinen, slippa de 170 extra och få använda tvättstugan i stället.
CITAT (yenny @ 08-04-2006, 19:25) Jag tycker du skall kolla med dom om du kan lämna tillbaka tvättmaskinen, slippa de 170 extra och få använda tvättstugan i stället. det går inte... eftersom den tidigare hyresgästen tagit det som tillägg hör det till lägenheten.... antingen får man gå med på maskinen, eller tacka nej till lägenheten. ingen hyresgäst vill ha en beg. maskin ,så då blir den kasserad. MEN...att du inte skulle få använda tvättstugan är nog ett missförstånd... snarare att värden tycker att "du inte behöver" använda den.... det är en helt annan sak... eftersom du inte är medlem så kan du inte få hjälp av HF....annars hade du vänt dig till dom/oss
CITAT (pejori @ 08-04-2006, 19:35) CITAT (yenny @ 08-04-2006, 19:25) Jag tycker du skall kolla med dom om du kan lämna tillbaka tvättmaskinen, slippa de 170 extra och få använda tvättstugan i stället. det går inte... eftersom den tidigare hyresgästen tagit det som tillägg hör det till lägenheten.... antingen får man gå med på maskinen, eller tacka nej till lägenheten. ingen hyresgäst vill ha en beg. maskin ,så då blir den kasserad. MEN...att du inte skulle få använda tvättstugan är nog ett missförstånd... snarare att värden tycker att "du inte behöver" använda den.... det är en helt annan sak... eftersom du inte är medlem så kan du inte få hjälp av HF....annars hade du vänt dig till dom/oss  Äsch då så knasigt
Om du vore med i Hyresgästföreningen så tror jag, obs tror, att du skulle slippa en tidigare hyregästs tillval.
Själv gick jag ur efter många års medlemsskap. De tillät att min hyra höjdes 500% efter ett stambyte... Då tyckte jag att de inte företrädde mig. Hade ingen lust att betala dem varje månad och gick alltså ur...
*Felix matte*
08-04-2006, 22:20
Om du vill ha hjälp av HGF... gå med och begär deras hjälp... Den har du rätt till från första dag. Sedan säger du upp medlemsskapet när frågan är löst... det tar max 2 månader.
Via hyran betalar du alltid, vare sig du vill eller inte.. avgift till hyresförhandlingar.
Min åsikt är att din hyresvärd är ute å seglar när han påstår att du inte får använda tvättstugan. Skitsnack... som hyresvärdar försöker köra med så länge de tror att hyresgästen är ovetande om gällande lagar och förordningar. Stå på dig!
Tack för alla era svar!
Nu har jag i alla fall mailat till Hyresgästföreningen....Får se om de svarar fast jag inte är medlem...Gör dem inte det så får jag väl helt enkelt bli medlem...och hoppas på att jag får som jag vill...
Men hur funkar det egentligen? Om jag beskriver problemet för Hyresgästföreningen, och de tycker att jag har rätt, måste jag själv berätta det för min hyresvärd eller gör Hyresgästföreningen det? Hade varit rätt skönt om de gjorde det, så att jag slapp bråka med min hyresvärd själv...
/Elin
CITAT (pejori @ 08-04-2006, 18:35) CITAT (yenny @ 08-04-2006, 19:25) Jag tycker du skall kolla med dom om du kan lämna tillbaka tvättmaskinen, slippa de 170 extra och få använda tvättstugan i stället. det går inte... eftersom den tidigare hyresgästen tagit det som tillägg hör det till lägenheten.... antingen får man gå med på maskinen, eller tacka nej till lägenheten. ingen hyresgäst vill ha en beg. maskin ,så då blir den kasserad. MEN...att du inte skulle få använda tvättstugan är nog ett missförstånd... snarare att värden tycker att "du inte behöver" använda den.... det är en helt annan sak... eftersom du inte är medlem så kan du inte få hjälp av HF....annars hade du vänt dig till dom/oss  Tyvärr är det inte ett missförstånd. Jag frågade klart och tydligt "Får jag lov att använda tvättstugan i källaren?". Svaret blev "Nej, ni kommer inte att ha tillträde till tvättstugan eftersom ni har en egen maskin". "Då får jag alltså inte heller tillträde till nåt torkrum?". "Nej.". "Men var ska jag då hänga upp all min tvätt?". "Den kan du hänga på den inglasade balkongen"...Skoj...Man kanske har lust att sitta där ibland utan att ha en massa tvätt hängandes över/på huvudet... /Elin
*Felix matte*
09-04-2006, 08:13
CITAT (Elin80 @ 09-04-2006, 08:33) Tack för alla era svar!
Nu har jag i alla fall mailat till Hyresgästföreningen....Får se om de svarar fast jag inte är medlem...Gör dem inte det så får jag väl helt enkelt bli medlem...och hoppas på att jag får som jag vill...
Men hur funkar det egentligen? Om jag beskriver problemet för Hyresgästföreningen, och de tycker att jag har rätt, måste jag själv berätta det för min hyresvärd eller gör Hyresgästföreningen det? Hade varit rätt skönt om de gjorde det, så att jag slapp bråka med min hyresvärd själv...
/Elin Om du blir medlem så är det HGF skyldighet att föra samtal med hyresvärden Du ska inte behöva ta den biten. Håller tummarna för dig. Vi har sedan 1974 haft egen tvättutrustning men ändå alltid haft tillgång till den gemensamma tvättstugan.
Det här låter skumt, Elin. I så fall borde värden installera tvättmaskiner i alla lägenheter och stänga tvättstugan. Nu är det ju ett tillval som du betalar extra för och därför har du även rätt att använda tvättstugan. Tips, kolla upp hur länge du ska betala de 170kr/mån, för du ska inte betala mer än vad tvättmaskinen kostar. Det ska finnas ett slutdatum.
CITAT (Scrollan @ 09-04-2006, 10:32) Nu är det ju ett tillval som du betalar extra för och därför har du även rätt att använda tvättstugan. Tips, kolla upp hur länge du ska betala de 170kr/mån, för du ska inte betala mer än vad tvättmaskinen kostar. Det ska finnas ett slutdatum. Exakt! Jag hyr också av ett kommunalt bostadsbolag. De har helt tagit bort lägenhetsunderhåll (tapeter, tak, lister, golv). Vill man ha något gjort fixar man det själv fackmannamässigt gjort eller begär hjälp av bostadsbolaget och får då ett påslag på hyran i upp till 5 år. Det är ju också ett personligt tillval, med ett slutdatum. Skulle man flytta innan hyrespåslaget är avbetalat så får nästa inflyttande gäst betala in det som är kvar på tillvalet, inte mer.
CITAT (Castea @ 09-04-2006, 11:43) Skulle man flytta innan hyrespåslaget är avbetalat så får nästa inflyttande gäst betala in det som är kvar på tillvalet, inte mer. Det där blev det krångel kring, där jag bodde förut. Nyinflyttad hyresgäst kunde få betala i all oändlighet på ett tillval. Ärenden kom upp i hyresnämnden och bostadsföretaget fick betala tillbaka de pengar hyresgästen betalt in för mycket.
CITAT (Elin80 @ 09-04-2006, 08:36) Tyvärr är det inte ett missförstånd. Jag frågade klart och tydligt "Får jag lov att använda tvättstugan i källaren?". Svaret blev "Nej, ni kommer inte att ha tillträde till tvättstugan eftersom ni har en egen maskin". "Då får jag alltså inte heller tillträde till nåt torkrum?". "Nej.". "Men var ska jag då hänga upp all min tvätt?". "Den kan du hänga på den inglasade balkongen"...Skoj...Man kanske har lust att sitta där ibland utan att ha en massa tvätt hängandes över/på huvudet...
/Elin den biten finns det inget som värden kan styrka.... du har samma rätt till tvättstuga som andra, oavsett om du har egen maskin i lägenheten. avskrivningen för vitvaror, brukar ligga på tio år....därefter är maskinen din och du gör som du vill med den.
CITAT (pejori @ 09-04-2006, 12:04) avskrivningen för vitvaror, brukar ligga på tio år....därefter är maskinen din och du gör som du vill med den. Nja....det där stämmer inte riktigt. Jag bodde i ett annat område tidigare (hyresrätt) och hade frys som tillval. Jag betalade en extra avgift på hyran per månad och när 10år hade gått, så var den "avbetald" men därmed inte sagt att det var jag som ägde den, utan det var hyresvärden som ägde den likväl som de äger spis, kylskåp och annat i lägenheten. Men om det blev fel på frysen (oavsett om betaltiden hade gått ut eller ej), så var det hyresvärdens ansvar att laga den, alt byta ut den om de ansåg att värdet var förbrukat. Byttes den då ut, så påbörjade man en ny betalningsperiod. Har jag däremot köpt och installerat en egen frys, så är det en annan sak. Då har jag fullt förfogande över den utan hyresvärdens påverkan. Skulle jag sen flytta, så kan jag välja att ta med mig den alt försöka sälja den till nästkommande hyresgäst. Men jag kan aldrig tvinga att nästkommande hyresgäst ska köpa den. Han/hon kan säga nej och jag kan då välja att inte ta med mig den (det är kanske för mycket bök med att transportera den) och då tillfaller frysen den nya hyresgästen.
CITAT (Scrollan @ 09-04-2006, 11:32) Det här låter skumt, Elin. I så fall borde värden installera tvättmaskiner i alla lägenheter och stänga tvättstugan. Nu är det ju ett tillval som du betalar extra för och därför har du även rätt att använda tvättstugan. Tips, kolla upp hur länge du ska betala de 170kr/mån, för du ska inte betala mer än vad tvättmaskinen kostar. Det ska finnas ett slutdatum. Hej! Men kan det inte vara så att LKF tycker att lägenheten är värd mer när där finns en tvättmaskin och därför anser att hyran ska vara högre, i all oändlighet...? Damen som bor i lägenheten nu, tills 1 juni när jag flyttar in, har haft maskinen sedan 2000 och alltså betalat ca 12240 kr, för både torktumlare och tvättmaskin då alltså...Hur mycket kostar såna här grejor? /Elin
CITAT Men kan det inte vara så att LKF tycker att lägenheten är värd mer när där finns en tvättmaskin och därför anser att hyran ska vara högre, i all oändlighet...? Nej, det tycker inte jag och erfarenheten säger att en hyresvärd inte kan kalla det för höjd standard i all oändlighet. CITAT Damen som bor i lägenheten nu, tills 1 juni när jag flyttar in, har haft maskinen sedan 2000 och alltså betalat ca 12240 kr, för både torktumlare och tvättmaskin då alltså...Hur mycket kostar såna här grejor? Beroende på märke osv.... Sökte på nätet och hittade denna prisuppgift som exempel: WHIRLPOOL PAKET AWO3545/AWZ7811 Paket med en frontmatad tvättmaskin och en kondenstumlare med 6-sinnet sensorautomatik: 9492kr.
Länk till Hyresnämnden, kolla med dem om ditt ärende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|